Τα έργα ασφαλτόστρωσης που πρέπει να γίνονται ανά τακτά χρονικά διαστήματα στους αυτοκινητόδρομους και όχι μόνο, συχνά προκαλούν μεγάλες ουρές και ταλαιπωρία στους οδηγούς, καθώς ο δρόμος χρειάζεται να κλείσει για αρκετές ώρες τόσο κατά την προετοιμασία, όσο και μετά τα οδικά έργα.
Πως θα ήταν όμως αν δεν χρειαζόταν να κλείσει ο δρόμος;
Οι Ελβετοί δοκιμάζουν τα τελευταία χρόνια μια κινούμενη γέφυρα που ουσιαστικά δημιουργεί μια παράκαμψη πάνω από τον δρόμο ο οποίος φτιάχνεται. Το σύστημα ακούγεται κάπως σαν επιστημονική φαντασία και μοιάζει με τέτοιο αν δεις το σχετικό video, όμως στην Ελβετία οι δοκιμές που έχουν γίνει, έχουν ολοκληρωθεί με επιτυχία.
Η γέφυρα ASTRA είναι μια κινητή εργοταξιακή γέφυρα πάνω στην οποία μπορεί να αναδρομολογηθεί η κυκλοφορία, ενώ από κάτω εκτελούνται οδικά έργα. Αυτό επιτρέπει την εκτέλεση εργασιών κατά τη διάρκεια της ημέρας χωρίς να κλείνουν οι οδοί ή να εκτρέπεται η κυκλοφορία. Γενικά δεν υπάρχει ανάγκη να κλείσουν λωρίδες κυκλοφορίας ή να μειωθεί το πλάτος της λωρίδας ή η ταχύτητα στο αντίθετο οδόστρωμα. Παράλληλα το μήκος του εργοταξίου μπορεί να διατηρηθεί μικρότερο.
Ο φυσικός διαχωρισμός της κυκλοφορίας και των εργασιών συντήρησης βελτιώνει τόσο την ασφάλεια των αυτοκινητιστών όσο και την επαγγελματική ασφάλεια των εργαζομένων στις κατασκευές. Οι εργαζόμενοι προστατεύονται επίσης από τον κυκλοφοριακό θόρυβο και τις κακές καιρικές συνθήκες και δεν χρειάζεται πλέον να εκτελούν δύσκολες και επικίνδυνες νυχτερινές εργασίες.
Παράλληλα οι θορυβώδεις εργασίες, όπως το φρεζάρισμα και η επίστρωση του δρόμου, μπορούν πλέον να γίνονται κατά τη διάρκεια της ημέρας, δεν υπάρχει κατασκευαστικός θόρυβος τη νύχτα, γεγονός που ελαφρύνει την επιβάρυνση των κατοίκων.
Βελτιστοποιημένη για ασφάλεια
Η γέφυρα ASTRA χρησιμοποιήθηκε για πρώτη φορά στον αυτοκινητόδρομο A1 της Ελβετίας το 2022. Κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου επιβεβαιώθηκε ότι η γέφυρα λειτουργεί τόσο ως ιδέα όσο και στην πράξη καθώς τα οδικά έργα κάτω από τη γέφυρα μπορούν να εκτελεστούν σύμφωνα με τον προγραμματισμό τόσο από άποψη χρονοδιαγράμματος όσο και από άποψη ποιότητας.
Η αυτόνομη μετακίνηση της γέφυρας κύλησε ομαλά και τα οχήματα μπόρεσαν να περάσουν πάνω από τη γέφυρα χωρίς ατυχήματα. Τα έργα οδοποιίας πραγματοποιήθηκαν κατά τη διάρκεια της ημέρας, πράγμα που σήμαινε λιγότερο θόρυβο από την κατασκευή τη νύχτα και πιο κοινωνικά αποδεκτές ώρες εργασίας για τους εργαζόμενους στις κατασκευές.
Αξίζει να σημειωθεί πως η εταιρεία που έχει κατασκευάσει την γέφυρα κάνει προσαρμογές μετά από κάθε δοκιμαστική χρήση, μεγαλώνοντας τμήματα για να είναι πιο αποτελεσματική η λειτουργία της ή προσαρμόζοντας στοιχεία της γέφυρας για να παραμένει ασφαλής.