Τα αποτελέσματα του 14ου Βαρόμετρου για την υπεύθυνη οδήγηση δημοσίευσε προσφάτως το ίδρυμα VINCI Autoroutes σε ετήσια έρευνα που πραγματοποίησε η εταιρεία Ipsos σε δείγμα 12.413 ατόμων από 11 ευρωπαϊκές χώρες.
Η συγκεκριμένη έρευνα διενεργείται κάθε χρόνο και αποτελεί ουσιαστικά μια καταγραφή της συμπεριφοράς των Ευρωπαίων οδηγών στο τιμόνι. Κοντολογίς, καθιστά δυνατή την παρακολούθηση της εξέλιξης της επικίνδυνης συμπεριφοράς και των καλών πρακτικών που θα βοηθήσουν εν τέλει στην καλύτερη καθοδήγηση των μηνυμάτων πρόληψης.
Σε γενικές γραμμές, τα συμπεράσματα είναι αποκαρδιωτικά για την συμπεριφορά μας στο δρόμο και συνοψίζονται ως εξής: Το 67% των Ευρωπαίων οδηγών μιλάει στο τηλέφωνο καθώς οδηγεί ενώ το 38% οδηγεί ενώ αισθάνεται έντονη κούραση.
Ποσοστό 31% των οδηγών "κολλάει” σκόπιμα στο όχημα ενός οδηγού που το εκνευρίζει ενώ το 52% παραδέχεται ότι βρίζει άλλους οδηγούς. Τέλος, το 21% κατεβαίνει από το όχημά του για να διαπληκτιστεί με έναν άλλον οδηγό.
Αυτά αλλά και άλλα πολλά συνθέτουν μια παραβατική συμπεριφορά ακόμα και σε χώρες με αυστηρή αστυνόμευση στους δρόμους. Παρακάτω περιγράφουμε τη σύνοψη των κύριων συμπερασμάτων αυτής της έρευνας. Σε παρένθεση καταγράφονται τα στοιχεία για τους Έλληνες οδηγούς.
Υψηλό το κλίμα έντασης και άγχους
Το 83% των Ευρωπαίων οδηγών δηλώνει ότι φοβάται την επιθετική συμπεριφορά άλλων οδηγών (87% των Ελλήνων οδηγών). Το 52% παραδέχεται ότι βρίζει άλλους οδηγούς (59%). Το 50% των οδηγών κορνάρουν άσκοπα στους οδηγούς που τους ενοχλούν (57%). Το 31% σκόπιμα "κολλάει” στο όχημα ενός οδηγού που το εκνευρίζει (48%). Το 21% κατεβαίνει από το όχημά του για να διαπληκτιστεί με έναν άλλον οδηγό (26%).
Παραβιάσεις Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας
Το 85% των Ευρωπαίων οδηγών λέει ότι υπερβαίνει το όριο ταχύτητας κατά μερικά χλμ/ώρα (81% των Ελλήνων οδηγών). Το 58% δηλώνει ότι δεν τηρεί τις αποστάσεις ασφαλείας (57%). Το 53% οδηγεί στη μεσαία λωρίδα του αυτοκινητόδρομου ενώ η δεξιά λωρίδα είναι ελεύθερη (72%). Το 35% κάνει προσπέραση από δεξιά στον αυτοκινητόδρομο (39%).
Απόσπαση προσοχής
Το 77% των Ευρωπαίων οδηγών χρησιμοποιεί smartphone ή ρυθμίζει το GPS ενώ οδηγεί (81% των Ελλήνων). Το 67% των οδηγών τηλεφωνεί ενώ οδηγεί (72%) και το 44% το κάνει συστηματικά (45%). Η χρήση Bluetooth είναι ευρέως διαδεδομένη: Το 57% των οδηγών το χρησιμοποιεί για να πραγματοποιεί κλήσεις (55%). Μεταξύ εκείνων που τηλεφωνούν, το 14% είχε ήδη ή παραλίγο να έχει ατύχημα λόγω της χρήσης του τηλεφώνου κατά την οδήγηση (17%).
Υπνηλία στην οδήγηση
Το 38% των Ευρωπαίων οδηγών δήλωσαν ότι πιάνουν το τιμόνι όταν νιώθουν πολύ κουρασμένοι (49% των Ελλήνων οδηγών). Ανάμεσα τους: Το 38% (37%) έχει την εντύπωση ότι έχει αποκοιμηθεί ελάχιστα στο τιμόνι ενώ το 18% (22%) είχε ήδη ένα ατύχημα ή παραλίγο να έχει ατύχημα εξαιτίας της υπνηλίας στο τιμόνι. Τέλος, το 38% (50%) δεν σταματά ποτέ για να ξεκουραστεί.
Αλκοόλ και ναρκωτικές ουσίες
Το 17% των ανδρών ηλικίας 25 έως 34 ετών (19% των αντίστοιχων Ελλήνων ανδρών ηλικίας 25 έως 34 ετών) έχουν ήδη οδηγήσει σε κατάσταση μέθης, δηλαδή ενώ έχουν καταναλώσει αλκοόλ πάνω από το επιτρεπόμενο όριο και αισθάνονται τις επιπτώσεις του αλκοόλ στη φυσική τους κατάσταση ή την αντίληψή τους, έναντι 7% των οδηγών ανεξαρτήτου φύλου και ηλικίας (16%). Το 9% των ανδρών ηλικίας 25 έως 34 ετών (11%) έχουν ήδη οδηγήσει μετά από κάπνισμα κάνναβης έναντι 4% των οδηγών γενικά (5%).
Το 26% όλων των οδηγών που δηλώνει ότι έχει ήδη οδηγήσει ενώ αισθανόταν τις επιπτώσεις του αλκοόλ το έχει κάνει ήδη μετά από χρήση κάνναβης (15%). Το 40% (39%) των οδηγών που έχει οδηγήσει σε κατάσταση μέθης είχε ήδη ή παραλίγο να έχει ατύχημα που σχετίζεται με αυτή την κατάχρηση (15%).
Κακές συνήθειες
Η έρευνα κατέδειξε επίσης πως ποσοστό 77% των Ευρωπαίων οδηγών χρησιμοποιούν το smartphone τους ή προγραμματίζουν το GPS τους ενώ οδηγούν (81%). Το 67% δηλώνει ότι χρησιμοποιεί το τηλέφωνο ενώ οδηγεί (72%), συμπεριλαμβανομένου ποσοστού 44% που δήλωσε πως το κάνει τακτικά (45% ). Οι οδηγοί τηλεφωνούν κυρίως: μέσω Bluetooth: 57% (55%), με ακουστικά 31% (45%) αλλά και ενώ έχουν το smartphone τους στα χέρια τους: 24% (40%).
Επιπροσθέτως, το 48% ρυθμίζει το GPS του κατά την οδήγηση (47%). Το 26% στέλνει ή διαβάζει SMS και email (29%) ενώ το 8% παρακολουθεί ακόμη και ταινίες ή βίντεο σε smartphone ή tablet (8%).
Μεθοδολογία έρευνας
Για την υλοποίηση του Βαρόμετρου Υπεύθυνης Οδήγησης, η Ipsos ερεύνησε από τις 19 Φεβρουαρίου έως τις 19 Μαρτίου 2024, μέσω διαδικτύου, 12.413 άτομα ηλικίας 16 ετών και άνω, εκ των οποίων 2.413 Γάλλοι και τουλάχιστον 1.000 άτομα σε καθεμία από τις 10 άλλες χώρες που συμμετείχαν στην έρευνα (Βέλγιο, Γερμανία, Ελλάδα, Ιταλία, Ολλανδία, Πολωνία, Σλοβακία, Σουηδία, Ηνωμένο Βασίλειο). Η αντιπροσωπευτικότητα κάθε δείγματος εξασφαλίστηκε με τη μέθοδο της ποσόστωσης.
Από την άλλη, το ίδρυμα VINCI Autoroutes λειτουργεί ως παρατηρητήριο και εργαλείο πληροφόρησης, αφιερωμένο στην εξέλιξη των συμπεριφορών ενώ έχει αφοσιωθεί στην προώθηση της προσωπικής και συλλογικής ευθύνης κατά την οδήγηση.