Μετά από μεγάλη πίεση που άσκησε κυρίως η Γερμανία -και όχι μόνο- η Ευρωπαϊκή Ένωση φαίνεται να κάνει πίσω στην απαγόρευση πώλησης νέων συμβατικών αυτοκινήτων από το 2035 καθώς φαίνεται να είναι διατεθειμένη να κάνει εξαίρεση για τα αυτοκίνητα με συμβατικούς κινητήρες που θα χρησιμοποιούν συνθετικά καύσιμα. Κάπως έτσι φαίνεται να τελειώνει η διαμάχη ΕΕ - Γερμανίας που στις αρχές Μαρτίου οδήγησε στην ακύρωση της ψηφοφορίας για τον κανονισμό του 2035.
Πότε όμως θα γίνει επίσημη η εξαίρεση;
Η Κομισιόν, μέχρι στιγμής δεν έχει καθορίσει προθεσμία για το πότε θα υποβάλει πρόταση για τα συνθετικά καύσιμα και δεν είναι σαφές αν η προσφορά θα είναι αρκετή για να μειώσει τις αντιδράσεις της Γερμανίας -και όσων την στηρίζουν στο θέμα αυτό.
Πάντως είναι απίθανο να προσφερθούν νέοι κανόνες πριν από τις ευρωεκλογές του επόμενου έτους, λόγω του μεγάλου χρόνου που απαιτείται για την έγκριση κανονισμών στις Βρυξέλλες.
Να θυμίσουμε ότι ο Γερμανός υπουργός Μεταφορών εξέφρασε απροσδόκητα την τελευταία στιγμή την περασμένη εβδομάδα αντίρρηση για τον κανονισμό του 2035, ο οποίος είχε ήδη εγκριθεί από τα 27 κράτη μέλη της ΕΕ και το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο τον Οκτώβριο.
Η τελική ψηφοφορία -η οποία είχε προγραμματιστεί για την περασμένη εβδομάδα και ήταν απλώς μια τυπική διαδικασία- ακυρώθηκε επειδή δεν θα περνούσε εν μέσω της ένστασης του Βερολίνου.
Η απαλλαγή των μεταφορών από τον άνθρακα θεωρείται βασικός πυλώνας του στόχου της ΕΕ να μειώσει τις εκπομπές κατά 55% αυτή τη δεκαετία στην πορεία προς την κλιματική ουδετερότητα έως το 2050. Όμως τα αυτοκίνητα κατέχουν υπέρμετρη σημασία στη Γερμανία, όπου η αυτοκινητοβιομηχανία απασχολεί περίπου 800.000 άτομα και έχει έσοδα περίπου 411 δισ. ευρώ, καθιστώντας την μακράν το μεγαλύτερο τμήμα της οικονομίας.
Τι θα σημαίνει αλλαγή του κανονισμού
Η νέα δήλωση θα αλλάξει τους κανόνες που καθορίζουν ποια είδη αυτοκινήτων μπορούν να βγουν στους δρόμους της Ευρώπης, ώστε να επιτρέπονται ορισμένα οχήματα που μπορούν να καίνε μόνο συνθετικά καύσιμα, αφού τεθεί σε ισχύ η ουσιαστική απαγόρευση των νέων αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης.
Και δεδομένου ότι τα συνθετικά καύσιμα είναι μοριακά πανομοιότυπα με τα συμβατικά καύσιμα, θα πρέπει να ενσωματωθούν πρόσθετες τεχνολογίες ή πρόσθετα καυσίμων για να διασφαλιστεί ότι τα νέα αυτοκίνητα δεν θα μπορούν να χρησιμοποιούν απαγορευμένα καύσιμα μετά το 2035.
Το βασικό ερώτημα είναι αν το σχέδιο θα γίνει αποδεκτό από την Γερμανία. Τώρα μένει να δούμε τι θα γίνει και στην συνάντηση των υπουργών Μεταφορών των χωρών που αντιδρούν.
Συνθετικά καύσιμα: Ναι ή όχι;
Οι υποστηρικτές των ηλεκτρονικών καυσίμων λένε ότι πρόκειται ουσιαστικά για ανανεώσιμη ηλεκτρική ενέργεια που έχει μετατραπεί σε υγρό καύσιμο με τη χρήση CO2 που έχει συλλεχθεί από την ατμόσφαιρα. Η Porsche και η Ferrari είναι μεταξύ των αυτοκινητοβιομηχανιών που επιδιώκουν να εξαιρεθούν τα συνθετικά ηλεκτρονικά καύσιμα από τη σχεδιαζόμενη απαγόρευση των κινητήρων εσωτερικής καύσης της ΕΕ.
Οι επικριτές λένε ότι τα ηλεκτρονικά καύσιμα αποτελούν σπατάλη ανανεώσιμης ενέργειας και θα πρέπει να εξοικονομηθούν για χρήσεις που είναι πιο δύσκολο να μειωθούν οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα, ενώ ορισμένα τμήματα της βιομηχανίας ανησυχούν επίσης ότι θα μπορούσε να δημιουργηθεί ρυθμιστική αβεβαιότητα.
Με πληροφορίες από Autotomotive News Europe