Η εξάπλωση των ηλεκτρικών οχημάτων αλλάζει την εικόνα της αγοράς αυτοκινήτου, αυτό είναι βέβαιο. Και το κάνει με πολλούς τρόπους. Το θέμα όμως είναι πως επηρεάζει και τομείς που σε μια πρόχειρη ανάγνωση μπορεί να θεωρούσες πως θα παρέμεναν ανεπηρέαστοι. Όπως είναι τα ελαστικά. Κάτι τέτοιο όμως δεν φαίνεται να ισχύει, καθώς τα ελαστικά των συμβατικών αυτοκινήτων έχουν σχεδιαστεί ώστε να ανταποκρίνονται καλύτερα σε συγκεκριμένα χαρακτηριστικά, τα οποία στις περιπτώσεις των ηλεκτρικών οχημάτων είναι πολύ διαφορετικά.
Στα EV υπάρχουν παράγοντες που είναι μοναδικοί στην κατηγορία και μπορούν να επηρεάσουν την απόδοση και τη μακροζωία των ελαστικών. Σε πρόσφατο δημοσίευμα της Automotive News, δίνεται έμφαση στην παροχή ισχύος και δεν πρόκειται μόνο για την ύπαρξη μεγάλης ιπποδύναμης ή ροπής. Αντίθετα, πρόκειται για τους ηλεκτροκινητήρες που στέλνουν αυτή την ισχύ στα ελαστικά άμεσα. Τίθεται λοιπόν το ερώτημα πώς υπό κανονικές συνθήκες οδήγησης, αυτή η στιγμιαία ροπή επηρεάζει την απόδοση και τη φθορά των ελαστικών;
Οι ιδιαιτερότητες των EV
Το βάρος είναι επίσης ένας παράγοντας, καθώς οι μπαταρίες και οι ηλεκτροκινητήρες καθιστούν τα οχήματα βαρύτερα. Αυτό δεν είναι απαραίτητα ζήτημα που αφορά αποκλειστικά τα ηλεκτρικά οχήματα, όμως είναι βέβαιο πως απαιτεί από τους κατασκευαστές ελαστικών να επανεξετάσουν τη διαδικασία. Τα ελαστικά για μοντέλα hatchback με θερμικούς κινητήρες και συγκεκριμένες ονομαστικές τιμές φορτίου, μπορεί να μην είναι κατάλληλα για ηλεκτρικά hatchback που μεταφέρουν μεγαλύτερη μάζα. Η αντίσταση κύλισης είναι επίσης σημαντική, καθώς χρειάζεται να βρεθεί ένα επίπεδο πρόσφυσης που προσφέρει έναν καλό συνδυασμό απόδοσης και κρατήματος.
Και φυσικά, υπάρχει το ζήτημα του ελέγχου των ελαστικών. Χωρίς την ανάγκη τακτικών σέρβις, τα ελαστικά στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα θα περνάνε ελέγχους σε πιο αραιά διαστήματα, πιθανότατα ακόμα σπανιότερα στις περιπτώσεις επαγγελματιών οδηγών. Ο μέσος οδηγός είναι πολύ πιθανό να μην γνωρίζει τι σημάδια να αναζητήσει στα ελαστικά όσον αφορά τη φθορά ή μια πιθανή ζημιά.
Ανάγκη συλλογής δεδομένων
Ως εκ τούτου, οι εταιρείες ελαστικών δεν εξελίσσουν απλώς νέους τύπους ελαστικών. Χρειάζονται επίσης νέους τρόπους συλλογής δεδομένων τόσο για σκοπούς ανάπτυξης όσο και για προηγμένες προειδοποιήσεις οδηγών. Σύμφωνα με την Automotive News, αυτό πηγαίνει πολύ πέρα από την παρακολούθηση της πίεσης των ελαστικών. Στην έκθεση που δημοσιεύτηκε, αναφέρεται ότι μεγάλες μάρκες όπως η Continental, η Goodyear, η Michelin και η Bridgestone εργάζονται πάνω σε προηγμένους αισθητήρες που μπορούν επίσης να παρακολουθούν τη θερμοκρασία, τις πιθανές διατρήσεις και να παρέχουν ειδοποιήσεις στους οδηγούς εάν υπάρχει κάποιο πρόβλημα. Πέρα από αυτό, η Goodyear αναπτύσσει ένα σύστημα που μπορεί να εκτιμήσει την τριβή του δρόμου, καταγράφοντας ουσιαστικά την πρόσφυση των ελαστικών και κοινοποιώντας την στον οδηγό.
Η έκθεση αναφέρει επίσης την εταιρεία Tactile Mobility, η οποία εργάζεται πάνω σε ένα εικονικό σύστημα για την παροχή ακριβούς αναφοράς σε πραγματικό χρόνο για τις συνθήκες των ελαστικών. Αυτό περιλαμβάνει τα πάντα, από την πίεση έως τη θερμοκρασία, τη φθορά, την ισορροπία, την πρόσφυση και τις πιθανές βλάβες.
Το αν αυτό το σύστημα θα τεθεί σύντομα σε χρήση ή όχι, μένει να φανεί. Γι' αυτό που δεν υπάρχει αμφιβολία όμως, είναι ότι οι εταιρείες ελαστικών, όπως και τόσοι άλλοι κατασκευαστές εξαρτημάτων για αυτοκίνητα, επανεξετάζουν τον καλύτερο τρόπο για να προχωρήσουν στο αύριο της αυτοκίνησης.
Διαβάστε ακόμα:
- Το Citroen δοκιμών ελαστικών με τους 11 τροχούς
- Το αεροπλάνο της Goodyear που ήθελε φούσκωμα για να πετάξει
- Τι ακριβώς κάνει το 6τροχο ηλεκτρικό κτήνος της Continental
- Τα ελαστικά χωρίς αέρα της Michelin βγήκαν στο δρόμο
- Technoring: Το κέντρο δοκιμών της Hankook με 13 πίστες