Είναι μια παλιά ιστορία. Ο λόγος για την διαφορά στις τιμές κατανάλωσης και εκπομπών ρύπων που ανακοινώνουν οι κατασκευαστές στους πίνακες τεχνικών χαρακτηριστικών ενός μοντέλου, με αυτό που ισχύει στον πραγματικό κόσμο.
Αξιολογώντας τα νέα αυτοκίνητα στην Ευρώπη, αρχίζεις να παρατηρείς ότι κανένα από αυτά δεν φαίνεται να ανταποκρίνεται στα επίσημα στοιχεία της Παγκόσμιας Εναρμονισμένης Διαδικασίας Δοκιμών Ελαφρών Οχημάτων (WLTP).
Εάν πρόκειται για όχημα με κινητήρα εσωτερικής καύσης, δεν μπορεί να επαληθεύσει την επίσημη τιμή κατανάλωσης, ενώ εάν πρόκειται για ηλεκτρικό όχημα, υπολείπεται πάντα της εργοστασιακής αυτονομίας, ανεξάρτητα από το στυλ οδήγησης. Και να σκεφτείς πως το συγκεκριμένο πρότυπο, διαδέχτηκε ως πιο ρεαλιστικό, τον "Νέο Ευρωπαϊκό Κύκλο Οδήγησης" (NEDC) ο οποίος χρησιμοποιείτο από τη δεκαετία του 1990.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δημοσίευσε πρόσφατα στοιχεία που αποκαλύπτουν το γεγονός ότι οι μετρήσεις WLTP για βενζινοκίνητα ή πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα έχουν απόκλιση περίπου 20% από τις τιμές που ισχύουν στην πράξη. Με την εικόνα να είναι πολύ χειρότερη για τα plug-in υβριδικά (PHEV).
Στοιχεία από μεγάλο δείγμα
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έδωσε εντολή για την εγκατάσταση ενσωματωμένων συσκευών παρακολούθησης της κατανάλωσης καυσίμου (OBFCM) και κατέστη νομική απαίτηση για την πώληση επιβατικών οχημάτων στην Ευρώπη από το 2021.
Η νέα έκθεση βασίζεται σε δεδομένα απόδοσης που έλαβε από περισσότερα από 617.000 αυτοκίνητα και σχεδόν 7.000 φορτηγά, τα οποία διαπίστωσαν ότι τα βενζινοκίνητα μοντέλα κατανάλωναν κατά μέσο όρο 23,7% περισσότερη βενζίνη από αυτό που αναφέρεται στο WLTP, ενώ οι πετρελαιοκινητήρες τα πήγαν ελαφρώς καλύτερα, με τη διαφορά ωστόσο να φτάνει το 18,1%.
Για τα PHEV, η πραγματική τιμή είναι 3,5 φορές μεγαλύτερη από την εργοστασιακή. Οι περισσότεροι κατασκευαστές αναφέρουν επίσημα μέση κατανάλωση κάτω από 2 λ/100 χλμ., αλλά τα δεδομένα παρακολούθησης της κατανάλωσης διαπίστωσαν ότι τα PHEV κατανάλωναν κατά μέσο όρο πάνω από 5 λ/100 χλμ. σε πραγματικές συνθήκες.
Η διαφορά αυτή εξηγείται από το γεγονός ότι οι ιδιοκτήτες PHEV δεν τα φορτίζουν τόσο συχνά όσο απαιτούν οι οδηγίες WLTP, οπότε καταλήγουν να χρησιμοποιούν πολύ συχνότερα τον θερμικό κινητήρα.
Έρχεται νέο πρότυπο δοκιμών
Τα νέα αποτελέσματα που δημοσίευσε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, θεωρείται πλέον πιθανό να οδηγήσουν σε μια ακόμη μετάβαση σε ένα νέο πρότυπο δοκιμών, όπως αυτό του 2017, που θα μπορούσε να εφαρμοστεί το 2026.
Δεδομένου ότι θα υπάρχει ένας αυξανόμενος αριθμός οχημάτων στους ευρωπαϊκούς δρόμους, των οποίων η αποδοτικότητα και οι συνήθειες φόρτισης θα παρακολουθούνται, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα έχει συγκεντρώσει ακόμη περισσότερα δεδομένα τα επόμενα χρόνια, γεγονός που ελπίζουμε ότι θα τη βοηθήσει να καταλήξει σε μια ακόμη καλύτερη μέθοδο δοκιμών για την ακριβή απεικόνιση της κατανάλωσης και της αυτονομίας.
Ο κύκλος δοκιμών EPA που χρησιμοποιείται στις ΗΠΑ είναι πολύ πιο ακριβής από το WLTP, καθώς παρέχει μια πολύ ρεαλιστική απεικόνιση της κατανάλωσης ενός οχήματος, την οποία σε ορισμένες περιπτώσεις μπορείς ακόμη και να βελτιώσεις. Αυτό είναι σχεδόν αδύνατο για τα στοιχεία WLTP, τα οποία επιτυγχάνονται μόνο σε αυστηρές εργαστηριακές συνθήκες, που είναι πολύ δύσκολο να αναπαραχθούν στον πραγματικό κόσμο.