
H 20ή Δεκεμβρίου ήταν τελικά η μέρα που έμελλε να αποτελέσει το σημείο καμπής στο κομμάτι των διαπραγματεύσεων μεταξύ του κορυφαίου κατασκευαστή αυτοκινήτων στην Ευρώπη και των συνδικάτων, προκειμένου να αποφευχθούν μαζικές απεργίες.
Έτσι λοιπόν, στο πλαίσιο μιας συμφωνίας της τελευταίας στιγμής που χαρακτηρίστηκε ως "θαύμα των Χριστουγέννων" από τους ηγέτες των συνδικάτων, δεν προβλέπεται κλείσιμο εργοστασίων, απολύσεις ή περικοπές μισθών, τουλάχιστον άμεσα.
Η συμφωνία ήρθε μετά από 70 ώρες διαπραγματεύσεων, πέντε γύρους συνομιλιών και δύο απεργίες στα εργοστάσια της VW στη Γερμανία τον τελευταίο μήνα, με περίπου 100.000 εργαζόμενους να συμμετέχουν, σε αυτό που αποτέλεσε τη μεγαλύτερη κινητοποίηση στην ιστορία των 87 ετών του ομίλου.

Παρά το γενικότερο θετικό κλίμα που δημιούργησε όμως, η συμφωνία δεν θα μπορούσε να είναι εντελώς αναίμακτη. Ο Όμιλος Volkswagen ανακοίνωσε σημαντικές αλλαγές στις γερμανικές του δραστηριότητες, περιλαμβάνοντας πάνω από 35.000 μελλοντικές απολύσεις και μειώσεις στην παραγωγή.
Η Volkswagen συμφώνησε να διατηρήσει τα 10 γερμανικά εργοστάσια της σε λειτουργία και να επαναφέρει τις συμφωνίες ασφαλείας θέσεων εργασίας έως το 2030, όπως ανέφερε η εργατική επιτροπή της εταιρείας σε συνέντευξη Τύπου.
Αντίστοιχα, οι εργαζόμενοι συμφώνησαν να παραχωρήσουν κάποια από τα μπόνους τους, να μειώσουν τον αριθμό των εκπαιδευόμενων που αποκτούν μόνιμη απασχόληση και να μειώσουν την παραγωγική ικανότητα σε πέντε εργοστάσια.
Δεν θα κλείσουν εργοστάσια
"Κανένα εργοστάσιο δεν θα κλείσει, κανείς δεν θα απολυθεί για επιχειρηματικούς λόγους και η συμφωνία μας για τους μισθούς θα παραμείνει ασφαλής για το μέλλον", δήλωσε η επικεφαλής της εργατικής επιτροπής, Daniela Cavallo. "Με αυτή τη συμφωνία, πετύχαμε μια ικανοποιητική λύση υπό τις πιο δύσκολες οικονομικές συνθήκες."
Η Volkswagen ανακοίνωσε σε ξεχωριστή συνέντευξη Τύπου στις 20 Δεκεμβρίου ότι συμφώνησε με τα συνδικάτα να περικόψει πάνω από 35.000 θέσεις εργασίας στα γερμανικά εργοστάσια μέχρι το 2030, με κοινωνικά υπεύθυνο τρόπο, γεγονός που θα βοηθήσει να επιτευχθούν εξοικονομήσεις άνω των 15 δισεκατομμυρίων ευρώ.
Περικοπές στην παραγωγή
Οι περικοπές παραγωγής θα αφορούν περίπου 700.000 οχήματα, δήλωσε ο CEO της VW, Thomas Schaefer. "Μετά από εντατικές διαπραγματεύσεις, η συμφωνία είναι ένα σημαντικό μήνυμα για τη μελλοντική βιωσιμότητα της μάρκας Volkswagen", ανέφερε ο CEO του Ομίλου VW, Oliver Blume.
Η συμφωνία αποτελεί ένα νέο ξεκίνημα για τον Blume, καθώς αντιμετωπίζει τη συρρίκνωση του μεριδίου αγοράς στην Κίνα και τη μειωμένη ζήτηση για ηλεκτρικά οχήματα στην Ευρώπη και τις ΗΠΑ. Και οι δύο πλευρές ήθελαν να καταλήξουν σε συμφωνία πριν από τα Χριστούγεννα.
Αναδιάρθρωση εργοστασίων
Στο πλαίσιο της συμφωνίας, η διοίκηση κατάφερε να πείσει τους συνδικαλιστές να μεταφέρει την παραγωγή του Golf από το Βόλφσμπουργκ, στο εργοστάσιο της Volkswagen στο Μεξικό και να μειώσει την παραγωγική ικανότητα στο εργοστάσιο ηλεκτρικών αυτοκινήτων στο Ζβίκαου, μεταφέροντας την παραγωγή των μοντέλων ID3, ID4 και Cupra Born στις εγκαταστάσεις στο Βόλφσμπουργκ και στο Εμντεν.
Στο Ζβίκαου θα συνεχιστεί η παραγωγή του Audi Q4 E-tron και θα μετατραπεί σε κέντρο ανακύκλωσης αυτοκινήτων. Το Βόλφσμπουργκ είναι έτοιμο να υποδεχτεί το ηλεκτρικό Golf, το οποίο θα στηρίζεται σε μια νέα πλατφόρμα που αναπτύχθηκε σε συνεργασία με την Rivian Automotive και αναμένεται να είναι έτοιμο το 2028.
Η παραγωγή αυτοκινήτων θα σταματήσει στο εργοστάσιο της Δρέσδης το 2025, καθώς η VW αναζητά "εναλλακτικές λύσεις" για τον συγκεκριμένο χώρο, αλλά δεν θα κλείσει.
Σημαντικό βήμα η επίτευξη συμφωνίας
"Η συμφωνία που επιτεύχθηκε στις συλλογικές διαπραγματεύσεις, αποτελεί σημαντικό βήμα προς την κατεύθυνση της ενίσχυσης της ανταγωνιστικότητας της Volkswagen AG στη Γερμανία", δήλωσε ο οικονομικός διευθυντής του Ομίλου, Arno Antlitz.
"Είμαστε πραγματικά ευγνώμονες στους εργαζομένους μας για την προθυμία τους να επιτύχουν αυτή τη συμφωνία, καθώς δείχνει την κοινή μας αποφασιστικότητα να αντιμετωπίσουμε τις προκλήσεις του σημερινού ανταγωνιστικού περιβάλλοντος."
"Η μείωση του εργατικού κόστους, η μείωση της παραγωγικής ικανότητας στα γερμανικά εργοστάσια της Volkswagen κατά περίπου 730.000 μονάδες και οι συμφωνηθείσες περικοπές προσωπικού, παρέχουν την αναγκαία ανακούφιση σε επίπεδο κόστους. Αυτά τα μέτρα είναι απαραίτητα για να εξασφαλιστεί η μακροπρόθεσμη ανταγωνιστικότητα. Η πραγματική δουλειά ξεκινά τώρα: Πρέπει να εντείνουμε τις προσπάθειές μας για την ενίσχυση της αποδοτικότητας στα γερμανικά εργοστάσια και την βελτιστοποίηση των διαδικασιών για να διασφαλίσουμε μια επιτυχημένη μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση."
"Προτεραιότητά μας είναι η συνεπής εφαρμογή της συμφωνίας που έχουμε επιτύχει", κατέληξε ο Antlitz.