
Η General Motors ανακοίνωσε την αναστολή των δραστηριοτήτων της Cruise, της επιχείρησης robotaxi αυτόνομης οδήγησης, επικαλούμενη "την ολοένα και πιο ανταγωνιστική αγορά των robotaxi".
Η κάποτε φιλόδοξη απόπειρα εμπλοκής του αμερικανικού κολοσσού στον τομέα των αυτόνομων ταξί, που μάλιστα περιελάμβανε μια εντυπωσιακή επένδυση άνω των 9 δισεκατομμυρίων ευρώ, δεν απέφερε τα αναμενόμενα αποτελέσματα, προκαλώντας τόσο οικονομικά όσο και νομικά προβλήματα για την GM.
Η απόφαση αυτή έρχεται μετά την πρόσφατη παρουσίαση του πολυαναμενόμενου robotaxi της Tesla τον περασμένο Οκτώβριο, το οποίο δεν διαθέτει τιμόνι, πεντάλ, έχει μόνο δύο καθίσματα και εκτιμώμενη τιμή κάτω από τα 30.000 ευρώ.

Αντί να επενδύσει στην Cruise, η GM θα επικεντρωθεί στην ανάπτυξη και επέκταση της τεχνολογίας "Super Cruise" (στην ουσία ένα τεχνολογικά προηγμένο λογισμικό) για τα επιβατικά της οχήματα.
Σύμφωνα με ανακοίνωση της εταιρείας, "σε συμφωνία με τις προτεραιότητες κατανομής κεφαλαίων της GM, η εταιρεία δεν θα χρηματοδοτήσει πλέον την ανάπτυξη του ρομποτικού ταξί της Cruise, λόγω του σημαντικού χρόνου και των πόρων που απαιτούνται για την κλιμάκωση της επιχείρησης".
Η GM κατέχει αυτή τη στιγμή περίπου το 90% της Cruise και σκοπεύει να αυξήσει το ποσοστό της σε 97%, προκειμένου να "αναδομήσει και να ανασυγκροτήσει τις δραστηριότητες της Cruise".

Η αναδιάρθρωση αναμένεται να μειώσει τις ετήσιες δαπάνες της GM κατά πάνω από 1 δισ. ευρώ, με την ολοκλήρωσή της να εκτιμάται ότι θα γίνει το πρώτο εξάμηνο του 2025.
Ο αντιπρόεδρος λογισμικού και υπηρεσιών της GM, Dave Richardson, δήλωσε: "Ως ο μεγαλύτερος κατασκευαστής αυτοκινήτων στις ΗΠΑ, είμαστε πλήρως δεσμευμένοι στην αυτόνομη οδήγηση και ανυπομονούμε να φέρουμε τα οφέλη της στους πελάτες της GM, όπως την ενισχυμένη ασφάλεια, τη βελτιωμένη ροή της κυκλοφορίας, την αυξημένη προσβασιμότητα και τη μείωση του άγχους των οδηγών".
Που πηγαίνουν τα χρήματα της GM
Είναι πάντως ενδεικτικό της μεγάλης επένδυσης της General Motors πως λίγα μόλις 24ωρα πριν την ανακοίνωση της παραπάνω απόφασης, στελέχη της είχαν αναφερθεί στις πατέντες που χρηματοδοτούνταν για την Cruise. Μια από αυτές περιγράφει ένα σύστημα ανίχνευσης για ρομποταξί, το οποίο μπορεί να ανταποκριθεί σε συμπεριφορές "εχθρικού χαρακτήρα" ή "εκφοβισμού" από πεζούς.
Το έγγραφο, που δημοσιεύθηκε τον Νοέμβριο από το Γραφείο Πατεντών και Εμπορικών Σημάτων των ΗΠΑ, εξηγεί πώς ένα ρομποταξί θα αξιολογεί το επίπεδο απειλής από έναν πεζό και θα αντιδρά ανάλογα.
Σύμφωνα με την πατέντα, το σύστημα περιλαμβάνει έναν αλγόριθμο "πρόθεσης εχθρικής συμπεριφοράς", ο οποίος εκτιμά τον κίνδυνο που μπορεί να προκαλέσει ένας πεζός. Ανάλογα με το επίπεδο απειλής, το όχημα μπορεί να εκτελέσει διάφορες ενέργειες, όπως να εκπέμψει οπτικές ή ηχητικές προειδοποιήσεις προς τον πεζό, να αλλάξει διαδρομή ή ακόμη και να ειδοποιήσει τις αρχές.
Η ανάγκη για προστασία
Η κατοχύρωση αυτής της πατέντας φαίνεται να απαντά σε ένα επαναλαμβανόμενο πρόβλημα για τις εταιρείες ρομποταξί που δραστηριοποιούνται σε αστικά κέντρα, όπως το Σαν Φρανσίσκο και το Φοίνιξ. Τα τελευταία χρόνια, έχουν κυκλοφορήσει βίντεο που δείχνουν βανδαλισμούς σε ρομποταξί της Cruise και της Waymo, όπως καταστροφές με σφυρί ή ακόμη και εμπρησμούς.

Χαρακτηριστικό περιστατικό σημειώθηκε τον Ιούνιο, όταν περισσότερα από 12 οχήματα της Waymo υπέστησαν ζημιές από μια γυναίκα 36 ετών, η οποία έσκισε τα ελαστικά τους, σύμφωνα με την Εισαγγελία του Σαν Φρανσίσκο.
"Η εισαγωγή αυτόνομων οχημάτων φέρνει νέες προκλήσεις, όπως οι εχθρικές συμπεριφορές από πεζούς και άλλους χρήστες του δρόμου, ιδιαίτερα σε αστικές περιοχές", αναφέρει η πατέντα της GM.

Παρόμοια τεχνολογία και από τη Waymo
Η Waymo, που ανήκει στην Alphabet, διαθέτει παρόμοιο σύστημα. Τα οχήματά της μπορούν να προειδοποιήσουν πεζούς, να εκπέμψουν σειρήνες ή να πραγματοποιήσουν ελιγμούς αποφυγής, όπως η αλλαγή διαδρομής.