Πόσο εύκολο είναι να κλαπεί ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο;

Η πράξη δείχνει πως είναι λιγότερο εύκολο απ' ότι ένα συμβατικό αυτοκίνητο, όμως τα κακά νέα για τους επίδοξους κλέφτες είναι πως ακόμη κι αν τα καταφέρουν, το αυτοκίνητο έχει πολλές πιθανότητες να βρεθει

car hacking

Μπορεί ακόμη να βρίσκεσαι στο στάδιο που αναρωτιέσαι αν αξίζει τον κόπο να επιλέξεις ένα ηλεκτρικό μοντέλο ως το επόμενό σου αυτοκίνητο. Ασχέτως όμως του πόσο κοντά βρίσκεσαι στο να κάνεις το βήμα προς την κατεύθυνση της νέας εποχής, καλό είναι να γνωρίζεις πως υπάρχουν και κάποιοι προβληματισμοί σχετικά με τα μοντέλα της συγκεκριμένης τεχνολογίας που δεν σχετίζονται με την αυτονομία και τους χρόνους φόρτισης. Ένας από αυτούς, είναι κατά πόσο είναι εφικτή και κατ' επέκταση εύκολη ή δύσκολη, η κλοπή ενός ηλεκτρικού μοντέλου.

Διαβάστε Επίσης

Υπάρχει μια διάχυτη αίσθηση πως τα ηλεκτρικά μοντέλα είναι δύσκολο να κλαπούν συγκριτικά με ένα συμβατικό αυτοκίνητο. Είναι όντως έτσι; Μια πρώτη αλήθεια, είναι πως η τεχνολογία που διαθέτουν τα ηλεκτρικά οχήματα σε επίπεδο συστημάτων ασφαλείας, τους δίνει ένα συγκριτικό πλεονέκτημα, τουλάχιστον θεωρητικά. Αυτό όμως δεν σημαίνει σε καμία περίπτωση πως ένα ηλεκτρικό μοντέλο δεν μπορεί να κλαπεί. Όλα τα δεδομένα συγκλίνουν στο ότι κάτι τέτοιο είναι πιο δύσκολο και χρειάζεται εξειδικευμένες γνώσεις που μπορεί να φτάνουν σε επίπεδο καλού χάκερ, αλλά είναι σαφές πως γίνεται.

car hacking

Έστω πως ο επίδοξος κλέφτης καταφέρνει με κάποιο τρόπο να βρεθεί στο εσωτερικό του αυτοκινήτου, κάτι όχι απαραίτητα εύκολο, καθώς σε αρκετά ηλεκτρικά μοντέλα οι χειρολαβές των θυρών είναι χωνευτές στο αμάξωμα και εκτίνονται μόνο όταν αναγνωρίσουν κοντά το κλειδί του αυτοκινήτου. Ο μόνος τρόπος να καταφέρει να ξεκινήσει το αυτοκίνητο, είναι να αποκτήσει πρόσβαση στη μπαταρία που με τη σειρά της θα τροφοδοτήσει τον ηλεκτροκινητήρα. Πόσο εύκολο είναι κάτι τέτοιο;

Πιο εξελιγμένο λογισμικό

Κατά βάση το λογισμικό των ηλεκτρικών μοντέλων είναι πιο εξελιγμένο από το αντίστοιχο των μοντέλων με κινητήρα εσωτερικής καύσης. Επιπλέον, ορισμένες μάρκες, όπως η Tesla, διαθέτουν την επιλογή Pin to Start, η οποία επιβάλλει στον οδηγό να πληκτρολογήσει ένα pin πριν ξεκινήσει το αυτοκίνητο. Παράλληλα, η ρυμούλκηση ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου χωρίς να λάβει γνώση ο ιδιοκτήτης είναι μια μάλλον δύσκολη υπόθεση. Η περίπτωση της Tesla είναι και πάλι ενδεικτική, καθώς οι κάμερες παρακολούθησης κίνησης περιμετρικά του αυτοκινήτου θα ενεργοποιήσουν τον συναγερμό και θα στείλουν ενημέρωση στον κάτοχο, αμέσως μόλις υπάρξει αλλαγή στην κλίση του αυτοκινήτου.

car hacking

Σε γενικές γραμμές, τα περισσότερα ηλεκτρικά οχήματα έχουν εγκατεστημένο GPS που βοηθά στον άμεσο εντοπισμό της θέσης τους. Μέσω εφαρμογών για smartphones, μπορεί κανείς να επιλέξει να λαμβάνει πολλαπλές ειδοποιήσεις ακόμη και για την παραμικρή αλλαγή θέσης του αυτοκινήτου του. Στο παρελθόν, οι κλέφτες μπορούσαν να απενεργοποιήσουν την παρακολούθηση μέσα από ρυθμίσεις στο μενού του οχήματος, όμως οι τελευταίες εκδόσεις του λογισμικού EV των περισσότερων εταιρειών, απαιτούν κάποιος να γνωρίζει εξαρχής τον κωδικό πρόσβασης του λογαριασμού.

Αντίστοιχα δύσκολο είναι να κλαπεί ένα ηλεκτρικό όχημα και κατά τη διάρκεια φόρτισης σε κάποιο δημόσιο σταθμό. Εκτός του ότι τα σημεία φόρτισης βρίσκονται συνήθως σε καλά φωτισμένες περιοχές με συχνή επισκεψιμότητα, διαθέτουν επίσης κλείδωμα των καλωδίων που απαιτεί μια κάρτα για να απελευθερωθούν και τα δύο άκρα του καλωδίου φόρτισης. Η βίαιη αποσύνδεση με την οδήγηση του αυτοκινήτου είναι επίσης απίθανη, καθώς πολλά ηλεκτρικά αυτοκίνητα αποσυνδέουν τον κινητήρα ισχύος κατά τη φόρτιση.

car hacking

Όσο για το σενάριο κοψίματος του καλωδίου ενώ το αυτοκίνητο φορτίζει, θα οδηγήσει σε βέβαιη ηλεκτροπληξία. Χρειάζεται ειδική μόνωση για να αντέξει την υψηλή τάση των συγκεκριμένων καλωδίων και ο μέσος κλέφτης δεν έχει πρόσβαση σε τέτοιο εξοπλισμό.

Θεωρία και πράξη

Η λογική λέει πως από τη στιγμή που τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι πιο ακριβά από τα συμβατικά, η ζήτηση για ανταλλακτικά θα ήταν αρκετά υψηλή ώστε να δικαιολογεί την κλοπή αυτών των οχημάτων. Όμως δεν είναι τόσο απλό. Η αλυσίδα εφοδιασμού ανταλλακτικών δεν είναι τόσο ανεπτυγμένη όσο εκείνη των οχημάτων με θερμικούς κινητήρες. Αφενός υπάρχουν ελάχιστα εξαρτήματα ηλεκτρικών μοντέλων που παρουσιάζουν μεγάλη ζήτηση, αφετέρου οι κατασκευαστές την καλύπτουν απόλυτα, με αποτέλεσμα κάποιος να μην έχει λόγο να ψάξει για ανταλλακτικά στην αγορά.

car hacking

Σε κάθε περίπτωση, γίνεται κατανοητό πως ο σημαντικότερος αποτρεπτικός παράγοντας στην ιδέα της κλοπής ενός ηλεκτρικού οχήματος, δεν είναι η -λιγότερο ή περισσότερο- δύσκολη υλοποίησή της, αλλά ο σχεδόν σίγουρος εντοπισμός του κλεμμένου αυτοκινήτου. Το γεγονός ότι η Tesla αποτελεί αυτή τη στιγμή με διαφορά τον ηγέτη της κατηγορίας, μας δίνει ένα ικανοποιητικό δείγμα για συλλογή στοιχείων. Και είναι εντυπωσιακό, πως σύμφωνα με το Highway Loss Data Institute, το διάστημα 2011-2018, εκλάπησαν μόλις 115 Tesla, εκ των οποίων βρέθηκαν και ανακτήθηκαν τα 112 (97%).

Στο δια ταύτα, αν σκέφτεσαι να αγοράσεις ηλεκτρικό αυτοκίνητο, μπορείς να είσαι -σχεδόν- σίγουρος όχι πως δεν θα σου το κλέψουν, αλλά πως δεν θα πάνε πολύ μακριά.

Διάβασε ακόμη: 
- H Honda εξαπολύει ηλεκτρική επίθεση με 3 νέα concepts
- Cupra Tavascan: Ηλεκτρικό coupe SUV με 550 χλμ. αυτονομίας
- George Best: Ένας rock star του ποδοσφαίρου και τα αυτοκίνητά του
- Δεν φτάνει ούτε το Τζόκερ για την Ferrari 275 GTB/4 του Steve McQueen

Best of Network