Η είδηση έρχεται από πηγές μέσα από τους κόλπους της Fiat και αν τελικά ισχύσει, θα ανατρέψει όλα όσα γνωρίζαμε μέχρι σήμερα για το 500e. Όπως προκύπτει και από την ονομασία του, το ιταλικό μίνι αυτή τη στιγμή είναι διαθέσιμο ως αμιγώς ηλεκτρικό μοντέλο. Όμως φαίνεται πως η Fiat θα μπορούσε να προσθέσει και μια επιλογή με έναν ήπια υβριδικό βενζινοκινητήρα στη γκάμα του 500e.
Στις αρχές του μήνα, η Fiat ζήτησε από τους προμηθευτές της προσφορές για να αυξήσει την παραγωγή του 500e στο εργοστάσιο Mirafiori σε 175.000 μονάδες ετησίως από τις 77.260 που κατασκευάστηκαν το 2023. Η είδηση της πιθανής μετατροπής δημοσιεύτηκε για πρώτη φορά από την Il Corriere della Sera.
Από τον συνολικό αριθμό που αναφέρθηκε, οι 100.000 μονάδες θα αφορούν βενζινοκίνητα μοντέλα, δήλωσαν οι προμηθευτές υπό τον όρο της ανωνυμίας για να αποκαλύψουν εμπιστευτικές πληροφορίες και επειδή η Fiat δεν έχει ακόμη αποφασίσει οριστικά.
Η απόφαση της μετατροπής ενός αυτοκινήτου που έχει σχεδιαστεί για να είναι αμιγώς ηλεκτρικό σε αυτοκίνητο με κινητήρα εσωτερικής καύσης είναι εξαιρετικά ασυνήθιστη. Κι αυτό ισχύει ανεξαρτήτως του ότι η Fiat διαθέτει ήδη ένα 500 με βενζινοκινητήρα εδώ και πάνω από μια δεκαετία. Αυτό το μοντέλο, που κυκλοφορεί στην αγορά από το 2007, κατασκευάζεται στο Tychy της Πολωνίας.
Η προσθήκη μιας βενζινοκίνητης έκδοσης του 500e στη γραμμή παραγωγής του Mirafiori, θα μπορούσε να μετριάσει τους φόβους των συνδικάτων για τη μείωση του όγκου πωλήσεων του 500e, καθώς και να βοηθήσει στην επίτευξη του στόχου της ιταλικής κυβέρνησης να διατηρήσει την παραγωγή αυτοκινήτων της χώρας σε όχι λιγότερο από ένα εκατομμύριο ετησίως.
Πέρυσι, η Fiat πούλησε περισσότερα από 104.000 βενζινοκίνητα 500 και περισσότερα από 62.000 500e στην Ευρώπη, σύμφωνα με στοιχεία της Dataforce. Η παραγωγή ενός ήπια υβριδικού 500e, που θα κινείται από τον βενζινοκινητήρα FireFly 1.0 λίτρου και απόδοσης 70 ίππων που χρησιμοποιείται στο θερμικό 500 και το Panda, θα μπορούσε να ξεκινήσει όχι νωρίτερα από τα τέλη του 2025 ή τις αρχές του 2026.
Οι παράγοντες που παίζουν ρόλο
Η πιθανή αυτή κίνηση από πλευράς Fiat οφείλεται σε έναν συνδυασμό παραγόντων. Ο πρώτος είναι εσωτερικός. Η Fiat, έχει στόχο να εξηλεκτριστεί πλήρως στην Ευρώπη μέχρι το 2030. Στο πλαίσιο αυτό, αποφάσισε να μην αναβαθμίσει το σημερινό μοντέλο 500 με κινητήρες εσωτερικής καύσης, ώστε να συμμορφωθεί με τους νέους κανόνες της ΕΕ για την ασφάλεια και την κυβερνοασφάλεια που θα τεθούν σε ισχύ τον ερχόμενο Ιούλιο.
Αντιθέτως, θα παρουσιάσει μια νέα γενιά του Panda που θα πληροί τους νέους κανόνες και θα διατηρήσει το μοντέλο στην παραγωγή τουλάχιστον μέχρι το 2027. Έτσι το Panda θα είναι το μοντέλο της Fiat με θερμικούς κινητήρες, ενώ το 500e θα καλύπτει την κατηγορία των μίνι αυτοκινήτων για τους αγοραστές ηλεκτρικών.
Ο δεύτερος παράγοντας είναι εξωγενής. Οι πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην Ευρώπη επιβραδύνονται εξαιτίας ενός συνδυασμού υψηλότερων επιτοκίων, έλλειψης διαθέσιμου εισοδήματος λόγω του πληθωρισμού και περικοπών στα κίνητρα αγοράς EV σε μεγάλες αγορές όπως η Γερμανία.
Τα ιταλικά συνδικάτα ανησυχούν ότι η υστέρηση της ζήτησης στην Ευρώπη για το 500e θα μπορούσε να οδηγήσει τη Fiat στη μείωση της παραγωγής στο Mirafiori σε 40-50.000 από τις 100.000 που είχαν προγραμματιστεί για φέτος.
Το 500e, που λανσαρίστηκε το 2020 ως New 500, είχε ένα πολλά υποσχόμενο ξεκίνημα, με την παραγωγή να φτάνει τις 77.500 το 2022. Η Fiat ήλπιζε ότι η παραγωγή θα έφτανε τις 90.000 πέρυσι, αλλά μετά την πτώση της ζήτησης στο δεύτερο εξάμηνο του έτους, η παραγωγή έμεινε στάσιμη στις 77.260.
Η Fiat αντέδρασε στις υποτονικές πωλήσεις του 500e από τις αρχές του τρέχοντος έτους, περικόπτοντας τη μία από τις δύο βάρδιες στο Mirafiori στα μέσα Φεβρουαρίου. Η προσθήκη ενός βενζινοκινητήρα στο 500e στο Mirafiori θα μπορούσε να συμβάλει στην αντιστάθμιση των χαμηλότερων πωλήσεων της ηλεκτρικής έκδοσης, ειδικά από τη στιγμή που το σημερινό 500 δεν θα είναι πλέον συμβατό με τις ευρωπαϊκές προδιαγραφές μετά τον Ιούλιο.