
Σχεδόν δέκα χρόνια μετά το ξέσπασμα του σκανδάλου με τις παραποιημένες εκπομπές ρύπων –γνωστού πλέον ως Dieselgate– το Περιφερειακό Δικαστήριο του Μπράουνσβαϊγκ στη Γερμανία ανακοίνωσε τις πρώτες καταδίκες σε βάρος τεσσάρων πρώην στελεχών της Volkswagen. Δύο εξ αυτών καταδικάστηκαν σε ποινές πολυετούς φυλάκισης, ενώ οι άλλοι δύο έλαβαν ποινές με αναστολή.

Η εισαγγελία είχε ζητήσει ποινές φυλάκισης από δύο έως τέσσερα έτη, προτείνοντας αναστολή μόνο σε μία από τις περιπτώσεις. Η υπεράσπιση, από την πλευρά της, ζήτησε την αθώωση των τριών και χαρακτήρισε την επίπληξη ως επαρκή ποινή για τον τέταρτο κατηγορούμενο.
Αξίζει να σημειωθεί ότι οι αποφάσεις αυτές δεν είναι τελεσίδικες. Οι καταδικασθέντες δηλώνουν ότι αποτέλεσαν εξιλαστήρια θύματα μιας μεγαλύτερης υπόθεσης και αναμένεται να ασκήσουν έφεση. Παράλληλα, σε εξέλιξη βρίσκονται τέσσερις ακόμα δίκες που αφορούν συνολικά 31 κατηγορούμενους, γεγονός που δείχνει τη μεγάλη έκταση της υπόθεσης.
Η υπόθεση Βίντερκορν σε εκκρεμότητα
Ανάμεσα στα ηχηρά ονόματα που εμπλέκονται είναι και αυτό του πρώην διευθύνοντος συμβούλου της Volkswagen, Μάρτιν Βίντερκορν. Η δική του υπόθεση είχε ενταχθεί αρχικά στην ίδια δίκη, όμως διαχωρίστηκε το 2021 λόγω προβλημάτων υγείας του. Έκτοτε, δύο προσπάθειες για την επανεκκίνησή της έχουν αποτύχει, με το δικαστήριο να μην έχει ακόμα ξεκαθαρίσει αν και πότε θα μπορέσει να προχωρήσει. Ο ίδιος ο Βίντερκορν, σε δήλωσή του προς το δικαστήριο, αρνείται ότι είχε γνώση της απάτης.

Το σκάνδαλο πληγή για την αυτοκινητοβιομηχανία της Ευρώπης
Η αρχή του τέλους για το σκάνδαλο Dieselgate έγινε τον Σεπτέμβριο του 2015, όταν η Υπηρεσία Περιβαλλοντικής Προστασίας των ΗΠΑ (EPA) αποκάλυψε ότι η Volkswagen πωλούσε για χρόνια πετρελαιοκίνητα μοντέλα που πληρούσαν τις νομικές απαιτήσεις εκπομπών ρύπων μόνο υπό συνθήκες εργαστηριακού ελέγχου — και όχι στην κανονική χρήση στο δρόμο.
Η αποκάλυψη αυτή είχε ως άμεσο αποτέλεσμα την παραίτηση του Βίντερκορν, ενώ ακολούθησε και η προσωρινή κράτηση του τότε διευθύνοντος συμβούλου της Audi, Ρούπερτ Στάντλερ.
11 εκατομμύρια οχήματα και ζημιές άνω των 32 δισ. ευρώ
Σύμφωνα με τις έρευνες, περίπου 11 εκατομμύρια οχήματα παγκοσμίως από τις μάρκες Volkswagen, Audi, Skoda και SEAT επηρεάστηκαν από το λογισμικό που παραποιούσε τις εκπομπές ρύπων. Για να συμμορφωθούν με τις προδιαγραφές, η εταιρεία προχώρησε σε ενημερώσεις λογισμικού αλλά και –σε ορισμένες περιπτώσεις– σε δαπανηρές τεχνικές παρεμβάσεις.
Μέχρι σήμερα, το κόστος για τη Volkswagen ξεπερνά τα 32 δισεκατομμύρια ευρώ, με το μεγαλύτερο μέρος να αφορά πρόστιμα και αποζημιώσεις, κυρίως στην αγορά των Ηνωμένων Πολιτειών. Το Dieselgate παραμένει ένα από τα μεγαλύτερα βιομηχανικά σκάνδαλα της εποχής μας, με τις συνέπειες να εξακολουθούν να επηρεάζουν όχι μόνο τη Volkswagen, αλλά και το σύνολο της αυτοκινητοβιομηχανίας.