H εξέλιξη στις μάσκες των Mercedes από το 1900 μέχρι σήμερα

Από τετράγωνες και σίγουρα πολύ χρήσιμες μέχρι αυτές που απλά καθορίζουν την εμφάνιση ενός μοντέλου στην ηλεκτρική εποχή

1900 Mercedes 35 PS
1911 Mercedes Knight 16
1931 Mercedes-Benz 170 (W15)
1951 Mercedes-Benz 220 (W187)
1954 Mercedes-Benz 220 Ponton (W180)
1954 Mercedes-Benz 300 SL
1959 Mercedes-Benz 220 SE (W111)
1965 Mercedes-Benz 280 SEL (W108)
1972 Mercedes-Benz 450 SEL (W116)
1979 Mercedes-Benz 500 SEL (W126)
1998 Mercedes-Benz S400 (W220)
1991 Mercedes-Benz 600 SEL (W140)
2005 Mercedes-Benz S 500 (W221)
Mercedes-Benz 2007 C-Class Classic
Mercedes-Benz 2007 C-Class Avantgarde
Mercedes-Benz 2008 G-Class
H εξέλιξη στις μάσκες της Mercedes
H εξέλιξη στις μάσκες της Mercedes
Mercedes EQS 580 4MATIC
H εξέλιξη στις μάσκες της Mercedes

Το 1900 ήταν μια χρονιά-σταθμός στις αρχές του αυτοκινήτου. Σηματοδότησε την πρώτη φορά που ο Wilhelm Maybach τοποθέτησε την εφεύρεσή του, το κυψελωτό ψυγείο, στη Mercedes 35 PS. Η κατοχυρωμένη με δίπλωμα ευρεσιτεχνίας σχεδίαση έλυσε μια για πάντα το πρόβλημα της ψύξης του κινητήρα εσωτερικής καύσης και επέτρεψε την παραγωγή οχημάτων που ήταν όχι μόνο πιο ισχυρά αλλά και πιο αξιόπιστα.

1900 Mercedes 35 PS
1900 Mercedes 35 PS

Επειδή το ψυγείο βρισκόταν μπροστά και στο κέντρο του οχήματος, είχε άμεσο αντίκτυπο στην εικόνα της μάρκας. Μια νέα εποχή είχε ξεκινήσει. Οι ανταγωνιστές έσπευσαν να το μιμηθούν -ένα μπροστινό μέρος με όρθιο ψυγείο ήταν η συνήθης πρακτική σε όλο τον κόσμο μέχρι και τη δεκαετία του 1930. Τώρα, περισσότερα από 120 χρόνια αργότερα, τα ηλεκτροκίνητα οχήματα Mercedes-EQ με μπαταρία φέρνουν ένα νέο, ξεχωριστό πρόσωπο στη μάρκα με το τρίκτινο αστέρι - με τη μάσκα Black Panel να δένει άψογα με τα φωτιστικά σώματα, ενώ ταυτόχρονα λειτουργεί και ως κόμβος τεχνολογίας.

H εξέλιξη στις μάσκες της Mercedes

"Η εκτεταμένη τεχνολογική μετάβαση στην ηλεκτρική κινητικότητα και την αυτόνομη οδήγηση μας δίνει εντελώς νέες ευκαιρίες στον εξωτερικό σχεδιασμό. Η κλασική μάσκα ψυγείου χάνει την αρχική της λειτουργία και μεταμορφώνεται σε ένα πρωτοποριακό σχεδιαστικό αντικείμενο και τεχνολογικό κόμβο. Η μάσκα Black Panel στα μοντέλα μας EQ αποτελεί ορόσημο από αυτή την άποψη και δείχνει πώς η Mercedes-Benz μεταφέρει τη σχεδίαση της μάσκας ψυγείου της στο αμιγώς ηλεκτρικό μέλλον", λέει ο Robert Lesnick, επικεφαλής Εξωτερικής Σχεδίασης της Mercedes-Benz AG.

H ψύξη του κινητήρα - από εκεί ξεκίνησαν όλα 

Η ψύξη του κινητήρα ήταν μία από τις μεγαλύτερες προκλήσεις στις πρώτες ημέρες του αυτοκινήτου. Υπήρχε ανάγκη για ένα αποτελεσματικό σύστημα ψύξης, ικανό να λειτουργεί σε κλειστό κύκλωμα. Μια από τις πρώτες λύσεις ήταν το σωληνωτό ψυγείο που εφευρέθηκε από τη Maybach το 1897. Αποτελούνταν από μια στενή δεξαμενή νερού με ανοιχτούς σωλήνες που έτρεχαν από μπροστά προς τα πίσω, μέσα από τους οποίους ο αέρας έρεε καθώς το αυτοκίνητο ταξίδευε. Ένας ανεμιστήρας που κινούνταν από τον στροφαλοφόρο άξονα σήμαινε ότι το σύστημα ψύξης συνέχιζε να λειτουργεί ακόμη και όταν ο κινητήρας ήταν στο ρελαντί. Το σωληνοειδές ψυγείο διευκόλυνε τους ισχυρότερους κινητήρες.

Η μεγάλη ανακάλυψη έγινε το 1900 με το κυψελωτό ψυγείο της Mercedes 35 PS. Αποτελούνταν από περισσότερους από 8.000 μικρούς σωλήνες με τετραγωνική διατομή περίπου έξι χιλιοστών ανά πλευρά. Η μεγαλύτερη μετωπική επιφάνεια και η υψηλότερη ροή αέρα που προσέφεραν οι τετράγωνοι σωλήνες παρείχαν σημαντικά μεγαλύτερη ψυκτική ισχύ. Συγκολλήθηκαν μεταξύ τους για να δημιουργήσουν ένα νέο είδος ορθογώνιου ψυγείου με ενσωματωμένη δεξαμενή. Ένας ανεμιστήρας πίσω από το ψυγείο βελτίωσε τη ρύθμιση της θερμοκρασίας σε χαμηλότερες ταχύτητες στο δρόμο. Ο κινητήρας των 35 PS στην πρώτη Mercedes χρειαζόταν μόνο εννέα λίτρα νερού αντί για τα προηγούμενα 18 λίτρα. Ένα χρόνο και μια σειρά από βελτιώσεις αργότερα, το νερό μειώθηκε σε μόλις επτά λίτρα.

Η μάσκα του ψυγείου της Mercedes θέτει σχεδιαστικό σημείο αναφοράς

Ο σχεδιασμός της Mercedes 35 PS με την ισχυρή κατακόρυφη μάσκα ψυγείου είχε μόνιμο αντίκτυπο στον κόσμο της αυτοκινητοβιομηχανίας. Μέχρι τα μισά της δεκαετίας του 1930, σχεδόν όλα τα αυτοκίνητα σειράς παραγωγής είχαν παρόμοιο σχεδιασμό ψυγείου - με μικρές διαφοροποιήσεις μεταξύ επίπεδου και μυτερού. Η μάσκα ψυγείου με τη χαρακτηριστική κάθετη πτυχή στη μέση εμφανίστηκε το 1911 και επέτρεψε μια ελαφρώς μεγαλύτερη επιφάνεια ψύξης. Ωστόσο, επειδή ήταν πιο περίπλοκη η παραγωγή της, προοριζόταν κυρίως για οχήματα με ισχυρούς κινητήρες.

1911 Mercedes Knight 16
1911 Mercedes Knight 16

Στα πρώτα 40 χρόνια της ιστορίας της αυτοκινητοβιομηχανίας, το ψυγείο είχε μια καθαρά πρακτική λειτουργία. Οι κατασκευαστές αυτοκινήτων δεν το θεωρούσαν αρχικά ως διακριτικό σήμα κατατεθέν μιας μάρκας. Ο ατομικός σχεδιασμός ήταν σε μεγάλο βαθμό στα δημιουργικά χέρια των κατασκευαστών αμαξωμάτων, στους οποίους επίσης άρεσε να πειραματίζονται με το σχήμα του ψυγείου - από πλούσιες καμπύλες μέχρι σχέδια με ρεύμα που εμπνέονταν από την αεροπορία.

Η γρίλια του ψυγείου ως προστατευτικό κάλυμμα

Η μεγάλη αλλαγή ήρθε το 1931 με την άφιξη της Mercedes-Benz 170 (Type W 15). Για πρώτη φορά, το ψυγείο τοποθετήθηκε για προστασία πίσω από μια μάσκα. Το νέο εξάρτημα ήταν μέρος του καπό και σχεδιάστηκε με τεράστια προσοχή. Το κομψό, στρογγυλεμένο, ορθογώνιο σχήμα βασίστηκε σε αυτό του ίδιου του ψυγείου. Ωστόσο, ενισχύθηκε επίσης από ένα φαρδύ πλαίσιο χρωμίου, το οποίο μετέδιδε ένα μήνυμα ποιότητας και διαχρονικής κομψότητας.

1931 Mercedes-Benz 170 (W15)
1931 Mercedes-Benz 170 (W15)

Το αστέρι της Mercedes εμφανιζόταν όχι μία αλλά δύο φορές στο καινοτόμο κάλυμμα του ψυγείου -ως σήμα και επίσης ως αξιοπρεπές στολίδι. Το λεπτό κυψελοειδές μοτίβο είχε τόσο λειτουργικό όσο και αισθητικό ρόλο. Προστάτευε το ίδιο το ψυγείο από τη βρωμιά και από το χτύπημα από πέτρες. Τα βρώμικα πτερύγια του ψυγείου ήταν λιγότερο αποτελεσματικά στην ψύξη σε σχέση με τα καθαρά πτερύγια, ενώ τα χτυπήματα από πέτρες μπορούσαν να προκαλέσουν ζημιά, οδηγώντας τον κινητήρα σε υπερθέρμανση.

Η γρίλια του ψυγείου της Mercedes-Benz 170 V του 1937 διατήρησε την ίδια θεμελιώδη όρθια, λεπτή μορφή. Ωστόσο, είχε γωνία ελαφρώς προς τα πίσω και στενεύει προς τα μέσα προς το κάτω μέρος. Αυτό έστελνε ένα πολύ ισχυρότερο οπτικό μήνυμα για τις δυναμικές επιδόσεις της νέας λιμουζίνας. Το ελαφρώς μυτερό σχήμα του ψυγείου ενίσχυσε διακριτικά αυτό το αποτέλεσμα. Η προσοχή στη λεπτομέρεια ήταν επίσης εμφανής στα λεπτά κορδόνια και τις επιχρωμιωμένες εγκάρσιες δοκίδες, οι οποίες χώριζαν οπτικά την επιφάνεια σε ακριβή τμήματα.

Η χρωμιωμένη μάσκα - προσεκτική εξέλιξη στο όνομα της αεροδυναμικής

Η χρωμιωμένη μάσκα έγινε στη συνέχεια ένα από τα πιο αναγνωρίσιμα χαρακτηριστικά της μάρκας. Οι σχεδιαστές της Mercedes-Benz προχώρησαν προσεκτικά με πολύ σταδιακές μόνο προσαρμογές στο συνολικό της σχήμα μέχρι και τη δεκαετία του 1960.

1954 Mercedes-Benz 220 Ponton (W180)
1954 Mercedes-Benz 220 Ponton (W180)

Στη συνέχεια, η μάσκα της Mercedes-Benz μεγάλωσε σε πλάτος και συρρικνώθηκε σε ύψος. Η εστίαση στο πλάτος μετέδιδε περισσότερη δύναμη και παρουσία. Ωστόσο, ήταν επίσης συνάρτηση της τάσης για χαμήλωμα του καπό για τη βελτίωση της αεροδυναμικής και κατ' επέκταση της απόδοσης.

1959 Mercedes-Benz 220 SE (W111)
1959 Mercedes-Benz 220 SE (W111)

Αυτή η προσεκτική ανάπτυξη μιας τόσο οπτικά χαρακτηριστικής υπογραφής, όπως η μάσκα ψυγείου, ενίσχυσε την αναγνωρισιμότητα της Mercedes-Benz στο δρόμο και συνεπώς την εικόνα της μάρκας σε όλο τον κόσμο. Ο σχεδιασμός της χρωμιωμένης μάσκας συνέχισε να απλώνεται και να εξελίσσεται μέχρι σήμερα.

Το "πρόσωπο του σπορ αυτοκινήτου" 

Τη δεκαετία του 1950, η Mercedes-Benz δημιούργησε ένα δεύτερο, εντελώς αυτόνομο σχέδιο ψυγείου. Η θρυλική 300 SL "Gullwing" και η μικρότερη 190 SL roadster απέκτησαν μια σύγχρονη εναλλακτική λύση, γνωστή εσωτερικά ως "sport car face".

1954 Mercedes-Benz 300 SL
1954 Mercedes-Benz 300 SL

Ένα μεγάλο αστέρι της Mercedes τοποθετήθηκε μπροστά από το ευρύ, ρηχό άνοιγμα του ψυγείου και πλαισιώθηκε από οριζόντια χρωμιωμένα πτερύγια. Αυτός ο σχεδιασμός έγινε το σήμα κατατεθέν των σπορ αυτοκινήτων και των roadster και αποδείχθηκε κατά τις επόμενες δεκαετίες ότι ήταν εξίσου διαχρονικός και ανθεκτικός με την κλασική μάσκα ψυγείου της Mercedes.

1991 Mercedes-Benz 600 SEL (W140)
1991 Mercedes-Benz 600 SEL (W140)

Οι επιθέσεις στα μοντέλα της δεκαετίας του 1990 και του 2000 είδαν το μπροστινό μέρος των αυτοκινήτων Mercedes να μετατοπίζεται σε μια πιο σπορ εμφάνιση και αίσθηση. Η είσοδος σε νέα τμήματα της αγοράς με μοντέλα όπως η A-Class και η B-Class, τα SUV, περισσότερα κάμπριο, κουπέ και roadster απαιτούσε νέες σχεδιαστικές παραλλαγές. Πολυάριθμες παραλλαγές της όψης σπορ αυτοκινήτου - με ή χωρίς τα χαρακτηριστικά οριζόντια πτερύγια - βρήκαν το δρόμο τους σε περισσότερες σειρές μοντέλων, υπογραμμίζοντας τη νέα και σημαντικά πιο προσανατολισμένη στις επιδόσεις κατεύθυνση της μάρκας.

Ο πελάτης επιλέγει -κλασικό ή σπορ

Υπήρχαν συγκεκριμένες εξαιρέσεις, όπως η μύτη της Formula 1 της δεύτερης γενιάς SLK και της SLR McLaren. Το 2007, ωστόσο, ήρθε η πρωτοποριακή απόφαση με την C-Class (W 204) να αφήσει την απόφαση στον πελάτη. Ανάλογα με τη γραμμή εξοπλισμού, είτε η κλασική (Classic και Elegance) είτε η σπορ (Avantgarde) μάσκα κοσμούσε το μπροστινό μέρος του αυτοκινήτου. Η ιδέα επεκτάθηκε στην E-Class και εξακολουθεί να ισχύει μέχρι σήμερα και για τις δύο σειρές μοντέλων.

Mercedes-Benz 2007 C-Class Avantgarde
Mercedes-Benz 2007 C-Class Avantgarde
Mercedes-Benz 2007 C-Class Classic
Mercedes-Benz 2007 C-Class Classic

Η σχεδίαση της μάσκας ψυγείου στα σημερινά μοντέλα της Mercedes-Benz είναι ακόμη πιο ατομική και, κυρίως, πιο γλυπτική. Διαφορετικές μορφές, περιγράμματα και πτερύγια διευκολύνουν τη διάκριση μεταξύ των σειρών μοντέλων, χωρίς να παραμελείται ο χαρακτηριστικός επώνυμος χαρακτήρας της μάσκας της Mercedes-Benz. Παραμένουν μοναδικά όσον αφορά την ταυτότητα και την αναγνωρισιμότητά τους. Μια Mercedes είναι πάντα σαφώς αναγνωρίσιμη ως Mercedes - σε κάθε εποχή για περισσότερα από 120 χρόνια.

Το ίδιο ισχύει και για τις μάρκες G-Class, Mercedes-AMG και Mercedes-Maybach. Η μάσκα της G-Class είναι τόσο εμβληματική και μοναδική όσο και το ίδιο το όχημα. Διαθέτει οριζόντια πτερύγια και ένα μεγάλο κεντρικό αστέρι και πλαισιώνεται από δύο στρογγυλά φωτιστικά σώματα. Με τα αιχμηρά περιγράμματά της, αντανακλά τη σχεδιαστική γλώσσα του διαχρονικού κλασικού off-road που χαρακτηρίζεται από καθαρές γραμμές και μεγάλες επιφάνειες, και έχει μόνο προσεκτικά επανασχεδιαστεί από το 1990.

Mercedes-Benz 2008 G-Class
Mercedes-Benz 2008 G-Class

Με τα προς τα κάτω εκτεινόμενα περιγράμματα και τα κάθετα πτερύγια, η ειδική μάσκα AMG παραπέμπει στο παγκοσμίως επιτυχημένο αγωνιστικό αυτοκίνητο 300 SL που κέρδισε τον θρυλικό αγώνα δρόμου Panamericana στο Μεξικό το 1952. Σε διάφορες επαναλήψεις με την πάροδο των ετών, έχει γίνει το πιο χαρακτηριστικό γνώρισμα αναγνώρισης όλων των νέων μοντέλων AMG. Το αυτοκίνητο επίδειξης Vision AMG δείχνει πώς μπορεί να μοιάζει το μέλλον της μάσκας AMG - ένα πάνελ μάσκας στο ίδιο χρώμα με το αμάξωμα, αλλά διατηρώντας την αλάνθαστη μορφή AMG με τα κάθετα πτερύγια. Ο φωτισμός εξασφαλίζει ότι το πρόσωπο παραμένει άμεσα αναγνωρίσιμο ακόμα και τη νύχτα.

Η αναγνωρισιμότητα της διάσημης μάσκας Mercedes-Maybach έγκειται στη γλυπτική επεξεργασία των κάθετων πτερυγίων - εμπνευσμένη από ένα κοστούμι με ριγέ. Το λεκτικό σήμα MAYBACH είναι ενσωματωμένο στο χρωμιωμένο πλαίσιο της μάσκας. Το πιο πρόσφατο concept, το EQS Maybach, δείχνει την αμιγώς ηλεκτρική ερμηνεία της μάσκας - απρόσκοπτη, με μια ομαλά ενσωματωμένη πλάκα ραντάρ.

Νέα εμφάνιση για το μπροστινό μέρος - η συγχώνευση τεχνολογίας και σχεδιασμού δημιουργεί τη χαρακτηριστική μάσκα Black Panel

Η εξέλιξη συνεχίζεται. Ενώ η ηλεκτροκίνηση με μπαταρία σημαίνει ότι δεν υπάρχει πλέον απαίτηση για ψυγείο στο μπροστινό μέρος του οχήματος, παραμένει η ανάγκη για εισαγωγές αέρα. Ωστόσο, οι σχεδιαστές έχουν την ελευθερία να τις τοποθετήσουν αλλού, ανοίγοντας την ευκαιρία να δημιουργήσουν μια εντελώς νέα και ξεχωριστή σχεδίαση του μπροστινού μέρους που υπογραμμίζει την προοδευτική πολυτέλεια των μοντέλων Mercedes-EQ.

Mercedes EQS 580 4MATIC
Mercedes EQS 580 4MATIC

Στη θέση της μάσκας υπάρχει ένα μαύρο πάνελ με κεντρικό αστέρι, το οποίο συγχωνεύεται άψογα με τα καινοτόμα φωτιστικά σώματα. Το οπτικό εύρος σε ολόκληρο το μπροστινό μέρος αντικατοπτρίζει τις δυναμικές επιδόσεις των αμιγώς ηλεκτρικών οχημάτων. Ο σχεδιασμός ενσωματώνει λεπτότατα λεπτομερή μοτίβα αστεριών που δημιουργούν ένα λεπτό, τρισδιάστατο αποτέλεσμα. Οι διαφοροποιήσεις στις σχεδιαστικές λεπτομέρειες προσδίδουν στα μοντέλα EQ τον ξεχωριστό τους χαρακτήρα. Το Black Panel και οι προβολείς συνδέονται επίσης με μια οριζόντια λωρίδα φωτός. Και ενώ τα διακριτικά φώτα ημέρας του σαλούν EQS αναγνωρίζονται από τρεις φωτεινές τελείες, η υπογραφή του EQS SUV διαθέτει τρία τρίγωνα.

H εξέλιξη στις μάσκες της Mercedes

Ιδανική επιφάνεια για τους κρυμμένους αλλά απαραίτητους αισθητήρες

Εκτός από οπτικά διακριτικό, το Black Panel προσφέρει επίσης την τέλεια επιφάνεια για την απρόσκοπτη ενσωμάτωση μιας ποικιλίας αισθητήρων που είναι απαραίτητοι για την υπό όρους αυτοματοποιημένη οδήγηση του μέλλοντος. Σε αυτούς περιλαμβάνονται οι υπέρηχοι, οι κάμερες, το ραντάρ και το Lidar (λέιζερ). Μία κάμερα για το σύστημα υποβοήθησης ενεργής απόστασης DISTRONIC είναι ενσωματωμένη στο αστέρι της Mercedes. Και πίσω από το Black Panel στα EQE και EQS βρίσκεται η προηγμένη τεχνολογία για το καινοτόμο DRIVE PILOT.

H εξέλιξη στις μάσκες της Mercedes

Best of Network