Γιατί ο μεγαλύτερος όμιλος αυτοκινήτων θα ρίξει την παραγωγή θερμικών αυτοκινήτων

Ό όμιλος με τις περισσότερες φίρμες αυτοκινήτων στον πλανήτη δηλώνει ότι η παραγωγή ηλεκτρικών οχημάτων θα έχει προτεραιότητα έναντι των αυτοκινήτων εσωτερικής καύσης

Stellantis ergostasio Mirafiori

Η Stellantis είναι έτοιμη να μειώσει την παραγωγή αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης το επόμενο έτος για να επιτύχει τους στόχους της ΕΕ για τις εκπομπές ρύπων του 2025 αντί να πληρώσει πρόστιμα, δήλωσε το αφεντικό του ομίλου στην Ευρώπη.

Οι περικοπές της παραγωγής θα μπορούσαν να ξεκινήσουν ήδη από την 1η Νοεμβρίου, δήλωσε ο Jean-Philippe Imparato, ο οποίος στις 10 Οκτωβρίου ορίστηκε COO για την περιοχή της Ευρώπης, η οποία περιλαμβάνει την Ευρασία και την Τουρκία, στο πλαίσιο μιας ευρείας διοικητικής αναδιάρθρωσης.

Διαβάστε Επίσης

Ο Imparato είχε προηγουμένως διατελέσει διευθύνων σύμβουλος της Alfa Romeo και πριν από τη συγχώνευση της Stellantis τον Ιανουάριο του 2021 ήταν επίσης διευθύνων σύμβουλος της Peugeot στον όμιλο PSA.

Jean Philippe Imparato
O Jean-Philippe Imparato στην προηγούμενη θέση του ως διευθύνων σύμβουλος της Alfa Romeo

Ορισμένες αυτοκινητοβιομηχανίες, μεταξύ των οποίων η BMW και ο όμιλος Renault, έχουν ζητήσει αλλαγές ή καθυστερήσεις στους αυστηρότερους κανόνες για το CO2, οι οποίοι θα απαιτούν από τις αυτοκινητοβιομηχανίες να ταξινομούν ηλεκτρικά οχήματα έως και 25% των συνολικών τους πωλήσεων. Ωστόσο, το μερίδιο της αγοράς ηλεκτρικών οχημάτων στην ΕΕ ήταν λιγότερο από 13% μέχρι τον περασμένο Αύγουστο.

Η Stellantis αντιτίθεται σε οποιαδήποτε καθυστέρηση ή αποδυνάμωση των κανόνων. Ο διευθύνων σύμβουλος Carlos Tavares δήλωσε στην έκθεση αυτοκινήτου του Παρισιού στις 15 Οκτωβρίου ότι η Stellantis θα επιτύχει τους στόχους και ότι οποιαδήποτε καθυστέρηση στους νέους κανόνες θα σήμαινε ότι οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες θα έμεναν ακόμη περισσότερο πίσω από τις τεχνολογικά προηγμένες κινεζικές φίρμες.

Peugeot E-5008
Το νέο ηλεκτρικό μοντέλο E-5008 του ομίλου Stellantis και της Peugeot

Ο Imparato δήλωσε σε συνέντευξή του στις 14 Οκτωβρίου στα πλαίσια έναρξης της έκθεσης ότι η Stellantis θα πρέπει να διπλασιάσει το μερίδιο των ηλεκτρικών οχημάτων το επόμενο έτος για να επιτύχει τον στόχο του 2025. Εάν η ζήτηση για EV παραμείνει στα σημερινά επίπεδα, ο μόνος τρόπος για να επιτευχθεί ο στόχος και να αποφευχθεί το πρόστιμο θα είναι να μειωθεί η παραγωγή αυτοκινήτων συμβατικής τεχνολογίας.

Οι αυστηρότεροι κανόνες και τα πρόστιμα

Οι κανόνες της ΕΕ που θα τεθούν σε ισχύ την 1η Ιανουαρίου 2025 θέτουν ως στόχο έναν μέσο όρο στις εκπομπές CO2 στα 95 γρ./χλμ. - από τις μέσες πραγματικές εκπομπές των 106,6 γρ./χλμ. που ισχύουν σήμερα και που εφαρμόζονται από το 2023. Οι κατασκευαστές που δεν θα μπορέσουν να καλύψουν αυτούς τους στόχους θα αντιμετωπίσουν πρόστιμα ύψους 95 ευρώ ανά γρ. CO2 υπέρβασης για κάθε όχημα.

Σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλο της Renault, Luca de Meo, οι αυτοκινητοβιομηχανίες θα κληθούν να αντιμετωπίσουν πρόστιμα ύψους 15 δισ. ευρώ. Αναλυτές της Barclays Bank, τους οποίους επικαλούνται οι Financial Times, αναφέρουν πρόστιμα της τάξεως των 10 δισ. ευρώ ή και λίγο παραπάνω.

Leapmotor T03
Το Leapmotor T-03 είναι το νέο μικρό ηλεκτρικό της ελληνικής αγοράς 

Ένα πιθανό πλεονέκτημα για τη Stellantis είναι η πρόσφατη επένδυση του ομίλου στη Leapmotor η οποία προσφάτως έκανε το ντεπούτο της στην ελληνική αγορά μέσω του ομίλου Βασιλάκη. Πρόκειται για μια κινεζική αυτοκινητοβιομηχανία που έχει αρχίσει να πωλεί δύο ηλεκτρικά αυτοκίνητα στην Ευρώπη.

Η κοινοπραξία Leapmotor International που έχει δημιουργηθεί ανήκει κατά 51% στη Stellantis και κατά 49% στην Leapmotor. Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα της κινέζικης εταιρείας θα κατεβάσουν το μέσο όρο εκπομπών ρύπων CO2 ευρύτερα στον στόλο της Stellantis. Το πόσο δεν είναι ακόμα ευκρινές καθώς και ο ίδιος ο Imparato αρνήθηκε να δώσει έναν στόχο πωλήσεων για τη Leapmotor το επόμενο έτος στην Ευρώπη. Πάντως η Stellantis θα κατασκευάσει τόσα αυτοκίνητα συμβατικής τεχνολογίας όσα είναι απαραίτητα για να πιάσει τους αυστηρότερους στόχους της ΕΕ.

Τα προβλήματα που αντιμετωπίζει ο όμιλος

Οι περικοπές στην παραγωγή των αυτοκινήτων εσωτερικής καύσης με βάση τους στόχους για τις εκπομπές ρύπων θα μπορούσαν να προσθέσουν και άλλα προβλήματα στα ήδη υπάρχοντα του ομίλου στην Ευρώπη, τουλάχιστον βραχυπρόθεσμα. Η αυτοκινητοβιομηχανία ανακοίνωσε αυτή την εβδομάδα ότι οι παραδόσεις στην Ευρώπη μειώθηκαν κατά 17% το τρίτο τρίμηνο λόγω καθυστερήσεων σε βασικά μοντέλα όπως το Citroen C3 και το e-C3.

Citroen e-C3
Citroen e-C3

Πρόσφατα τέθηκε σε αναστολή την παραγωγή στο εργοστάσιο Mirafiori στο Τορίνο, το οποίο κατασκευάζει το μικρό EV Fiat 500e και δύο μοντέλα της Maserati, μέχρι την 1η Νοεμβρίου, επικαλούμενη αδύναμη ζήτηση. Επίσης στις 16 Οκτωβρίου ο όμιλος δήλωσε ότι θα αναστείλει τις δραστηριότητες στα εργοστάσια παραγωγής κινητήρων και στο εργοστάσιο που κατασκευάζει το Fiat Panda στην Ιταλία για αρκετές ημέρες τον επόμενο μήνα.

Η Stellantis αντιμετωπίζει επίσης ένα πλεόνασμα αποθεμάτων στη Βόρεια Αμερική, όπου οι παραδόσεις έχουν μειωθεί κατά 36%. Η τιμή της μετοχής της εταιρείας έχει υποχωρήσει απότομα μετά τα απογοητευτικά κέρδη του πρώτου εξαμήνου και την προειδοποίηση για τα κέρδη που εκδόθηκε στα τέλη Σεπτεμβρίου.

Μοχλοί ενίσχυσης των πωλήσεων EV

Ο Imparato δήλωσε ότι έχει αρκετούς μοχλούς να κινήσει για να αυξήσει τις πωλήσεις EV, με στόχους προσαρμοσμένους στις επιμέρους ευρωπαϊκές αγορές με βάση τη διείσδυση της ηλεκτροκίνησης ανά αγορά. Για παράδειγμα, είπε ότι οι έμποροι στην Ισπανία και την Ιταλία, όπου το μερίδιο αγοράς EV είναι μικρότερο από 5%, δεν θα πρέπει να φθάσουν τον στόχο του 20% σε ηλεκτρικά οχήματα το επόμενο έτος, αλλά εκείνοι στην Ολλανδία μπορεί να πρέπει να φτάσουν το 50%.

Fiat 500e no logo
΅Το ηλεκτρικό Fiat 500e

Η εταιρεία θα αυξήσει τα κίνητρα των αντιπροσώπων για τα ηλεκτρικά οχήματα, προσθέτοντας ότι το νέο πρόγραμμα θα ανταμείψει ολόκληρη την αλυσίδα διανομής. Ένας μεγάλος έμπορος, ο οποίος ζήτησε να διατηρήσει την ανωνυμία του, δήλωσε ότι τα πρόσθετα κίνητρα για τα EV θα ήταν κάτι παραπάνω από ευπρόσδεκτα, αλλά δεν έχουν ανακοινωθεί ακόμη.

Παράλληλα, ο Imparato ανέφερε ότι η Stellantis θα μπορούσε να αυξήσει τις τιμές των οχημάτων εσωτερικής καύσης αν οι υπόλοιπες πολιτικές μόχλευσης δεν αποδώσουν. Ένας άλλος τρόπος για την αύξηση των πωλήσεων EV είναι μέσω της παροχής βοήθειας στους εμπόρους για την αντιμετώπιση πιθανών ελλείψεων σε συμβάσεις χρηματοδοτικής μίσθωσης και μακροχρόνιας μίσθωσης, είπε.

Τι γίνεται με τα μεταχειρισμένα ηλεκτρικά;

Στο παρελθόν, οι υπολειμματικές αξίες είχαν οριστεί σχετικά υψηλές για να διατηρηθούν οι μηνιαίες πληρωμές σε χαμηλά επίπεδα. Αλλά οι υπολειμματικές αξίες στα μεταχειρισμένα EV έχουν μειωθεί απότομα, μεταξύ άλλων και στην Ευρώπη, αφού η Tesla ξεκίνησε έναν παγκόσμιο πόλεμο τιμών στα τέλη του 2022.

Opel Mokka-e
Opel Mokka-E

Αυτό έχει αφήσει τις αυτοκινητοβιομηχανίες και τους αντιπροσώπους να αντιμετωπίζουν σημαντικές απώλειες από τα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα ή τα αυτοκίνητα που βγαίνουν από τη μίσθωση.

Οι έμποροι αντιμετωπίζουν τώρα ένα μεγάλο όγκο ηλεκτρικών οχημάτων που επιστρέφουν από συμβόλαια χρηματοδοτικής μίσθωσης που υπογράφηκαν το 2021-22, και οι αυτοκινητοβιομηχανίες πρέπει να τους βοηθήσουν στις υπολειμματικές τιμές, δήλωσε ο Imparato. 

Οι αυτοκινητοβιομηχανίες θα πρέπει να μάθουν πώς να αξιοποιήσουν τη μακροπρόθεσμη αξία των ηλεκτρικών οχημάτων, είπε. "Μπορείτε να πουλήσετε ένα EV τρεις φορές", δήλωσε ο Imparato, εννοώντας την αρχική μίσθωση και δύο ακόμη αλλαγές χρήστη ως μεταχειρισμένο όχημα. Για να συμβεί αυτό, οι τιμές των μεταχειρισμένων EV θα πρέπει να υπολογιστούν προσεκτικά, ανέφερε, ξεκινώντας από τους αρχικούς όρους μίσθωσης.

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε Επίσης

Best of Network