Ήταν 5 Οκτωβρίου του 1972 -κάπως έτσι προλογίζει και η ΕΡΤ τα γεγονότα στην εκπομπή Σαν Σήμερα- όταν η Mercedes S-Class παρουσιάστηκε για πρώτη φορά. Ο χώρος της πρεμιέρας ήταν το 59ο Salon de l'Automobile στο Παρίσι. Ήταν η σειρά μοντέλων 116 που έκανε την αρχή και από τότε, η Mercedes-Benz S-Class αποτελεί διεθνώς συνώνυμο της πολυτέλειας και των πολυτελών αυτοκινήτων. Δεν είναι τυχαίο ότι S-Class είναι το σεντάν πολυτελείας με τις περισσότερες πωλήσεις στον κόσμο.
Οι πρώτες Mercedes S-Class
Τα μοντέλα 280 S και 280 SE με εξακύλινδρο κινητήρα και το 350 SE με οκτακύλινδρο κινητήρα σηματοδότησαν την αρχή. Η γκάμα διευρύνεται τα επόμενα χρόνια. Το 1973, ο οκτακύλινδρος κινητήρας των 4,5 λίτρων έκανε το ντεμπούτο του στην S-Class 450 SE και παράλληλα στην 450 SEL με μεταξόνιο που είχε επεκταθεί κατά 100 χιλιοστά. Η έκδοση αυτή, η οποία επιμηκύνθηκε υπέρ του κέρδους χώρου στο πίσω μέρος, θα είναι αργότερα διαθέσιμη και ως 350 SEL και 280 SEL. Το αποκορύφωμα είναι το 450 SEL 6.9 που παρουσιάστηκε τον Μάιο του 1975, ένα εκλεπτυσμένο σεντάν υψηλών επιδόσεων με ισχύ 286 hp πριν από πέντε δεκαετίες. Το 1978, ακόμη και ο κινητήρας ντίζελ βρήκε το δρόμο του στην S-Class: Η 300 SD, η οποία προσφέρεται μόνο στις ΗΠΑ και τον Καναδά, είναι πολύ δημοφιλής στη βορειοαμερικανική ήπειρο.
Η μεγάλη παράδοση
Η Mercedes-Benz S-Class έχει μακρά παράδοση. Αυτή χρονολογείται από τις απαρχές της μάρκας Mercedes στις αρχές του 20ού αιώνα. αιώνα. Πολυτέλεια, άνεση και ασφάλεια: Τα οχήματα της πολυτελούς κατηγορίας ήταν το επίκεντρο της γκάμας της μάρκας με έδρα τη Στουτγάρδη πολύ πριν από την επίσημη ονομασία S-Class που εισήχθη το 1972.
Το "S" σημαίνει "Special" ή "Super"
Στο εξώφυλλο του press kit για το Σαλόνι Αυτοκινήτου του Παρισιού αναφέρεται απλά: "Mercedes-Benz presents: Η νέα S-Class". Για πρώτη φορά, η μάρκα απονέμει μια τέτοια ονομασία σε ένα τμήμα της γκάμας των επιβατικών αυτοκινήτων. Βέβαια, η Mercedes-Benz άρχισε να χρησιμοποιεί το "S" ήδη από το 1949 μετά τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο: Αυτή η συντομογραφία για το "Special" ή "Super" στο μοντέλο 170 S του 1949 έχει σκοπό να τονίσει το ιδιαίτερο, εξηγεί ο Dr. Wilhelm Haspel, τότε Πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου και Γενικός Διευθυντής της Daimler-Benz AG. Έκτοτε, υπήρξαν πολλά ονόματα μοντέλων με αυτό το γράμμα. Από το 1972, η S-Class έγινε ένας συνοπτικός όρος για μια ολόκληρη οικογένεια μοντέλων. Η E-Class ως ορισμός των αυτοκινήτων Mercedes-Benz της ανώτερης μεσαίας τάξης και η C-Class ως οικογενειακή ονομασία της συμπαγούς κατηγορίας δεν ακολούθησαν μέχρι το 1993 με ένα κενό σχεδόν 20 ετών.
Με την πρώτη επίσημα αποκαλούμενη S-Class, όλα είναι καινούργια
Η σειρά 116 είναι μια εντελώς νέα γενιά οχημάτων -ο σχεδιασμός, το αμάξωμα, οι κινητήρες και το πλαίσιο σηματοδοτούν ένα άλμα καινοτομίας στην ιστορία της μάρκας. Το μεταξόνιο μεγαλώνει κατά 115 χιλιοστά σε σχέση με την προηγούμενη σειρά W 108/109, ενώ το συνολικό μήκος είναι μόλις κατά 60 χιλιοστά, γεγονός που ωφελεί τις αναλογίες και, φυσικά, το εσωτερικό. Το πλάτος αυξάνεται κατά 55 χιλιοστά, το ύψος συρρικνώνεται κατά 15 χιλιοστά.
Μια οριζόντια μονάδα φωτισμού για πρώτη φορά και η χαμηλή μάσκα ψυγείου τονίζουν την οριζόντια γραμμή. Ο εξωτερικός αέρας διοχετεύεται εν μέρει στο ψυγείο μέσω ανοιγμάτων κάτω από τους προφυλακτήρες που είναι εξοπλισμένοι με ελαστικές λωρίδες. Για καλύτερη ορατότητα οι κολόνες Α είναι επενδυμένες για να κρατούν το νερό μακριά από τα πλευρικά παράθυρα. Ένα σύστημα καθαρισμού των προβολέων προσφέρεται ως προαιρετικό εξάρτημα. Ένα κανάλι παγίδευσης βροχής κατευθύνει το νερό που ρέει μέσω της οροφής γύρω από το πίσω παράθυρο στον διαχωριστικό σύνδεσμο του καπακιού του πορτμπαγκάζ. Το κάλυμμα των πίσω φώτων είναι ραβδωτό, γεγονός που μειώνει τη ρύπανσή τους.
Νέο επίπεδο ασφάλειας
Από τη δεκαετία του 1950, η Mercedes-Benz δίνει μεγάλη σημασία στη βελτίωση της παθητικής ασφάλειας. Με το αμαξώμα της σειράς 116, το επίπεδο ασφάλειας έχει φτάσει σε ένα νέο επίπεδο. Έτσι, η υπολογιζόμενη ικανότητα παραμόρφωσης, είναι σημαντικά μεγαλύτερη. Οι δοκοί οροφής, οι κολόνες των θυρών και τα μαρσπιέ αντέχουν επίσης στις βίαιες συγκρούσεις και συμβάλλουν επίσης στην προστασία των επιβατών. Οι μεντεσέδες των θυρών είναι ενισχυμένοι και οι κλειδαριές ασφαλείας με πείρους βελτιστοποιημένες. Το ρεζερβουάρ καυσίμου δεν βρίσκεται πλέον στο πίσω μέρος, αλλά πάνω από τον πίσω άξονα και προστατεύεται καλά σε αυτή τη θέση σε περίπτωση σύγκρουσης. Το εσωτερικό έχει επίσης επανασχεδιαστεί. Για παράδειγμα, το ταμπλό διαθέτει ενισχυμένη επένδυση, οι διακόπτες είναι παραμορφώσιμοι, το τετράκτινο τιμόνι έχει ειδική επένδυση για πρόσκρουση.
Μια πρωτοποριακή παγκόσμια καινοτομία είναι το σύστημα αντιμπλοκαρίσματος φρένων ABS που αναπτύχθηκε σε συνεργασία με την Bosch και παρουσιάστηκε το 1978: εγγυάται την απεριόριστη ικανότητα διεύθυνσης του οχήματος ακόμη και σε περίπτωση έκτακτης πέδησης. Αυτή η ουσιαστική συμβολή στην ενεργητική ασφάλεια γίνεται το πρότυπο στην αυτοκινητοβιομηχανία.
Πλαίσιο με σπορ γονίδια
Το πλαίσιο έχει τεχνικά χαρακτηριστικά με το supercar Mercedes-Benz C 111, το ερευνητικό όχημα με κινητήρα Wankel που δεν μπήκε ποτέ στην παραγωγή. Ο μπροστινός άξονας με διπλά ψαλίδια που δοκιμάστηκε στο C 111 βελτιώνει τα οδηγικά χαρακτηριστικά και εξαλείφει σε μεγάλο βαθμό την περίπτωση να μπλοκάρουν μονόπλευρα τα φρένα. Παρά το μεγαλύτερο μεταξόνιο σε σχέση με τον προκάτοχό του, η σειρά 116 έχει μικρότερο κύκλο στροφής. Στο πίσω μέρος χρησιμοποιείται ένας άξονας με ημιάκαμπτο βραχίονα, ο οποίος έχει αποδειχθεί για την καλή οδική συμπεριφορά στους τύπους "Stroke Eight" καθώς και στα SL/SLC της σειράς 107. Για τα ισχυρότερα μοντέλα 450 SE/SEL και 450 SEL 6.9, ο σχεδιασμός αυτός θα εξελιχθεί περαιτέρω σε άξονα ζεύξης.
Κινητήρες με έξι και οκτώ κυλίνδρους
Ήδη από τα μέσα της δεκαετίας του 1960 δημιουργήθηκε μια νέα γενιά μικρότερων κινητήρων V8, οι οποίοι ήταν δομικά παρόμοιοι με τον κινητήρα M 100 της Mercedes-Benz 600. Για την παραλλαγή με κυβισμό 3,5 λίτρων και απόδοση 200 hp επιλέγεται η ονομασία M 116, ενώ η έκδοση των 4,5 λίτρων με 225 hp ονομάζεται M 117. Αυτοί οι κινητήρες V8 χρησιμοποιούνται ήδη στις προηγούμενες σειρές W 108/109, στα Coupé/Cabriolet της σειράς 111 και στα SL/SLC της σειράς 107.
Ο εξακύλινδρος εν σειρά κινητήρας M 110 έχει δύο επικεφαλής εκκεντροφόρους και κυβισμό 2,8 λίτρων. Στην έκδοση με καρμπυρατέρ αποδίδει 160 hp και με ψεκασμό βενζίνης 185 hp. Ο κινητήρας έκανε το ντεμπούτο του στις αρχές του 1972 στα μοντέλα "Stroke Eight". Το 300 SD, το οποίο διατίθεται μόνο στις ΗΠΑ και τον Καναδά, κινείται από τον πεντακύλινδρο πετρελαιοκινητήρα OM 617 A με κυβισμό τριών λίτρων. Ο κινητήρας προέρχεται επίσης από τη μεσαία σειρά "Stroke Eight", αλλά είναι εξοπλισμένος με υπερσυμπιεστή. Έτσι, επιτυγχάνει απόδοση 115 hp. Ένας σημαντικός λόγος για την ανάπτυξη αυτού του κινητήρα είναι η κατανάλωση στις ΗΠΑ, η οποία αναφέρεται στη μέση κατανάλωση όλων των μοντέλων επιβατικών αυτοκινήτων ενός κατασκευαστή. Με τη βοήθεια του οικονομικού ντίζελ, η Mercedes-Benz συμμορφώνεται με τις τοπικές νομικές απαιτήσεις.
Το κορυφαίο μοντέλο 450 SEL 6.9
Όταν η Mercedes-Benz παρουσίασε το 1975 το σεντάν υψηλών επιδόσεων 450 SEL 6.9, ήταν ένα από τα ταχύτερα οχήματα όλων των εποχών: Μόνο πολύ λίγα σπορ αυτοκίνητα έφταναν σε υψηλότερη ταχύτητα εκείνη την εποχή. Το αρχοντικό σεντάν επιταχύνει στα 100 km/h σε 7,4 δευτερόλεπτα. Η μέγιστη ταχύτητα είναι 225 km/h, αλλά τα περιοδικά αυτοκινήτου της εποχής μετρούν ακόμη υψηλότερες τιμές σε δοκιμές.
Όπως και στον θρυλικό προκάτοχο 300 SEL 6.3 (W 109), ο οκτακύλινδρος κινητήρας προέρχεται από το αντιπροσωπευτικό σεντάν Mercedes-Benz 600 (σειρά μοντέλων W 100). Ωστόσο, με την ίδια διαδρομή, το διάκενο των κυλίνδρων αυξάνεται από 103 χιλιοστά σε 107 χιλιοστά. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα ο κυβισμός του 450 SEL 6.9 να φτάνει τα 6.834 κυβικά εκατοστά. Ο κινητήρας αποδίδει 286 hp στις 4.250 σ.α.λ. και φτάνει τη μέγιστη ροπή των 550 Nm στις 3.000 σ.α.λ. Η Mercedes-Benz υιοθετεί μια εντελώς νέα προσέγγιση στην ανάρτηση: Μετά την αερανάρτηση της 300 SEL 6.3, η 450 SEL 6.9 αποκτά υδροπνευματική ανάρτηση. Ο τιμοκατάλογος αριθ. 16 με ημερομηνία 28 Ιανουαρίου 1976 αναφέρει 69.930,00 μάρκα ως βασική τιμή για το κορυφαίο μοντέλο της σειράς 116. Για λόγους σύγκρισης το εισαγωγικό μοντέλο 280 S κόστιζε τότε 28.848,90 DM.
Τον Σεπτέμβριο του 1979, η Mercedes-Benz παρουσίασε τη σειρά μοντέλων 126 ως την επόμενη γενιά της S-Class στην IAA στη Φρανκφούρτη. Ωστόσο, η παραγωγή της σειράς 116 δεν τελειώνει παρά μόνο την επόμενη χρονιά: Μια 300 SD είναι η τελευταία από τις 473.035 μονάδες της πρώτης S-Class που πέρασε τον τελικό έλεγχο στο Sindelfingen. Με οκτακύλινδρους κινητήρες M 116/M 117, υπάρχουν 156.548 οχήματα. Ιδιαίτερα δημοφιλείς στην εύνοια των αγοραστών είναι οι εξακύλινδρες εκδόσεις με 280.473 οχήματα που κατασκευάστηκαν. Ξεχωριστή θέση κατέχει η 450 SEL 6.9, από την οποία κατασκευάζονται 7.380 αντίτυπα.