Σπορ, άνετο και ένα ορόσημο στην εξέλιξη της ασφάλειας της Mercedes-Benz: Πριν από 60 χρόνια, η μάρκα παρουσίασε τη Mercedes-Benz 230 SL (W 113) στο Σαλόνι Αυτοκινήτου της Γενεύης τον Μάρτιο του 1963. Οι προσδοκίες ήταν μεγάλες γιατί η Mercedes 230 SL αντικατέστησε ταυτόχρονα δύο οχήματα: την 300 SL Roadster (W 198) και την 190 SL (W 121).
Και ποιος δεν θα ήθελε μια "Παγόδα";
Τα μοντέλα 230 SL, 250 SL και 280 SL είναι πολυπόθητα κλασικά μοντέλα της Mercedes. Αυτό φαίνεται, μεταξύ άλλων, από τις τιμές για τα καλά διατηρημένα δείγματα της σειράς W 113: Η τρέχουσα έρευνα αγοράς της Classic Data για το 2022/2023 αναφέρει 128.000 ευρώ για την 230 SL σε κορυφαία κατάσταση και 156.000 ευρώ για την 280 SL.
Και είναι πολύ όμορφη. Ο σχεδιασμός της δημιουργήθηκε υπό τη διεύθυνση του Friedrich Geiger. Συνδύαζε καθαρές γραμμές με την κλασική εμφάνιση της SL, συμπεριλαμβανομένου ενός μεγάλου κεντρικού αστεριού στη μάσκα του ψυγείου.
Η προαιρετική σκληρή οροφή προκαλούσε έναν συνειρμό: Η καμπυλωτή προς τα μέσα επιφάνεια της οροφής της θύμιζε ασιατικά κτίρια ναών. Αυτό έδωσε στο σπορ αυτοκίνητο το παρατσούκλι "Παγόδα". Ο Paul Bracq σχεδίασε την αφαιρούμενη οροφή του κουπέ.
Προτεραιότητα στην ασφάλεια
Το επίπεδο ασφάλειας του W 113 ήταν πρωτοποριακό για τα σπορ αυτοκίνητα της εποχής. Το σύστημα δαπέδου-πλαισίου της 230 SL προήλθε από τα σεντάν της Mercedes-Benz της σειράς W 111. Ήταν κοντύτερο και ενισχυμένο σε σχέση με τα τετράθυρα μοντέλα. Το 1959, το "Fintail" ήταν το πρώτο επιβατικό αυτοκίνητο στον κόσμο με αμάξωμα ασφαλείας, το οποίο αναπτύχθηκε από τον πρωτοπόρο της Mercedes-Benz στην ασφάλεια Béla Barényi.
Η "Παγόδα" ήταν το πρώτο σπορ αυτοκίνητο που επωφελήθηκε από την αρχή με σταθερό κλωβό επιβατών με ζώνες παραμόρφωσης μπροστά και πίσω. Σε αυτό προστέθηκε το υψηλό επίπεδο ασφάλειας του πλαισίου που είχε υιοθετηθεί από το σεντάν. Ήταν προσαρμοσμένο στις απαιτήσεις του roadster. Η ανάρτηση ήταν μεν σπορ αλλά αρκετά άνετη για ένα σπορ αυτοκίνητο της δεκαετίας του 1960.
Για πρώτη φορά σε σπορ αυτοκίνητο SL, ένα αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων τεσσάρων σχέσεων ήταν διαθέσιμο ως επιλογή. Η 230 SL διέθετε ήδη δισκόφρενα στους μπροστινούς τροχούς. Ξεκινώντας από την 250 SL που παρουσιάστηκε το 1967, τα δισκόφρενα στον πίσω άξονα συμπλήρωναν τον εξοπλισμό.
Η Mercedes-Benz προσέφερε αυτή την SL διαδοχικά με τρεις διαφορετικούς κινητήρες κατά τη διάρκεια της οκταετούς περιόδου κατασκευής της. Αυτό τη διέκρινε από τα μοντέλα 300 SL και 190 SL. Οι κινητήρες αυτών των δύο πρώτων σπορ αυτοκινήτων παραγωγής στην παράδοση της SL, που παρουσιάστηκαν το 1954, παρέμειναν ο καθένας σχεδόν αμετάβλητος μέχρι το 1963.
Ο σπορ εξακύλινδρος κινητήρας M 127 της 230 SL βασίστηκε στον κινητήρα M 180 της 220 SE. Ο κυβισμός αυξήθηκε στα 2.306 κυβικά εκατοστά για χρήση στην SL. Η μονάδα ισχύος απέδιδε 150 hp, η τελική ταχύτητα ήταν 200 km/h και για τα 100 km/h ήθελε 11,1 δευτερόλεπτα.
Έκδοση "California" και επιδόσεις
Στα τέλη του 1966, η 250 SL αντικατέστησε την 230 SL. Ο εξακύλινδρος σε σειρά κινητήρας της M 129 είχε κυβισμό 2.496 κυβικά εκατοστά. Η ισχύς της (150 hp) και η τελική της ταχύτητα (200 km/h) αντιστοιχούσαν στην 230 SL. Ωστόσο, χάρη στην υψηλότερη ροπή μειώθηκε κατά 1,1 δευτερόλεπτα ο χρόνος επιτάχυνσης από το μηδέν στα 100 km/h. Επιπλέον, η 250 SL ήταν εξοπλισμένη με ρυθμιστή δύναμης πέδησης, μεγαλύτερους δίσκους φρένων εμπρός και πρόσθετα δισκόφρενα στους πίσω τροχούς.
Μια άλλη διαφορά: Η 250 SL ήταν προαιρετικά διαθέσιμη με οροφή κουπέ και πίσω κάθισμα πάγκου. Αυτή η έκδοση "California" συμπλήρωνε την παραλλαγή αμαξώματος που ήταν γνωστή από την 230 SL ως roadster με υφασμάτινη μαλακή οροφή και αφαιρούμενη οροφή coupé. Η Mercedes-Benz παρουσίασε την έκδοση με το πίσω κάθισμα πάγκου για πρώτη φορά τον Μάρτιο του 1967 στο Σαλόνι Αυτοκινήτου της Γενεύης. Η "California" δεν διέθετε ούτε μαλακή οροφή roadster ούτε "διαμέρισμα" μαλακής οροφής για να δημιουργηθεί χώρος για το πίσω κάθισμα πάγκου.
Η 280 SL με τον εξακύλινδρο σε σειρά κινητήρα M 130 των 2.778 κυβικών εκατοστών εμφανίστηκε το 1968. Ήταν η τρίτη και πιο επιτυχημένη έκδοση της σειράς W 113. Η ισχύς της αυξήθηκε στους 170 ίππους. Η 280 SL είχε 0-100 km/h σε 9 δευτερόλεπτα. Η τελική της ταχύτητα εξακολουθούσε να είναι 200 km/h. Τον Μάρτιο του 1971, η παραγωγή της W 113 τερματίστηκε αφού είχαν κατασκευαστεί συνολικά 48.912 οχήματα. Η 230 SL αντιστοιχούσε σε 19.831 μονάδες, η 250 SL σε 5.196 και η 280 SL σε 23.885.
Συμμετείχε και σε αγώνες
Η Mercedes-Benz χρησιμοποίησε την 230 SL με επιτυχία και στον μηχανοκίνητο αθλητισμό. Εξαιρετική ήταν η νίκη που πέτυχαν οι Eugen Böhringer και Klaus Kaiser στο μαραθώνιο ράλι Spa-Sofia-Liège, μήκους 5.000+ χιλιομέτρων, από τις 27 έως τις 31 Αυγούστου 1963.
Την επόμενη χρονιά, το δίδυμο των οδηγών κατέκτησε την τρίτη θέση σε αυτό το ράλι μεγάλων αποστάσεων επίσης με την 230 SL.