Μπαταρίες ηλεκτρικών: το μέλλον τους δεν έχει λίθιο αλλά νάτριο-γιατί είναι καλύτερο

Οι μπαταρίες ιόντων νατρίου έχουν αρκετά πλεονεκτήματα. Στο παρακάτω κείμενο εξηγούμε γιατί μάλλον θα πάρουν την θέση του λιθίου -ενός υλικού που δεν υπάρχει σε αφθονία

Μπαταρία ιόντων νατρίου

Στην παρούσα φάση, οι μπαταρίες ιόντων λιθίου κυριαρχούν στα ηλεκτρικά οχήματα, καθώς προσφέρουν καλύτερη ενεργειακή πυκνότητα, που επιτρέπει στους οδηγούς να ταξιδεύουν περισσότερο μεταξύ των φορτίσεων. Το ερώτημα είναι αν πρόκειται για μια παγιωμένη κατάσταση, ή για κάτι που υπό προϋποθέσεις θα μπορούσε να αλλάξει στο μέλλον. Και αυτό μάλλον θα είναι οι μπαταρίες ιόντων νατρίου (κεντρική φωτό). Ας γυρίσουμε περίπου ενάμιση χρόνο πίσω.

Ήταν τότε που ο Zeng Yuqun, ιδρυτής και πρόεδρος της μεγαλύτερης εταιρείας κατασκευής μπαταριών στον κόσμο, της κινεζικής CATL, προχώρησε σε μια αρκετά σημαντική ανακοίνωση κατά τη διάρκεια μιας φαντασμαγορικής εκδήλωσης. Αυτό που αποκάλυψε τότε, ήταν πως η CATL, εργαζόταν πάνω στην κατασκευή μπαταριών που θα χρησιμοποιούσαν κυψέλες ιόντων λιθίου και ιόντων νατρίου. Αν και το νάτριο βρίσκεται σε αφθονία και προσφέρει πιθανά πλεονεκτήματα ασφαλείας σε σχέση με το λίθιο, το τελευταίο κυριαρχεί στις μπαταρίες των ηλεκτρικών αυτοκινήτων.

Το πρώτο μοντέλο με μπαταρίες ιόντων νατρίου

Λίγο καιρό πριν, ήταν η κινεζική αυτοκινητοβιομηχανία JAC που παρουσίασε μια δοκιμαστική έκδοση του ηλεκτρικού της μοντέλου Sehol E10X, που χρησιμοποιούσε κυψέλες ιόντων νατρίου. Προμηθεύτρια των κυψελών ήταν η HiNa Battery Technologies, ένας μικρός και σχετικά νέος παίκτης στην αγορά της Κίνας, καθώς ιδρύθηκε το 2017.

Διαβάστε Επίσης

Η ύπαρξη ενός οχήματος που χρησιμοποιεί κυψέλες ιόντων νατρίου, έχει βάλει τους ειδικούς σε θέματα μπαταριών στη διαδικασία να επανεξετάσουν τις δυνατότητες των χημικών συστημάτων ιόντων νατρίου να διαδραματίσουν κυρίαρχο ρόλο στην τροφοδοσία των μελλοντικών ηλεκτρικών οχημάτων. Αυτή τη στιγμή, οι πιθανότητες δεν είναι υπέρ τους, καθώς αρκετές έρευνες καταλήγουν στο συμπέρασμα πως τα ηλεκτρικά μοντέλα θα τροφοδοτούνται σχεδόν εξ ολοκλήρου από μπαταρίες ιόντων λιθίου.

Sehol E10X
Το ηλεκτρικό Sehol E10X έχει μπαταρία ιόντων νατρίου

Στα χνάρια των μπαταριών ιόντων λιθίου

Ωστόσο οι μπαταρίες ιόντων νατρίου θα μπορούσαν να αξιοποιήσουν τις ίδιες διαδικασίες κατασκευής με εκείνες της βιομηχανίας μπαταριών ιόντων λιθίου, πράγμα που σημαίνει ότι οι πρώτες θα μπορούσαν να επωφεληθούν από την πρόοδο που έχουν κάνει οι δεύτερες την τελευταία δεκαετία.

Διαβάστε Επίσης

Οι μπαταρίες ιόντων νατρίου είναι σήμερα ακριβότερες από τις μπαταρίες ιόντων λιθίου, λόγω των μικρών ποσοτήτων και της μικρής κλίμακας αλυσίδων εφοδιασμού. Όμως, το BloombergNEF βλέπει δυνατότητες εξοικονόμησης υλικών και βελτίωσης της ενεργειακής πυκνότητας, που θα μπορούσαν να προσφέρουν μια βιώσιμη πορεία, ώστε οι μπαταρίες ιόντων νατρίου να κοστίζουν το μισό από ό,τι κοστίζει σήμερα το φωσφορικό λίθιο σιδήρου.

Οι προκλήσεις

Η μεγαλύτερη πρόκληση για τις κυψέλες ιόντων νατρίου είναι η χαμηλότερη ενεργειακή πυκνότητά τους σε σύγκριση με εκείνες ιόντων λιθίου. Από την άλλη πλευρά, στα κύρια πλεονεκτήματα των ιόντων νατρίου περιλαμβάνονται η καλύτερη απόδοση σε χαμηλές θερμοκρασίες και το γεγονός πως δεν είναι εύφλεκτα.

Αν οι μπαταρίες ιόντων νατρίου μπορούσαν να πάρουν έστω και ένα μικρό μερίδιο από τις μπαταρίες ιόντων λιθίου, αυτό θα μπορούσε να συμβάλει στην βελτίωση των προβλημάτων στην αλυσίδα εφοδιασμού λιθίου και στη μείωση των συνολικών τιμών των μπαταριών για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα.

Με πληροφορίες από Automotive News Europe

Best of Network