Λίγο πριν από την παγκόσμια πρεμιέρα της νέας (και ηλεκτρικής) Porsche Macan, ο Michael Mauer συζητά για την πρόκληση της ανανέωσης της γνώριμης σχεδίασης του επιτυχημένου SUV. "Η νέα Macan είναι το πρώτο μοντέλο που ηλεκτροποιούμε από μια υπάρχουσα, καθιερωμένη ταυτότητα προϊόντος", λέει ο αντιπρόεδρος Style Porsche.
Κατά την άποψή του, "κάθε νέο σπορ αυτοκίνητο πρέπει να είναι πολύ ξεκάθαρα αναγνωρίσιμο ως μέρος της οικογένειας προϊόντων Porsche και του συγκεκριμένου μοντέλου, αλλά και να γίνεται αντιληπτό ως 'το νέο'". Ο Mauer πιστεύει ότι αυτή η οπτική συνοχή είναι ζωτικής σημασίας για τη μάρκα Porsche. Η επίτευξη της σωστής ισορροπίας μεταξύ του "κατεξοχήν Porsche" και του "καινοτόμου" είναι μια δύσκολη πρόταση μερικές φορές, παραδέχεται ο σχεδιαστής.
Το νέο σύστημα κίνησης προσφέρει ευελιξία αλλά θέτει προκλήσεις
Η μετάβαση από έναν κινητήρα εσωτερικής καύσης σε ένα αμιγώς ηλεκτρικό σύστημα κίνησης στη Macan αποτέλεσε πρόκληση για την ομάδα Style Porsche, ενώ παράλληλα προσέφερε νέες δυνατότητες.
H συνέντευξη του Michael Mauer
Κύριε Mauer, η Porsche ξεκινά τη χρονιά με ένα πραγματικό highlight, με τη μορφή της νέας Macan. Στον ρόλο σας, πώς προσεγγίζετε το έργο του σχεδιασμού της πρώτης αμιγώς ηλεκτρικής Macan;
Πριν σκεφτούμε συγκεκριμένες λεπτομέρειες, η στρατηγική προσέγγιση παίζει καθοριστικό ρόλο. Για παράδειγμα: Τι διακρίνει το μοντέλο; Πώς έμοιαζαν οι προκάτοχοί του; Αυτή ήταν μια ιδιαίτερα συναρπαστική πρόκληση με τη νέα Macan.
Παρουσιάσαμε την πρώτη γενιά το 2013 και από τότε την αναβαθμίζουμε με συνέπεια, αλλά πολύ προσεκτικά. Σε γενικές γραμμές, αυτό έχει δώσει στη Macan μια καθιερωμένη ταυτότητα προϊόντος σε όλες τις παγκόσμιες αγορές. Με κάθε νέα γενιά, η αποστολή μας είναι να βρίσκουμε τη σωστή ισορροπία μεταξύ των οικείων σχεδιαστικών χαρακτηριστικών και των νέων στοιχείων.
Συγκεκριμένα, πρέπει να καταστήσουμε κάθε νέο σπορ αυτοκίνητο σαφώς, αναγνωρίσιμο μέρος της οικογένειας προϊόντων Porsche και της αντίστοιχης σειράς μοντέλων.
Ωστόσο, πρέπει επίσης να γίνεται αντιληπτό ως "το νέο". Αυτή η οπτική συνέπεια είναι εξαιρετικά σημαντική για τη μάρκα μας. Η νέα Macan είναι επίσης το πρώτο μοντέλο που κατασκευάζουμε πλήρως ηλεκτρικό, το οποίο όμως έχει ήδη μια υπάρχουσα, καθιερωμένη ταυτότητα προϊόντος. Έτσι, αυτό εγείρει τα ερωτήματα: Πόσο "νέο" πρέπει να είναι το "νέο" - τι είναι υπερβολικό, τι ακριβώς σωστό;
Πώς βρίσκετε αυτή την ισορροπία; Ποιες είναι οι παράμετροι που καθορίζουν αν το μοντέλο θα τύχει καλής υποδοχής από τους πελάτες;
Αυτό είναι δύσκολο να απαντηθεί σε γενικές γραμμές - η διαδικασία σχεδιασμού γίνεται χρόνια πριν από την κυκλοφορία ενός αυτοκινήτου στην αγορά. Δεν υπάρχουν αυστηρά αντικειμενικές παράμετροι βάσει των οποίων μπορούμε να αξιολογήσουμε την ελκυστικότητα των μελλοντικών μοντέλων.
Με τις αρχές σχεδιασμού της Porsche, σε επίπεδο μάρκας έχουμε αναπτύξει ένα σύνολο κατευθυντήριων γραμμών που μας βοηθούν να διατηρούμε τους σχεδιασμούς μας σύμφωνους με τους στρατηγικούς μας στόχους κατά τη διάρκεια της καθημερινής μας εργασίας.
Για την Porsche, έχουμε ορίσει τρεις βασικές έννοιες που περιγράφουν τον χαρακτήρα της μάρκας: Εστίαση, ένταση και σκοπός. Στην ουσία, θα μπορούσαμε να πούμε ότι αυτές οι βασικές έννοιες περιγράφουν αυτό που διακρίνει ένα προϊόν Porsche -αυτό που το καθιστά μια "κατεξοχήν Porsche" εμπειρία για τους πελάτες.
Πώς προέκυψαν αυτές οι έννοιες; Πώς εφαρμόζονται στην πράξη;
Για να το θέσω απλά, θα έλεγα ότι η εμφάνιση αυτών των εννοιών - ή ακριβέστερα ο ορισμός τους - ήταν σχεδόν πιο σημαντική από τους ίδιους τους όρους. Το έργο της ακριβούς διατύπωσης αυτών των τριών εννοιών είναι πολύ πιο πολύπλοκο από ό,τι ακούγεται. Το ίδιο ισχύει και εδώ: Χωρίς ομαδική εργασία, δεν τίθεται θέμα.
Η συζήτηση και η διερεύνηση των χαρακτηριστικών της μάρκας Porsche ήταν - και παραμένει - μια εξαιρετικά πολύτιμη δραστηριότητα για ολόκληρη την ομάδα σχεδιασμού.
Τα συγκεκριμένα οφέλη της είναι πολλαπλά: αφενός, χρησιμοποιούμε αυτούς τους όρους ως ένα είδος πυξίδας για να βεβαιωθούμε ότι δεν χάνουμε από τα μάτια μας την ουσία της μάρκας καθώς κοιτάμε προς το μέλλον. Τους χρησιμοποιούμε επίσης ως βοήθημα για τη λήψη αποφάσεων όταν σκεφτόμαστε ποιες προσεγγίσεις πρέπει να ακολουθήσουμε σε μια πρώιμη φάση σύλληψης.
Θα μπορούσατε να δώσετε ένα συγκεκριμένο παράδειγμα εφαρμογής μιας βασικής έννοιας;
Η έννοια της "Εστίασης" είναι ένα καλό παράδειγμα: όσον αφορά το εσωτερικό, η "Εστίαση" σημαίνει ότι σε ένα σπορ αυτοκίνητο της Porsche, ο οδηγός βρίσκεται πάντα στο επίκεντρο. Συγκεκριμένα, όλα τα εξαρτήματα που είναι σημαντικά για τον οδηγό είναι τοποθετημένα γύρω του για άμεση πρόσβαση. Και με την κυρτή οθόνη, έχουμε πάει τα πράγματα ακόμα ένα βήμα παραπέρα.
Με την αιωρούμενη οθόνη σε ελαφρώς καμπυλωτή μορφή - ιδανική για τον οδηγό - σχεδιάσαμε αυτό το βασικό στοιχείο με ακόμη πιο οδηγοκεντρικό τρόπο. Δημιουργήσαμε επίσης ένα είδος "μινιμαλιστικής λειτουργίας" στον πίνακα οργάνων. Αυτό επιτρέπει στον οδηγό, αν το επιθυμεί, να επιλέξει μόνο τα στοιχεία του πίνακα οργάνων που είναι ζωτικής σημασίας για την οδήγηση. Εστιάζοντας μόνο στα πράγματα που είναι απολύτως απαραίτητα, όπως λέμε.
Πόσο σημαντικές είναι οι διαφορετικές διεθνείς προτιμήσεις και τάσεις στη διαδικασία σχεδιασμού;
Σε γενικές γραμμές, πιστεύω ότι και εδώ η επίτευξη της σωστής ισορροπίας είναι απολύτως απαραίτητη για μια καθιερωμένη μάρκα όπως η Porsche. Μια μάρκα με ισχυρή ταυτότητα βασίζεται επίσης στο γεγονός ότι δεν ακολουθεί δουλικά κάθε τάση. Κάποιες φορές είναι καλύτερη στρατηγική να μην είσαι ο πρώτος σε κάθε θέμα.
Η ιδέα είναι να εξετάζoυμε προσεκτικά τις τάσεις και τις επιρροές και να κρίνουμε αν ταιριάζουν με τη μάρκα. Αυτός είναι ο μόνος τρόπος για να διατηρήσουμε τη μοναδική μας ταυτότητα μακροπρόθεσμα. Αυτό ισχύει εξίσου και για τις διάφορες αγορές. Ένα παράδειγμα: στην Ασία, τα ψηφιακά στοιχεία στο αυτοκίνητο παίζουν πολύ σημαντικό ρόλο - ο σχεδιασμός είναι συνολικά πιο παιχνιδιάρικος σε σύγκριση με την ευρωπαϊκή προοπτική.
Τι σημαίνει αυτό για την Porsche; Το αποτέλεσμα είναι ότι εξετάζουμε πολύ προσεκτικά αυτές τις απαιτήσεις. Ταυτόχρονα, πιστεύω ακράδαντα ότι ο λόγος που η Porsche είναι τόσο αγαπητή σε όλο τον κόσμο είναι το ξεκάθαρο DNA της μάρκας και η μακρά παράδοση και, όπως το θέτω, ένα "συνεπές βιογραφικό σημείωμα".
Μήπως αυτό σημαίνει ότι η μάρκα κινδυνεύει, ίσως, κάποια στιγμή να θεωρηθεί παλιομοδίτικη και όχι πλέον σύγχρονη;
Αναμφισβήτητα! Η επίτευξη της σωστής ισορροπίας μεταξύ της "πεμπτουσίας της Porsche" και της "καινοτομίας" είναι μερικές φορές μια δύσκολη υπόθεση. Είναι μια πρόκληση που αντιμετωπίζουμε και σε δομικό επίπεδο.
Ο σχεδιασμός ενός οχήματος δεν είναι ποτέ εξ ολοκλήρου έργο ενός μόνο σχεδιαστή. Η διαδικασία σχεδιασμού είναι μια ομαδική προσπάθεια και εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από την ανταλλαγή διαφορετικών ιδεών. Στην Porsche, έχουμε σκόπιμα αναπτύξει τον δημιουργικό χώρο για να σκεφτόμαστε μελλοντικές προσεγγίσεις και παραλλαγές μεμονωμένων σχεδιαστικών στοιχείων με τρόπο πολύ ξεχωριστό από την εργασία σε συγκεκριμένα μοντέλα.
Αυτό διασφαλίζει ότι οι δημιουργικές ιδέες μπορούν να διαμορφωθούν ανεξάρτητα από τη διαδικασία σχεδιασμού συγκεκριμένων μοντέλων παραγωγής σειράς, αν και αυτές οι ιδέες βρίσκουν συχνά το δρόμο τους προς τα αυτοκίνητα παραγωγής. Μια άλλη σημαντική πτυχή αυτού που κάνουμε αφορά τη σύνθεση της ομάδας. Συνδυάζουμε πολύ έμπειρους σχεδιαστές με νέους "ανερχόμενους" - και αυτή η δυναμική παράγει συνήθως πραγματικά συναρπαστικές ιδέες. Συνολικά, διαθέτουμε περίπου 200 άτομα προσωπικό σχεδιασμού.
Τι αντίκτυπο έχουν τα νέα τεχνικά στοιχεία στη διαδικασία σχεδιασμού;
Οι τεχνικές απαιτήσεις των αυτοκινήτων είναι πάντα απολύτως θεμελιώδεις για το σχεδιασμό. Αυτό ξεκινάει σε πολύ πρώιμο στάδιο με τη διάταξη των διαφόρων εξαρτημάτων στο όχημα. Αυτή η διάταξη είναι ζωτικής σημασίας για τις βασικές αναλογίες - η κλασική γραμμή της Porsche δεν θα ήταν εφικτή με οποιαδήποτε διάταξη.
Το ηλεκτρικό σύστημα κίνησης ανοίγει νέες δυνατότητες και θέτει νέες προκλήσεις: η απουσία του τεράστιου μπλοκ κινητήρα μας επιτρέπει μια πιο έντονη ερμηνεία της τυπικής "τοπογραφίας" του μπροστινού καπό. Ταυτόχρονα, η μπαταρία εξακολουθεί να είναι αρκετά μεγάλη, οπότε καταλαμβάνει πολύ χώρο και θα μπορούσε να διαταράξει την καθοριστική αναλογία πλάτους προς ύψος του οχήματος.
Και φυσικά, η αεροδυναμική παίζει μεγάλο ρόλο όσον αφορά την αυτονομία ενός ηλεκτρικού σπορ αυτοκινήτου. Αλλά αυτή δεν είναι μια εντελώς άγνωστη κατάσταση για εμάς. Πέρα από την τεχνολογία του συστήματος μετάδοσης κίνησης, βρισκόμαστε συνεχώς αντιμέτωποι με προκλήσεις που επηρεάζουν τον σχεδιασμό μας. Παραδείγματα αυτού θα μπορούσαν να είναι οι αυξημένες απαιτήσεις σύγκρουσης ή οι κανονισμοί που καθορίζουν επιμέρους στοιχεία, όπως ο σχεδιασμός των εμπρός και πίσω φώτων.
Ειδικότερα σε σχέση με τη νέα, αμιγώς ηλεκτρική Macan: πόσο σημαντική είναι η απεικόνιση του ηλεκτρικού συστήματος κίνησης στο σχεδιασμό;
Σε γενικές γραμμές, η Porsche έχει αποφασίσει να μη διαχωρίσει πλήρως τα ηλεκτρικά μοντέλα της από τα σπορ αυτοκίνητα με κινητήρα εσωτερικής καύσης. Η Porsche παραμένει Porsche - και ακόμη και μια ηλεκτρική Porsche είναι ένα σπορ αυτοκίνητο στην κατηγορία της. Από αυτή την άποψη, είναι λογικό να μην εγκαταλείπουμε το δοκιμασμένο σχεδιαστικό DNA της Porsche.
Χωρίς να προδώσουμε πολλά, η νέα Macan είναι πολύ ξεκάθαρα μια Porsche -και μια Macan- με την πρώτη ματιά. Θα έλεγα ότι διατηρήσαμε ριζικά τις αναλογίες που, για την Porsche, χαρακτηρίζουν ένα σπορ αυτοκίνητο της κατηγορίας. Η σχεδίαση έχει οξυνθεί τόσο εσωτερικά όσο και εξωτερικά -το νέο μοντέλο έχει ακόμα πιο σπορ και δυναμική αύρα. Και η οδηγική απόλαυση αντικατοπτρίζεται σίγουρα στο σχεδιασμό.