
Ενώ οι πωλήσεις νέων επιβατικών αυτοκινήτων σημείωσαν ρεκόρ 978.300 μονάδων το 2024, τα ελαφρά επαγγελματικά οχήματα - καταλαμβάνουν μεγάλο τμήμα της αγοράς στην Τουρκία - σημείωσαν μείωση 10%, στις 237.300 μονάδες.
Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο ο συνολικός ετήσιος όγκος ταξινομήσεων μειώθηκε κατά μόλις 1% στα 1,22 εκατ. μονάδες, που όμως λογίζεται ως το δεύτερο υψηλότερο αποτέλεσμα στην ιστορία της γείτονος χώρας.
Αν και υπάρχουν πολλές διαφορές, η αγορά αυτοκινήτου στην Τουρκία συμπεριφέρεται όπως εκείνη στην Αργεντινή. Η αγορά νέων αυτοκινήτων έγινε ένας τρόπος να διατηρηθεί η αξία των χρημάτων, για όσους προέβησαν σε αυτή την δαπάνη, έναντι του ανεξέλεγκτου πληθωρισμού που ισχύει και στις δύο χώρες.
Η μέση λιανική τιμή των αυτοκινήτων που πουλήθηκαν στην Τουρκία τον Νοέμβριο του 2024 ήταν στα 56.200 ευρώ (2.049.235 τουρκικές λιρέτες).
Το κατά κεφαλήν ΑΕΠ της Τουρκίας είναι περίπου 12.600 ευρώ. Για λόγους σύγκρισης, η Γερμανία με κατά κεφαλήν ΑΕΠ 52.800 ευρώ δημοσίευσε μέση τιμή λιανικής πώλησης των επιβατικών αυτοκινήτων που ταξινομήθηκαν τον Νοέμβριο του 2024, στα 48.500 ευρώ. Τα αυτοκίνητα είναι πολύ ακριβά στην Τουρκία.
Στο πλαίσιο αυτό, ο όμιλος Stellantis συνέχισε να ηγείται χάρη στη Fiat, με μερίδιο αγοράς 28% (34% το 2023). Η FIAT έχασε πολύ έδαφος το 2024 κυρίως επειδή το μοντέλο Aegea (το γνωρίζουμε ως Tipo) είναι αρκετά παλιό (παρουσιάστηκε το 2015) και τα κάποτε δημοφιλή van δεν αποτελούν πλέον προτεραιότητα για τον όμιλο Stellantis καθώς τα περισσότερα από αυτά παράγονται πλέον στη Δυτική Ευρώπη.

Η άνοδος της τούρκικης αυτοκινητοβιομηχανίας Togg είχε αντίκτυπο στις φίρμες που δεν προσφέρουν ανταγωνιστικά ηλεκτρικά μοντέλα. Η Renault συνεχίζει να πουλάει πολλά από το παλιό Megane μολονότι η παραγωγή του έχει διακοπεί στη Δυτική Ευρώπη. Είναι αβέβαιο το μέλλον και των δύο μοντέλων, FIAT Aegea και Renault Megane, καθώς δεν αποτελούν πλέον προτεραιότητα για τις δύο εταιρείες.
Αξίζει να σημειωθεί πως όσα μοντέλα πούλησε πέρυσι η FIAT στην αγορά της Τουρκίας (137.918) – και μάλιστα με πτώση κατά 29% - περίπου τόσα ταξινομήθηκαν συνολικά στην ελληνική αγορά το ίδιο διάστημα.
Ως εκ τούτου, η δεύτερη εταιρεία σε πωλήσεις αυτοκινήτων στην Τουρκία μετά την FIAT ήταν η Renault ακολουθούμενη από την Ford. Η πρώτη πεντάδα έκλεισε με τις Volkswagen και Peugeot.
Σε επίπεδο μοντέλων, το πιο δημοφιλές ήταν το FIAT Aegea με 86.053 μονάδες με δεύτερο το Renault Clio και τρίτο το Megane. Ακολούθησαν τα Toyota Corolla (κατασκευάζεται εκεί) και το εγχώριο ηλεκτρικό μοντέλο Togg T10X. Το τελευταίο σημείωσε ετήσιες πωλήσεις 30.093 μονάδων.