
Η φόρτιση ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου γίνεται όλο και πιο εύκολη, χάρη σε νέες τεχνολογίες και καινοτόμες υποδομές που εφαρμόζονται σε όλη την Ευρώπη. Το ευρωπαϊκό έργο eCharge4Drivers, έρχεται να λύσει τα περισσότερα από τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι οδηγοί στη χρήση του δικτύου ηλεκτρικών φορτιστών σε ολόκληρη την Ευρώπη.

Είναι ένα πρόγραμμα που συντόνισε από το 2020 η ερευνητική ομάδα I-SENSE του Ερευνητικού Πανεπιστημιακού Ινστιτούτου Συστημάτων Επικοινωνιών και Υπολογιστών (ΕΠΙΣΕΥ) του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου (ΕΜΠ).
Μετά από τέσσερα χρόνια έρευνας και πιλοτικών δοκιμών, το πρόγραμμα προτείνει λύσεις που μπορούν να κάνουν τη διαδικασία της φόρτισης όχι μόνο πιο απλή, αλλά και πιο άνετη από το παραδοσιακό γέμισμα ενός ρεζερβουάρ καυσίμου.
Μεταξύ των μεγαλύτερων προκλήσεων που αντιμετωπίζουν οι οδηγοί ηλεκτρικών οχημάτων είναι η εύρεση διαθέσιμων φορτιστών, η ανάγκη για πολλαπλές εφαρμογές και κάρτες για τη χρέωση, καθώς και η έλλειψη ενιαίας τιμολογιακής πολιτικής.

Το eCharge4Drivers έρχεται να δώσει λύση σε αυτά τα προβλήματα, αξιοποιώντας προηγμένες τεχνολογίες όπως η υπηρεσία Plug & Charge, οι "έξυπνες" κρατήσεις σταθμών φόρτισης, η δυναμική τιμολόγηση και η ανταλλαγή μπαταριών.
Plug & Charge: Φόρτιση χωρίς κάρτες και εφαρμογές
Μία από τις σημαντικότερες καινοτομίες είναι το Plug & Charge (ISO 15118), μια τεχνολογία που επιτρέπει στους οδηγούς να φορτίζουν τα οχήματά τους απλώς συνδέοντάς τα στον σταθμό φόρτισης. Δεν απαιτούνται κάρτες RFID, εφαρμογές ή άλλες διαδικασίες ταυτοποίησης – η αναγνώριση, η εξουσιοδότηση και η χρέωση γίνονται αυτόματα μέσω του ίδιου του οχήματος.
Η τεχνολογία αυτή, που ήδη δοκιμάστηκε από μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες όπως BMW και VOLVO, βελτιώνει σημαντικά την εμπειρία των χρηστών, μειώνοντας τους χρόνους αναμονής και τα τεχνικά εμπόδια.
Έξυπνες κρατήσεις και ειδοποιήσεις σε πραγματικό χρόνο
Το έργο eCharge4Drivers εισάγει επίσης συστήματα κράτησης θέσεων φόρτισης, επιτρέποντας στους οδηγούς να κλείνουν εκ των προτέρων μια θέση σε έναν φορτιστή και να αποφεύγουν τις καθυστερήσεις λόγω κατειλημμένων σημείων.
Παράλληλα, ένα σύστημα ειδοποιήσεων ενημερώνει σε πραγματικό χρόνο για την κατάσταση των φορτιστών μέσω SMS ή εφαρμογών, μειώνοντας τις περιττές μετακινήσεις και αποτρέποντας την άσκοπη κατάληψη θέσεων φόρτισης.
Ανταλλαγή μπαταριών: Η φόρτιση περνάει σε νέα εποχή
Για τα ελαφρά ηλεκτρικά οχήματα (π.χ. scooters, μοτοσικλέτες), μία από τις πιο καινοτόμες λύσεις είναι το Battery Swapping, δηλαδή η άμεση αντικατάσταση της μπαταρίας με μια πλήρως φορτισμένη.
Η τεχνολογία αυτή, που εφαρμόστηκε ήδη στη Βαρκελώνη και το Βερολίνο, μειώνει τον χρόνο αναμονής σε λιγότερο από ένα λεπτό, ενώ είναι ιδιαίτερα χρήσιμη σε αστικές περιοχές όπου η φόρτιση στο σπίτι δεν είναι εφικτή. Στην Κίνα και άλλες ασιατικές χώρες, το σύστημα είναι ήδη διαδεδομένο και τα πρώτα αποτελέσματα στην Ευρώπη δείχνουν ότι μπορεί να έχει παρόμοια επιτυχία.

Ενεργειακή διαχείριση και χρήση ανανεώσιμων πηγών
Η ηλεκτροκίνηση δεν αφορά μόνο τη φόρτιση, αλλά και τη διαχείριση της ενέργειας. Στο πλαίσιο του έργου, αναπτύχθηκε ένα Έξυπνο Σύστημα Διαχείρισης Φόρτισης (EMS) που προωθεί τη χρήση ηλιακής ενέργειας, βοηθά στην εξισορρόπηση της κατανάλωσης ρεύματος και υποστηρίζει ταχυφορτιστές υψηλής ισχύος (HPC).
Επιπλέον, δοκιμάστηκαν λύσεις φόρτισης σε κολώνες φωτισμού, όπως στο Γκρενόμπλ της Γαλλίας, μια προσέγγιση που μπορεί να ωφελήσει πυκνοκατοικημένες περιοχές χωρίς ιδιωτικούς χώρους στάθμευσης.
Πιο δίκαιες και δυναμικές τιμολογιακές πολιτικές
Μία ακόμη σημαντική παράμετρος που μελετήθηκε στο έργο είναι η εναλλακτική τιμολόγηση. Στη Βαρκελώνη, για παράδειγμα, εφαρμόστηκε δυναμική τιμολόγηση που αλλάζει ανάλογα με την ώρα της ημέρας και τον τύπο του οχήματος, ενώ στο Γκρενόμπλ, οι οδηγοί χρεώνονται με βάση την κατανάλωση kWh και τον χρόνο στάθμευσης, διασφαλίζοντας την εναλλαγή των οχημάτων στους σταθμούς φόρτισης.
Το μέλλον της φόρτισης στην Ευρώπη και την Ελλάδα
Οι λύσεις του eCharge4Drivers δεν είναι απλές θεωρίες – έχουν ήδη δοκιμαστεί σε δέκα ευρωπαϊκές πόλεις και τα πρώτα αποτελέσματα είναι ενθαρρυντικά. Με την υποστήριξη της ερευνητικής ομάδας I-SENSE του ΕΠΙΣΕΥ/ΕΜΠ, αυτές οι τεχνολογίες μπορούν να ενσωματωθούν και στην Ελλάδα, προσφέροντας μια πιο άνετη και αποδοτική εμπειρία φόρτισης στους οδηγούς ηλεκτρικών οχημάτων.