Η καθημερινότητα της Κρήτης, περιλαμβάνει δυστυχώς, πολλά τροχαία ατυχήματα, ιδίως τους καλοκαιρινούς μήνες που οι μετακινήσεις των κατοίκων του νησιού συνδυάζονται με εκείνες των εκατομμυρίων τουριστών από την υπόλοιπη Ελλάδα και το εξωτερικό. Όλα αυτά εξαιτίας ενός ταλαιπωρημένου και απαρχαιωμένου οδικού δικτύου που καλύπτει τις ανάγκες μετακίνησης από νομό σε νομό.
Σύμφωνα με τις εξαγγελίες του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, η ανακατασκευή του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ) αναμένεται σύντομα να αλλάξει αυτή την τραγική εικόνα και να φέρει στο νησί έναν σύγχρονο δρόμο που θα συνδυάζεται με ένα αναβαθμισμένο οδικό δίκτυο και σε επιμέρους νομούς.
Ωστόσο οι εξαγγελίες δεν είναι σαφείς για το πότε πρέπει να αναμένεται η ολοκλήρωση του συνόλου του έργου. Σημειώνεται δε πως το έργο του ΒΟΑΚ αποτελεί το μεγαλύτερο νέο οδικό έργο στη χώρα που υλοποιείται από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών και ουσιαστικά "κλείνει” τα μεγάλα έργα υπεραστικών αξόνων της χώρας.
Όπως είχε αναφέρει σε πρόσφατη επίσκεψη του στο έργο ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας, θεωρείται σήμερα ως ο μεγαλύτερος υπό κατασκευή αυτοκινητόδρομος στην Ευρώπη. Το συνολικό μήκος του είναι 294 χλμ. και διατρέχει οκτώ δήμους της περιφέρειας Κρήτης κατά μήκος της Βόρειας ανεπτυγμένης ακτής της νήσου και στους τέσσερις νομούς.
Τι γίνεται με τα έργα;
Στο μεσαίο τμήμα του ΒΟΑΚ, στο Χερσόνησος-Νεάπολη, ξεκίνησαν μέσα στον Αύγουστο οι εργασίες για την διάνοιξη της σήραγγας Σεληναρίου στον Νομό Λασιθίου. Πρόκειται για το μεγαλύτερο τεχνικό έργο στο τμήμα αυτό καθώς η νέα δίδυμη σήραγγα (μια ανά κατεύθυνση κυκλοφορίας) έχει μήκος περίπου 2 χιλιομέτρων.
Η σήραγγα Σεληναρίου αποτελεί νέα χάραξη επί του ΒΟΑΚ και θα διαθέτει, όταν λειτουργήσει, δύο λωρίδες ανά ρεύμα κυκλοφορίας, σύγχρονα συστήματα φωτισμού και επιτήρησης. Στην τελετή αγιασμού και έναρξης των έργων παρευρέθη ο Αντιπρόεδρος της Βουλής Γιάννης Πλακιωτάκης. Το έργο εκτελείται από την ΙΝΤΡΑΚΑΤ.
Ουσιαστικά με τα έργα στο τμήμα αυτό, παίρνει μπρος η κατασκευή στο Χερσόνησος-Νεάπολη μήκος 22,5 χιλιομέτρων. Το έργο υλοποιείται με την μέθοδο της Σύμπραξης Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα. Ανάδοχο είναι το σχήμα ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ-ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ-ΙΝΤΡΑΚΑΤ. Τα έργα εκτελούν οι ΤΕΡΝΑ και ΙΝΤΡΑΚΑΤ.
Το τμήμα Χερσόνησος-Νεάπολη έχει κόστος 290 εκατ. ευρώ. Μέρος της χρηματοδότησης (περίπου 90 εκατ. ευρώ) προέρχονται από το Ταμείο Ανάκαμψης ενώ ακόμα ένα μέρος των χρημάτων προέρχεται από δάνεια που έχει συνάψει το παραπάνω σχήμα.
Τα τεχνικά χαρακτηριστικά του τμήματος Χερσόνησος-Νεάπολη περιλαμβάνουν: Μήκος αυτοκινητοδρόμου: 22,44 χλμ. και παράπλευρου / κάθετου δικτύου 9,65 χλμ.
Η τυπική διατομή του αυτοκινητόδρομου έχει πλάτος οδοστρώματος 21,5 μέτρα. θα διαθέτει 2 λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση με ΛΕΑ. Θα κατασκευαστούν 12 γέφυρες μονού κλάδου (1,7 χλμ.) και 5 σήραγγες μονού κλάδου (συνολικού μήκους 6,75 χλμ.). Προβλέπεται η κατασκευή συνολικά 5 νέων ανισόπεδων κόμβων. Τέλος θα υπάρχει και 1 cut & cover διπλού κλάδου (215 μ).
Είναι το δεύτερο τμήμα στο οποίο ξεκινούν οι κατασκευές μετά το ανατολικό τμήμα Νεάπολη-Άγιος Νικόλαος στο οποίο τα έργα είναι πλέον εμφανή σε μεγάλο μήκος του δρόμου. Αυτό το τμήμα των 14,5 χιλιομέτρων αναμένεται να είναι και το πρώτο που θα ολοκληρωθεί. Κατασκευάζεται ως δημόσιο έργο και εκτελείται από την ΑΚΤΩΡ μέλος του Ομίλου ΙΝΤΡΑΚΑΤ. Το έργο κόστους 186 εκατ. ευρώ είναι επίσης ενταγμένο στο Ταμείο Ανάκαμψης.
Απομένει πλέον η ολοκλήρωση του διαγωνισμού για το βασικό τμήμα του ΒΟΑΚ, Χανιά-Χερσόνησος με το οποίο όλο το project του ΒΟΑΚ θα έχει ενεργοποιηθεί.
Αυτό βρίσκεται σε προχωρημένη φάση δημοπράτησης. Η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ έχει ανακηρυχθεί ως ανάδοχος του έργου και αναμένεται να κλείσει η διαδικασία το 2025 μετά και την συζήτηση στο ΣτΕ των προσφυγών που έχουν γίνει.
Το μεγάλο τμήμα του ΒΟΑΚ, έχει μήκος 157 χιλιόμετρα και διαθέτει αρκετά τεχνικά έργα ενώ στο μεγαλύτερο μέρος του προβλέπεται διαπλάτυνση του υφιστάμενου άξονα, όπως είχε γίνει στο παρελθόν με το τμήμα της Ολυμπίας Οδού Κόρινθος-Πάτρα. Το κόστος του αγγίζει τα 1,7 δισ. ευρώ.
Τα τεχνικά χαρακτηριστικά του τμήματος Χανιά-Χερσόνησος περιλαμβάνουν: Μήκος αυτοκινητοδρόμου: 157,5 χλμ. και παράπλευρου / κάθετου δικτύου περίπου 150 χλμ. Η τυπική διατομή του αυτοκινητόδρομου έχει πλάτος οδοστρώματος 21,5 μέτρα από 12,50
σήμερα.
Θα διαθέτει 2 λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση με ΛΕΑ, 26 σήραγγες μονού κλάδου συνολικού μήκους περίπου 34 χλμ., 10,80 χλμ. νέες γέφυρες, 23 εκ των οποίων υπερβαίνουν τα 100 μέτρα μήκος και 20 νέους ανισόπεδους κόμβους και αναβάθμιση των υπαρχόντων 18 ανισόπεδων κόμβων στις Παρακάμψεις Χανίων, Ρεθύμνου, Ηρακλείου.
Με την ολοκλήρωση του ο ΒΟΑΚ θα μετατραπεί από μια εθνική οδό με πολλά ατυχήματα, σε ένα σύγχρονο, ασφαλή αυτοκινητόδρομο που θα μειώνει τις αποστάσεις μεταξύ των μεγάλων πόλεων της Κρήτης. Παράλληλα θα αναβαθμιστεί κατακόρυφα η οδική ασφάλεια, με αισθητή μείωση θανατηφόρων ατυχημάτων και σοβαρών τραυματισμών.