












Το highlight του κορυφαίου Model 3 είναι αναμφίβολα το πολύ εξελιγμένο λογισμικό. Α, και η αίσθηση επιτάχυνσης που μοιάζει με οριζόντιο bungee jumping.
Λογισμικό, απόδοση, δυναμική συμπεριφορά, επιλογές παραμετροποίησης.
Μικρή μπαταρία, αδύναμα φρένα, ακόμα θεματάκια με τις συναρμογές
Ο πολυπράγμων Elon Musk ασχολείται εσχάτως με την πολιτική στη νέα διακυβέρνηση Trump και οι δηλώσεις στο δικό του μιντιακό Χ πάνε σύννεφο. Για κάμποσα χρόνια ασχολήθηκε επί γης με την Tesla, για να πετάξει μετέπειτα στο διάστημα με τα προγράμματα της επίσης δικής του αεροδιαστημικής SpaceX.
Η τελευταία είχε περίπου την ίδια πορεία με την πρώτη. Ξεκίνησε χλιαρά και με πολλές αποτυχίες. Σήμερα η Tesla πουλά ετησίως περίπου 1,8 εκατ. ηλεκτρικά οχήματα ετησίως και οι πύραυλοι της SpaceX πηγαινοέρχονται στο διάστημα με υψηλό ποσοστό επιτυχίας.
Η Tesla παραμένει σε πρωταγωνιστικό ρόλο στην ηλεκτροκίνηση. Σε κάθε περίπτωση, παραμένει μια αυτοκινητοβιομηχανία με ισχυρό έρεισμα στην αγορά και μοντέλα που μπορεί να μην είναι τα αρτιότερα κατασκευαστικά, είναι όμως από τα πιο ανταποδοτικά σε εμπειρία χρήσης. Είναι και ισχυρά – σε πολλές περιπτώσεις υπερβολικά ισχυρά, όπως η κορυφαία έκδοση Performance του νέου Model 3.
Ο ίδιος ο Musk είχε δηλώσει σε ανύποπτο χρόνο: "Εμείς εδώ στην Tesla δε φτιάχνουμε αργά αυτοκίνητα". Πολύ ωραία, όμως τι να το κάνω ένα ισχυρό και γρήγορο Tesla Model 3 Performance με τετρακίνηση και 460 ίππους, που φτάνει τα 0-100 σε 3,1 δευτερόλεπτα, φορώντας μια μπαταρία 75 kWh που θέλει φόρτιση κάθε 400 χλμ. Και πολλά λέω, διότι, αν την πας τέζα, η αυτονομία της κορυφαίας έκδοσης Performance φτάνει δε φτάνει στα 250 χλμ. Μετά θέλει επειγόντως πρίζα.
Η Porsche Taycan Performance Plus με 435 ίππους έχει μπαταρία 97 kWh. Το νέο Kia EV6 θα έχει μπαταρία 84 kWh, ίδια με αυτήν που ήδη φέρει το Hyundai Ioniq 5N. Για να μη μιλήσουμε για τους Γερμανούς κατασκευαστές.
Πρώτο, λοιπόν, φάουλ στην υπόσταση του ανανεωμένου Model 3. Αλήθεια, και από ανανέωση λίγα πράγματα έχουν γίνει. Το αντίθετο του "αγνώριστου" σαν να λέμε. Συνεπώς, τα νέα Model 3 στερούνται φρεσκάδας. Έχουν, όμως, αναβαθμισμένο λογισμικό. Και αυτό είναι η θεμέλιος λίθος ενός Tesla. Παραφράζοντας τη δήλωση Musk, θα μπορούσε να είναι κάπως έτσι: "Εμείς εδώ στην Tesla έχουμε το καλύτερο software για αυτοκίνητα". Και μάλλον έτσι είναι.
Το λειτουργικό της Tesla είναι το πιο φιλικό και διαδραστικό οικοσύστημα αυτοκινήτου που κυκλοφορεί αυτή τη στιγμή στην αγορά. Όλα συνεχίζουν να γίνονται απτικά μέσω της μιας κεντρικής οθόνης 15,4 ιντσών, όπως, για παράδειγμα, η επιλογή D, P, R στη μετάδοση, με τα ελάχιστα φυσικά κουμπιά να βρίσκονται πάνω στο τιμόνι. Στο τιμόνι βρίσκονται και τα φλας, μια δανεική διάταξη από το μεγαλύτερο Model S.
Η έκδοση Performance τροφοδοτείται από δύο ηλεκτροκινητήρες. Συνολικά, 460 ίπποι και να σκεφτείς πως η ίδια έκδοση στις ΗΠΑ αποδίδει 510 ίππους.
Η εταιρεία, πάντως, συνηθίζει να δίνει συγκεχυμένες πληροφορίες σχετικά με αυτό το θέμα. Καθαρά εμπειρικά θα ισχυριζόμουν μετά βεβαιότητας ότι με φουλ γκάζι στο γρήγορο πρόγραμμα "Insane", τους 500 ίππους τους έχει στο τσεπάκι του. Και με φοβερή πρόσφυση που εξασφαλίζει το λογισμικό τετρακίνησης. Διότι περί λογισμικού πρόκειται, καθώς δεν νοείται μηχανική τετρακίνηση σε ένα ηλεκτρικό μοντέλο.
Η κορυφαία έκδοση έχει, επίσης, ενισχυμένες αναρτήσεις, ηλεκτρονικά ελεγχόμενες, που κάνουν καλά τη δουλειά τους. Έχει και τα κόκκινα φρένα, που στην Tesla είναι το καλό σετ πέδησης. Στερούνται όμως ισχυρού δαγκώματος σε δυνατά φρεναρίσματα από υψηλές ταχύτητες. Εδώ να τονίσουμε ότι η τελική ταχύτητα φτάνει τα 262 χλμ./ώρα και, εκτός από την μπαταρία που ξελιγώνεται γρήγορα, έχουν θέμα και τα φρένα.
Επιστρέφοντας στα δυναμικά χαρακτηριστικά του Model 3 Performance, η εικόνα συμπληρώνεται με τρία προγράμματα οδήγησης, τρία προγράμματα βαρύτητας τιμονιού και δύο προγράμματα αναρτήσεων.
Υπάρχει πρόγραμμα Track Mode δίνοντας τη δυνατότητα στον πίσω ισχυρότερο ηλεκτροκινητήρα να αφήσει τα ίχνη των φαρδύτερων πίσω ελαστικών Pirelli PZero (275/30 R20) στην ξεθωριασμένη άσφαλτο. Με αυτό το πρόγραμμα ο χρήστης μπορεί, επίσης, να ρυθμίσει το ποσοστό κατανομής της ροπής μεταξύ των δύο αξόνων τροχών.
Το καλύτερο μικρό Tesla είναι απολαυστικό στην οδήγηση. Το τιμόνι μπορεί να έχει αποστειρωμένη αίσθηση, είναι όμως ακριβές και με τη σωστή βαρύτητα στο mode sport. Η αναγεννητική πέδηση είναι πολύ καλή, με λεπτομερή βαθμονόμηση και λειτουργία one-pedal στη ρύθμιση 100%.
Το πάτημα του αυτοκινήτου στον δρόμο είναι στιβαρό, με πολύ καλό έλεγχο του σασί στις απότομες αλλαγές κατεύθυνσης. Η άνεση σίγουρα δεν εξυπηρετείται στο μέγιστο από τα χαμηλοπρόφιλα ελαστικά των 20 ιντσών και τις μικρές διαδρομές της ανάρτησης, όμως για coupe-sedan επιδόσεων βρίσκεται σε καλό επίπεδο.
Στο εσωτερικό η πιο εμφανής αλλαγή είναι στα νέα μπροστινά καθίσματα, τα οποία παρέχουν μεγαλύτερη πλευρική στήριξη, χωρίς να χάνουν τις λειτουργίες θέρμανσης και αερισμού.
Η διάθεση του νέου Tesla Model 3 Performance επικεντρώνεται σε έξι εξωτερικούς χρωματισμούς σε συνδυασμούς με μαύρο ή λευκό εσωτερικό διάκοσμο.
Η τιμή του προσδιορίζεται στα 55.990 ευρώ, που πέφτει στα 46.990 ευρώ με τη μέγιστη κρατική επιδότηση των 9.000 ευρώ, η οποία περιλαμβάνει και την απόσυρση παλαιού αυτοκινήτου. Καθόλου άσχημα για μια ηλεκτρική κούρσα επιδόσεων made in USA, αν και το μεγάλο δίλημμα παραμένει: αυτό ή το τετρακίνητο BYD Seal των 530 ίππων;
Κινητήρας: Δυο ηλεκτρικά μοτέρ
Μπαταρία: 75 kWh
Κιβώτιο / σχέσεις: Αυτόματο / 1
Κίνηση: Στους τέσσερις τροχούς
Ισχύς: 460 PS
Ροπή: 723 Nm
0-100 km/h: 3,1 sec
Τελική ταχύτητα: 262 km/h
Κατανάλωση:
μέση εργοστασιακή: 16,7 kWh/100 km
μέση δοκιμής: 20,6 kWh/100 km
Αυτονομία δοκιμής: 390 km
Χρόνος φόρτισης: Στα 11 kW AC σε 8 ώρες και 15 λεπτά, στα 250 kW σε μισή ώρα (10-80%).
Διαστάσεις:
ΜxΠxΥ: 4.720 mm x 1.850 mm x 1.431 mm
Μεταξόνιο: 2.875 mm
Βάρος: 1.929 kg
Χώρος αποσκευών: 425 λίτρα πίσω + 88 μπροστά
Τιμή: 55.990€