
Το Mirai είναι το μοντέλο FCEV (Fuel Cell Electric Vehicle) της Toyota, η οποία μόλις πριν μερικές μέρες, προχώρησε σε μια γενναία έκπτωση του μοντέλου της. Όμως μια μερίδα ιδιοκτητών του μοντέλου (κάποιοι μέσω leasing) στις ΗΠΑ, προφανώς απογοητευμένοι από την πραγματικότητα της ιδιοκτησίας αυτοκινήτων υδρογόνου, κατέθεσαν ομαδική αγωγή κατά της ιαπωνικής αυτοκινητοβιομηχανίας.
Η αγωγή έχει στόχο το τμήμα μάρκετινγκ της Toyota, καθώς θεωρούν ότι παραπλανήθηκαν σχετικά με την χρήση ενός FCEV.
Οι ενάγοντες επισημαίνουν μια σειρά από αρνητικές καταστάσεις, συμπεριλαμβανομένων της έλλειψης λειτουργικών σταθμών ανεφοδιασμού, της σπανιότητας και του αυξανόμενου κόστους του καύσιμου υδρογόνου, καθώς και της απογοητευτικής αυτονομίας του Mirai.

Όπως υποστηρίζουν, τα ζητήματα αυτά καθιστούν το αυτοκίνητο πρακτικά "άχρηστο" για καθημερινή χρήση.
Σύμφωνα με τα όσα αναφέρονται στη μήνυση, οι πωλητές της Toyota είπαν στους υποψήφιους αγοραστές ότι "το καύσιμο υδρογόνο είναι ευρέως διαθέσιμο και ότι ο ανεφοδιασμός του Mirai είναι απρόσκοπτος", προσθέτοντας μάλιστα πως είναι "συγκρίσιμος με τον ανεφοδιασμό με βενζίνη".
Η πραγματική εικόνα διαφέρει
Η πραγματικότητα ωστόσο, παρουσιάζει μια διαφορετική εικόνα. Οι κάτοχοι του Mirai αναφέρουν ότι συχνά δυσκολεύονται να βρουν συμβατούς σταθμούς ανεφοδιασμού, ενώ κάποιες φορές είναι αναγκασμένοι να κάνουν μεγάλες διαδρομές μέχρι τους σταθμούς αυτούς.
Ακόμη όμως και αν καταφέρουν να φτάσουν σε έναν σταθμό, κανείς δεν εγγυάται τον επιτυχή ανεφοδιασμό, καθώς συχνά προβλήματα με χαλασμένο εξοπλισμό ή ασύμβατες κάρτες καυσίμων, μπορεί να τους αφήσουν ξεκρέμαστους. Υποστηρίζουν ότι αυτή η αδυναμία ανεφοδιασμού μπορεί να οδηγήσει ακόμη και στην ακινητοποίηση του το Mirai, καθιστώντας αναγκαία τη χρήση ρυμουλκού για τη μεταφορά του.
Οι κάτοχοι του Mirai ισχυρίζονται ότι το καύσιμο υδρογόνου μπορεί να μην είναι διαθέσιμο για "αρκετές μέρες κάθε φορά" και ότι ο ανεφοδιασμός διαρκεί "αρκετές ώρες κατά μέσο όρο". Αυτός ο μακρύς χρόνος διακοπής λειτουργίας, φέρεται να προκαλείται από το πάγωμα και το κλείδωμα των αντλιών υδρογόνου.
Σαν να μην έφτανε αυτό, η εργοστασιακή αυτονομία των 575 και 647 χιλιομέτρων των εκδόσεων Mirai Limited και XLE αντίστοιχα, θεωρείται αρκετά αισιόδοξη. Οι οδηγοί αναφέρουν ότι υπολείπονται σταθερά 160 χιλιομέτρων από τις εργοστασιακές τιμές, κάτι που περιορίζει σημαντικά την πραγματοποίηση ταξιδιών μεταξύ των ανεφοδιασμών.
Εκτόξευση της τιμής του υδρογόνου
Η αγωγή υπογραμμίζει επίσης την αύξηση κατά 200% της τιμής του καυσίμου υδρογόνου τα τελευταία χρόνια και συγκεκριμένα από 11,9 ευρώ/kg το 2022 σε περίπου 33 ευρώ/kg το 2024. Αυτή η αύξηση σημαίνει ότι η κάρτα καυσίμων της Toyota αξίας 13.700 ευρώ, που παρέχεται ως κίνητρο κατά την αγορά, δεν θα έχει διάρκεια για "τουλάχιστον πέντε χρόνια", όπως είχε αρχικά διαφημιστεί.
Τέλος, οι ιδιοκτήτες του ιαπωνικού FCEV ισχυρίζονται ότι όλα τα προαναφερθέντα προβλήματα έχουν επηρεάσει σημαντικά την αξία μεταπώλησης του Toyota Mirai, το οποίο φέρεται να διατηρεί μόλις το 19,4% της αξίας του μετά από μόλις πέντε χρόνια χρήσης. Ως αποτέλεσμα, οι ενάγοντες ζητούν αποζημίωση από την Toyota.
Να σημειωθεί πως η πρώτη γενιά του Toyota Mirai έκανε το ντεμπούτο της το 2015, ακολουθούμενη από το σημερινό μοντέλο δεύτερης γενιάς, το 2020. Και τα δύο πωλούνται και μισθώνονται αποκλειστικά στην Καλιφόρνια, κυρίως λόγω της έλλειψης σταθμών ανεφοδιασμού υδρογόνου σε άλλες περιοχές των ΗΠΑ.
Νωρίτερα φέτος, η Shell ανακοίνωσε το κλείσιμο των 7 από τους 55 σταθμούς υδρογόνου στην Καλιφόρνια, λόγω προβλημάτων εφοδιασμού, κάνοντας ακόμη πιο δύσκολη τη ζωή των ιδιοκτητών οχημάτων με το συγκεκριμένο σύστημα κίνησης.
Με πληροφορίες από carscoops.com, hydrogeninsight.com, energynews.biz