Το 2009 έγραψα μια ιστορία για το ότι δεν γυρίζω πίσω. Σκεφτόμουν το φεγγάρι, καθώς ήταν η 40ή επέτειος του Apollo 11. Οι δώδεκα άνθρωποι που περπάτησαν στην επιφάνειά του είχαν επιδείξει γενναιότητα και ατσάλινη δέσμευση που ξεπερνούσε κατά πολύ την πυξίδα σχεδόν όλων των άλλων θνητών. Οι ίδιοι ήταν μακράν το πιο αξιόπιστο και δοκιμασμένο στοιχείο ολόκληρου του πυραύλου των 2.800 τόνων στον οποίο είχαν προσδεθεί. Και αναχωρούσαν προς ένα εχθρικό μαύρο κενό σχεδόν ένα τέταρτο του εκατομμυρίου μιλίων πέρα από τη δυνατότητα διάσωσης.
Η μόνη τους σύνδεση σε πραγματικό χρόνο ήταν ένα ραδιοφωνικό σήμα χαμηλού εύρους ζώνης που μετέφερε φωνές πάνω σε ένα στρώμα παρεμβολών και ένα ασπρόμαυρο βίντεο με χιονοστοιβάδες. Για ολόκληρο τον πλανήτη Γη που παρακολουθούσε με την καρδιά στο στόμα από κάτω τους, αυτό τόνιζε έντονα την απόσταση και τον κίνδυνο του εγχειρήματος.
Οι διαστημικές πτήσεις αφορούσαν αρχικά τη δύναμη των εθνών και αργότερα την αξία της επιστήμης. Σήμερα, το κύριο προσόν είναι ο πλούτος. Ηγούνται οι εγωισμοί των υπερκαπιταλιστών που τοποθετούν τον εαυτό τους πολύ πέρα από τα όρια των γήινων θεσμών. Υποθέτω ότι ο Μασκ, ο Μπέζος και ο Μπράνσον πιστεύουν ότι επειδή αρκετοί άνθρωποι τους έχουν δώσει αρκετά χρήματα, έχουν κερδίσει με κάποιον τρόπο μια νομιμότητα ισοδύναμη με ένα εθνικό κράτος.
Αφού ανέβουν ψηλά, θα αρχίσουν να παίρνουν διαστημικούς τουρίστες που πληρώνουν εισιτήριο και τότε αυτές οι όμορφες φασματικές εικόνες του Armstrong και του Aldrin θα σφετεριστούν από εξωπλανητικούς Instagrammers. Το να πάνε αυτοί οι λίγοι στο διάστημα θα αποσπάσει την προσοχή από τη βελτίωση της ζωής των πολλών στον πλανήτη μας. Και τότε σίγουρα θα ευχηθούμε η ανθρωπότητα να μην επέστρεφε ποτέ πίσω.
Τώρα, σε ποιο σημείο θα ευχηθούμε η Lancia να μην επέστρεφε ποτέ πίσω; Η Lancia θα επανεκκινήσει ως ηλεκτρική μάρκα Stellantis φέτος. Η επικοινωνία της περιλαμβάνει πλάνα από βίαιες Integrale και Stratos που κερδίζουν ράλι και όμορφες Aurelia της δεκαετίας του 1950 και σούπερ προηγμένες Lambda της δεκαετίας του 1920. Ήταν μια εταιρεία κατάλληλη για το αυτοκινητικό ισοδύναμο των διαστημικών πτήσεων.
Αλλά τα διαστημικά ταξίδια σήμερα είναι διαφορετικά από την εποχή του Saturn V και το ίδιο ισχύει και για τη Lancia. Εντάξει, λίγοι από τους σημερινούς αγοραστές μπορεί να θυμούνται τα αυτοκίνητα ράλι, και ένα μικρό ποσοστό αυτού του μικρού ποσοστού γνωρίζει τις υπέροχες Fulvia, και ένα μικρό ποσοστό πάλι θα θυμάται αυτά τα αυθεντικά κλασικά αυτοκίνητα που καθιέρωσαν τη Lancia ως αριστοκράτη. Αλλά βασικά η Lancia είναι μια μάρκα ανενεργή εδώ και χρόνια.
Υπάρχει η πιθανότητα ότι αν ένα μάτσο σχεδιαστές και έμποροι της Stellantis θέλουν να φτιάξουν μια νέα μάρκα, καλά θα κάνουν να αναζητήσουν έμπνευση στο καλύτερο παρελθόν της Lancia. Αλλά αν το κοινό πάει στη συνέχεια και αρχίσει να γυρίζει τις πέτρες της ζωντανής μνήμης της Lancia, είναι τόσο πιθανό να βρει σκουλήκια όσο και πολύτιμους λίθους.
Το ίδιο ισχύει και για την Jaguar. Η Jaguar έχει κερδίσει το Le Mans και έχει κατασκευάσει επικά σεντάν και σπορ αυτοκίνητα. Αυτό είναι καλή έμπνευση για τους ανθρώπους μέσα στην κυψέλη ανάπτυξης του Gaydon. Αλλά για τους ανθρώπους που δεν έχουν παρακολουθήσει εκδηλώσεις κλασικών αυτοκινήτων, η λέξη Jaguar είναι εξίσου πιθανό να σημαίνει ένα φθαρμένο πετρελαιοκίνητο X-Type. Δεν είναι ένας καλός συνειρμός για όταν η Jaguar προσπαθήσει να κάνει μια νέα απογείωση το 2025.
Του Paul Horrell / topgear.com