Η BYD ήρθε και στην Ελλάδα από τον Όμιλο Σφακιανάκη και έχει ενδιαφέρον να δούμε πώς κινείται σε επίπεδο τιμολογήσης. Το Reuters έκανε μια μεγάλη έρευνα για τον τρόπο που τιμολογεί η εταιρεία με την περισσότερες πωλήσεις αυτοκινήτων που μπαίνουν στην πρίζα στον πλανήτη και τις διαφορές σε αρκετές χώρες σε σχέση με την Κίνα.
Mέχρι στιγμής, η κορυφαία κατασκευάστρια εταιρεία EV της Κίνας, έχει αυξήσει δραματικά τις τιμές εξαγωγής σε σύγκριση με αυτές που χρεώνει στην πατρίδα της.
Ο στόχος: να αποκομίσει μεγάλα περιθώρια κέρδους που δεν μπορεί να έχει η αυτοκινητοβιομηχανία στην Κίνα εν μέσω σκληρού ανταγωνισμού.
Σε ορισμένες ξένες εκθέσεις, η BYD χρεώνει διπλάσια και υπερδιπλάσια τιμή από την τιμή που παίρνει για τρία βασικά μοντέλα στην Κίνα, σύμφωνα με μια επισκόπηση του Reuters για την τιμολόγηση της αυτοκινητοβιομηχανίας σε πέντε από τις μεγαλύτερες εξαγωγικές αγορές της.
Πάρτε το BYD Atto 3, ένα συμπαγές ηλεκτρικό crossover. Στην Κίνα, η μεσαία έκδοση πωλείται για 19.283 δολάρια ενώ στην Ελλάδα περίπου 37.000 ευρώ. Στη Γερμανία, το μικρό SUV κοστίζει 42.789 δολάρια -μια τιμή που εξακολουθεί να είναι ανταγωνιστική σε σχέση με μοντέλα από άλλες φίρμες στην ίδια κατηγορία.
Σύμφωνα με το Automotive News η BYD δεν ανταποκρίθηκε σε αίτημα σχολιασμού. Ο πρόεδρος της εταιρείας Wang Chuangfu δήλωσε τον Μάρτιο στους επενδυτές σε μια ιδιωτική συνάντηση ότι η BYD αναμένει ότι οι εξαγωγές θα βοηθήσουν στην ενίσχυση της κερδοφορίας της φέτος, καθώς ο πόλεμος των εγχώριων τιμών επιβαρύνει τα περιθώρια κέρδους της.
Είναι σύνηθες για τις αυτοκινητοβιομηχανίες να χρεώνουν ελαφρώς διαφορετικές τιμές για τις εξαγωγές των ίδιων ή παρόμοιων εκδόσεων ενός οχήματος.
Αλλά το μέγεθος των προσαυξήσεων της BYD για τις υπερπόντιες αγορές είναι σπάνιο, δήλωσε ο Sam Fiorani, αντιπρόεδρος των παγκόσμιων προβλέψεων της εταιρείας έρευνας αγοράς AutoForecast Solutions.
"Τα οχήματα που διατίθενται στην παγκόσμια αγορά συνήθως τιμολογούνται σε ένα στενό εύρος τιμών", δήλωσε ο Fiorani.
Η διαφορά, εν μέρει, αντανακλά τον σκληρό ανταγωνισμό στην Κίνα, τη μεγαλύτερη αγορά αυτοκινήτων στον κόσμο, όπου δεκάδες μάρκες EV διεξάγουν πόλεμο τιμών. Το μικρό ηλεκτρικό hatchback Seagull της BYD πωλείται κάτω από 10.000 ευρώ στην Κίνα.
Το μικρότερο δυνατό κόστος παραγωγής
Οι μεγάλες προσαυξήσεις της BYD στις εξαγωγές υπογραμμίζουν επίσης τα τεράστια πλεονεκτήματα κόστους που έχει η βιομηχανία EV της Κίνας έναντι των ξένων ανταγωνιστών.
Ο ηγέτης των plug-in της Κίνας έχει συμπιέσει το κόστος από κάθε στάδιο της παραγωγής, από τις πρώτες ύλες μέχρι τις μπαταρίες, τη γη και την εργασία, σύμφωνα με εμπειρογνώμονες της κινεζικής αυτοκινητοβιομηχανίας και στοιχεία κόστους μπαταριών που δόθηκαν στο Reuters.
Επιπλέον, το Πεκίνο έχει επιδοτήσει σε μεγάλο βαθμό τόσο τις εγχώριες όσο και τις ξένες μάρκες που πωλούν ηλεκτρικά στην Κίνα, όπου τα αμιγώς ηλεκτρικά και plug-in υβριδικά οχήματα αντιπροσώπευαν περισσότερο από το ένα τρίτο όλων των πωλήσεων νέων αυτοκινήτων πέρυσι.
Αυτό το πλεονέκτημα κόστους έχει προκαλέσει νευρικότητα στους ξένους ανταγωνιστές. Ορισμένες αμερικανικές και ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες ζητούν υψηλότερους δασμούς στα κινεζικά EV. Η BYD και άλλοι Κινέζοι κατασκευαστές EV επεκτείνονται ήδη στην Ευρώπη, αλλά δεν πωλούν ακόμη στις ΗΠΑ, όπου αντιμετωπίζουν υψηλότερους δασμούς και σκληρότερη πολιτική αντίσταση.
Η αύξηση των τιμών εξαγωγής δίνει στη BYD περιθώριο να παράγει πολύ μεγαλύτερα κέρδη ανά όχημα, δήλωσαν στο Reuters ειδικοί στο κόστος κατασκευής EV.
Αλλά αυτά τα περιθώρια δίνουν επίσης τεράστια ευελιξία στην αυτοκινητοβιομηχανία να μειώσει τις τιμές αν χρειαστεί για να αρπάξει μερίδιο αγοράς στο εξωτερικό.
Προς το παρόν, οι κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες, με επικεφαλής την BYD, αρκούνται στο να διατηρούν τις τιμές εξαγωγής σε υψηλά επίπεδα και να αποκομίζουν τα κέρδη, δήλωσε ο Ben Townsend, επικεφαλής της αυτοκινητοβιομηχανίας στη βρετανική Thatcham Research, μια εταιρεία που χρηματοδοτείται από τη βιομηχανία και εργάζεται σε θέματα ασφάλειας με αυτοκινητοβιομηχανίες, συμπεριλαμβανομένων ορισμένων από την Κίνα.
Είπε ότι οι Κινέζοι κατασκευαστές ηλεκτρικών οχημάτων συχνά αγωνίζονται να βγάλουν τα έξοδά τους ή να αποσπάσουν ένα μικρό κέρδος στην εγχώρια αγορά τους. "Δεν επιδιώκουν να υποτιμήσουν την ευρωπαϊκή αγορά", δήλωσε και πρόσθεσε "Προσπαθούν να έχουν περιθώριο κέρδους".
Η BYD και άλλοι κατασκευαστές EV προσπαθούν επίσης να αποβάλουν το στίγμα των φθηνών κινεζικών προϊόντων, καθώς χτίζουν παγκόσμια φήμη και επικεντρώνονται στη διατήρηση ισχυρών αξιών μεταπώλησης, δήλωσε ο Bo Yu, διευθυντής της ευρύτερης περιοχής της Κίνας για την εταιρεία ερευνών JATO Dynamics του Ηνωμένου Βασιλείου.
Μαζικές προσαυξήσεις
Το Reuters εξέτασε τις τιμές που δημοσίευσε η BYD ή οι αντιπρόσωποί της σε πέντε από τις κορυφαίες εξαγωγικές αγορές της - Γερμανία, Βραζιλία, Ισραήλ, Αυστραλία και Ταϊλάνδη - που προσέφεραν συνήθως τρία από τα πιο δημοφιλή ηλεκτρικά οχήματά της, τα σεντάν Dolphin και Seal και το SUV Atto 3. Σε μία περίπτωση, το Ισραήλ, το Seal δεν προσφερόταν.
Σε όλες αυτές τις αγορές, η τιμή εκκίνησης για το BYD Atto 3 κυμαινόταν από 81% έως 174% υψηλότερα από ό,τι στην Κίνα.
Οι τιμές του Dolphin κυμαίνονταν από 39% έως 178% υψηλότερες και οι τιμές του Seal από 30% έως 136% υψηλότερες.
Η σύγκριση των τιμών εκκίνησης ανά αγορά περιπλέκεται από τις περιφερειακές διαφορές στα διαθέσιμα επίπεδα εξοπλισμού. Σε ορισμένες περιπτώσεις, τα εξαγόμενα οχήματα εισαγωγικού επιπέδου που εξέτασε το Reuters είχαν ελαφρώς καλύτερο εξοπλισμό από το μοντέλο με τη χαμηλότερη τιμή στην Κίνα.
Σε περιπτώσεις όπου ήταν δυνατή η σύγκριση μεταξύ των αυτοκινήτων σε διάφορα επίπεδα εξοπλισμού, οι τιμές εξαγωγής της BYD ήταν συνήθως πολύ υψηλότερες από ό,τι στην Κίνα. Για παράδειγμα, η πλησιέστερη έκδοση του Dolphin που πωλείται στη Γερμανία, με το ίδιο εύρος μπαταριών, πωλείται για 37.439 δολάρια - υπερδιπλάσια από την τιμή των 16.524 δολαρίων στην Κίνα.
Η αναβαθμισμένη έκδοση Seal πωλείται για 48.139 δολάρια στη Γερμανία, 59% περισσότερο από την τιμή των 30.317 δολαρίων στην Κίνα.
Συγκριτικά, η ανάλυση του Reuters διαπίστωσε ότι η Tesla, η οποία έχει υψηλότερη βάση κόστους από τους Κινέζους ανταγωνιστές, πουλάει τα κινεζικής κατασκευής Model 3 μόνο 37 % περισσότερο στη Γερμανία από ό,τι στην Κίνα, σύμφωνα με την ιστοσελίδα της Tesla.
Σύμφωνα με μια ανάλυση που διεξήγαγε για το Reuters η A2MAC1, η οποία αποσυναρμολογεί αυτοκίνητα για τις αυτοκινητοβιομηχανίες ώστε να αξιολογούν τα προϊόντα των ανταγωνιστών τους, η ευρωπαϊκή έκδοση του BYD Dolphin, πωλείται για περίπου 35.000 δολάρια, και μια έκδοση της Κίνας που πωλείται για περίπου 15.000 δολάρια.
Το ευρωπαϊκό Dolphin είναι ελαφρώς μακρύτερο και διαθέτει επιπλέον χαρακτηριστικά, συμπεριλαμβανομένης μιας ελαφρώς μεγαλύτερης μπαταρίας, μιας πιο άνετης ανάρτησης και πρόσθετων αισθητήρων. Παρόλα αυτά, λαμβάνοντας υπόψη αυτές τις αναβαθμίσεις, μαζί με τη ναυτιλία και τους φόρους εισαγωγής, η A2MAC1 εκτίμησε ότι το περιθώριο κέρδους της BYD για το ευρωπαϊκό αυτοκίνητο ήταν περίπου 7.400 δολάρια περισσότερο από ό,τι εκκαθαρίζει για το ίδιο αυτοκίνητο στην Κίνα.
Η επισκόπηση του Reuters για τις τιμές των κινεζικών μοντέλων EV στην Ευρώπη αποκάλυψε ότι οι κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες συχνά τιμολογούν τα οχήματά τους μόλις λίγο κάτω ή πάνω από τους Ευρωπαίους αντιπάλους τους, ενώ τα γεμίζουν με εσωτερικά και τεχνολογικά χαρακτηριστικά για τα οποία οι Ευρωπαίοι κατασκευαστές χρεώνουν επιπλέον.
Πλεονεκτήματα της BYD
Η BYD έχει ένα πλεονέκτημα έναντι των άλλων αυτοκινητοβιομηχανιών με την καθετοποιημένη αλυσίδα εφοδιασμού της. Κατασκευάζει σχεδόν όλα τα εξαρτήματα των αυτοκινήτων της στο εσωτερικό της αντί να τα αναθέτει σε προμηθευτές.
Η μείωση του κόστους των μπαταριών - το πιο ακριβό εξάρτημα ενός EV - ήταν το κλειδί. Η BYD και άλλες κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες και προμηθευτές έχουν ξοδέψει τις τελευταίες δύο δεκαετίες εξασφαλίζοντας πρόσβαση σε ορυχεία σε όλο τον κόσμο για να κλειδώσουν κρίσιμα ορυκτά μπαταριών, όπως το λίθιο και το κοβάλτιο, δήλωσε ο Keith Norman, επικεφαλής υπεύθυνος βιωσιμότητας της Lyten, νεοσύστατης εταιρείας μπαταριών της Silicon Valley. "Τους ανήκουν τα κρίσιμα ορυκτά", δήλωσε ο Norman.
Τα στοιχεία που παρασχέθηκαν στο Reuters από την εταιρεία πληροφόρησης αγοράς Benchmark Mineral Intelligence, δείχνουν ότι η τιμή για τις μπαταρίες στην Κίνα θα είναι περίπου 18% χαμηλότερη φέτος από ό,τι στην Ευρώπη.
Μια γιγαντιαία εταιρεία όπως η BYD, η οποία κατασκευάζει τις δικές της μπαταρίες, μπορεί να μειώσει ακόμη περισσότερο το κόστος της διαπραγματευόμενη εκπτώσεις όγκου σε όλη την αλυσίδα εφοδιασμού μπαταριών, δήλωσε ο αναλυτής της Benchmark Roman Aubry.
Με πληροφορίες από Automotive News Europe