
Οι σουίτες ADAS, ή τα κοινώς λεγόμενα συστήματα υποβοήθησης οδηγού, έχουν σχεδιαστεί για να βελτιώνουν την ασφάλεια και την ευκολία στην οδήγηση. Ωστόσο, φαίνεται ότι συνοδεύονται από ένα αναπάντεχο τίμημα, που δεν είναι άλλο από τα αυξημένα ασφάλιστρα.
Ακούγεται αντιφατικό τεχνολογίες που προλαμβάνουν ατυχήματα να οδηγούν σε υψηλότερο κόστος την ασφάλιση, όμως η αλήθεια είναι πως σε περίπτωση ζημιάς, αυτά τα συστήματα είναι εξαιρετικά ακριβά στην επισκευή.

Σύμφωνα με μελέτη που παρουσιάζει το Auto News, συστήματα όπως η αυτόματη πέδηση έκτακτης ανάγκης, έχουν μειώσει κατά 25% τη συχνότητα των αποζημιώσεων στη Μ. Βρετανία. Αυτό, θεωρητικά, αποτελεί θετική εξέλιξη. Ωστόσο, το παράδοξο είναι πως μέσα σε μια πενταετία, το συνολικό κόστος των αποζημιώσεων αυξήθηκε κατά 60%.
Υψηλό κόστος
Ο λόγος; Η υψηλή τεχνολογία κοστίζει. Οι κάμερες, τα ραντάρ και οι αισθητήρες LiDAR που χρησιμοποιούνται για την υποστήριξη του οδηγού, δεν αντικαθίστανται απλώς, αλλά απαιτούν ακριβές επανακαλιμπράρισμα.

Όπως αναφέρει η μελέτη, "ένας αισθητήρας που έχει μετακινηθεί μόλις έναν βαθμό, περίπου όσο το πάχος μιας επαγγελματικής κάρτας, μπορεί να προκαλέσει απόκλιση 1,67 μέτρων σε απόσταση 100 μέτρων".
Η ακρίβεια αυτή σημαίνει ότι πολύ λίγα συνεργεία διαθέτουν τις απαιτούμενες προδιαγραφές για να αναλάβουν τέτοιες επισκευές. Το δάπεδο πρέπει να είναι εντελώς επίπεδο, ο φωτισμός κατάλληλος και να υπάρχουν ειδικοί στόχοι από τον κατασκευαστή για το καλιμπράρισμα των αισθητήρων.
Το απαραίτητο εξοπλιστικό κόστος μπορεί να φτάσει έως και το 1 εκατομμύριο ευρώ, ποσό που ελάχιστα συνεργεία μπορούν να επενδύσουν. "Έχει αρχίσει να γίνεται σχεδόν ασύμφορο να επισκευάσεις το αυτοκίνητο", δηλώνει χαρακτηριστικά ο Hami Ebrahimi, εμπορικός διευθυντής της Caliber Collision.
Επιπλέον, υπάρχει και το ζήτημα της χρηστικότητας. Πολλοί οδηγοί επιλέγουν να απενεργοποιούν τα συστήματα υποβοήθησης, γιατί τα θεωρούν ενοχλητικά. Έτσι, οι ασφαλιστικές εταιρείες καλούνται να πληρώσουν υψηλά ποσά για την επισκευή τεχνολογιών που ο χρήστης ενδέχεται να μην χρησιμοποιεί καν.
Ανοδική πορεία της ασφάλισης
Το αποτέλεσμα είναι να αυξάνεται το κόστος για όλους. Σύμφωνα με μελέτη της ValuePenguin, η μέση ετήσια ασφάλιση αναμένεται να φτάσει σε ιστορικό υψηλό, στα περίπου 1.920 ευρώ.

Η τεχνολογία παίζει καθοριστικό ρόλο σε αυτήν την άνοδο, καθώς όλο και περισσότερες αυτοκινητοβιομηχανίες καθιστούν τα προηγμένα συστήματα ασφαλείας βασικό εξοπλισμό.
Όλα αυτά επιβαρύνουν σημαντικά το συνολικό κόστος ιδιοκτησίας ενός αυτοκινήτου. Σύμφωνα με μελέτη της αμερικανικής λέσχης αυτοκινήτου AAA που δημοσιεύτηκε τον περασμένο Σεπτέμβριο, το μέσο ετήσιο κόστος αγοράς και χρήσης ενός νέου οχήματος έφτασε τα 12.297 δολάρια, δηλαδή περίπου 11.240 ευρώ, μια αύξηση 105 ευρώ ετησίως σε σχέση με το προηγούμενο έτος.
Τελικά η τεχνολογία μπορεί να κάνει την οδήγηση ασφαλέστερη, αλλά η πολυπλοκότητά της προσθέτει επιπλέον έξοδα στο πορτοφόλι των οδηγών.