
Το σημερινό Mazda MX-5, στην 4η γενιά του, κυκλοφορεί ήδη σχεδόν μια δεκαετία. Κι ενώ διατηρεί τον χαρακτήρα του αναλλοίωτο και αναγνωρίζεται ως ένα από τα πιο διασκεδαστικά roadster, η Mazda ήδη σχεδιάζει το επόμενο βήμα και ναι, παραμένει θερμικό, προς το παρόν.
Ωστόσο, αν κάποια στιγμή ο κόσμος οδηγηθεί σε πλήρη ηλεκτροκίνηση, η ιαπωνική φίρμα ετοιμάζει ένα σαφές πλάνο για το πώς θα εξελίξει το πιο εμβληματικό της μοντέλο. Αυτό αποδεικνύει μια πατέντα που κατέθεσε τον Οκτώβριο του 2024 και δημοσιεύτηκε μόλις τον Απρίλιο του 2025.

Μικρό, ελαφρύ και ηλεκτρικό
Η πατέντα τιτλοφορείται απλά "Electric Automobile”, όμως τα σχέδια που τη συνοδεύουν μοιάζουν εντυπωσιακά με το ΜΧ-5. Αν και αναφέρεται πως η τεχνολογία μπορεί να εφαρμοστεί σε διάφορους τύπους αμαξωμάτων, το επίκεντρο είναι ένα μικρό σπορ αυτοκίνητο.
Η κύρια καινοτομία αφορά την τοποθέτηση της μπαταρίας και του ηλεκτροκινητήρα με τρόπο που βελτιστοποιεί την κατανομή βάρους, χωρίς να επιβαρύνει την αδράνεια του αμαξώματος.
Σε αντίθεση με τα περισσότερα ηλεκτρικά αυτοκίνητα που χρησιμοποιούν μια "skateboard" διάταξη, δηλαδή μια μεγάλη μπαταρία στο πάτωμα, η Mazda τοποθετεί τις μπαταρίες στο τούνελ μετάδοσης, εκεί όπου στα θερμικά μοντέλα βρίσκεται το κιβώτιο και ο άξονας μετάδοσης.
Όπως αναφέρεται στην πατέντα, "δεδομένου ότι η μπαταρία είναι τοποθετημένη στο τμήμα του τούνελ, το κέντρο βάρους μπορεί να πλησιάσει το κέντρο του οχήματος, μειώνοντας έτσι τη ροπή αδράνειας γύρω από τον κάθετο άξονα (yaw)".
Ακόμα και ο ηλεκτροκινητήρας, που συνδέεται με κοντό άξονα μετάδοσης στο πίσω διαφορικό, τοποθετείται εν μέρει πίσω από τα καθίσματα, για ακόμα μεγαλύτερη συγκέντρωση βάρους κοντά στο κέντρο του αυτοκινήτου. Με αυτόν τον τρόπο, όπως αναφέρει η Mazda, "η ροπή αδράνειας μειώνεται περαιτέρω".
Τέλεια ισορροπία
Πέραν της βασικής μπαταρίας, το σχέδιο περιλαμβάνει και επιπλέον μικρότερες μπαταρίες σε στρατηγικά σημεία: πίσω από κάθε κάθισμα, αλλά και μπροστά από το κάθισμα του συνοδηγού, προκειμένου να αντισταθμιστεί το βάρος του οδηγού.

Η Mazda φαίνεται να παίρνει την ισορροπία και την αίσθηση οδήγησης πολύ σοβαρά. Το μήνυμα είναι ξεκάθαρο: όταν (και αν) έρθει η στιγμή για ένα ηλεκτρικό MX-5, θα παραμείνει πιστό στο πνεύμα του ελαφρού και ευέλικτου σπορ αυτοκινήτου που αγαπήθηκε παγκοσμίως.
Σε θεωρητικό στάδιο
Η Mazda έχει δηλώσει ξεκάθαρα στο παρελθόν πως δεν θα βιαστεί να λανσάρει ηλεκτρικό MX-5, αν δεν βρεθεί τρόπος να ελεγχθεί το βάρος. Αυτή η πατέντα αποδεικνύει ότι ήδη εργάζεται πάνω σε αυτήν ακριβώς τη λύση.
Για την ώρα, το project παραμένει θεωρητικό, τουλάχιστον μέχρι να ωριμάσουν οι τεχνολογίες μπαταριών και να επιτρέψουν τη μαζική εφαρμογή σε ένα μικρό, "fun-to-drive" πακέτο.
Αλλά όταν συμβεί αυτό, το μέλλον του δημοφιλέστερου roadster στον κόσμο φαίνεται εξασφαλισμένο και αυτή η ιδέα, είναι βέβαιο πως θα φέρνει το χαμόγελο σε πολύ κόσμο.