Formula Ε GenBeta: Πώς είναι να οδηγείς την ηλεκτρική Formula 1 του μέλλοντος
Δοκιμάζουμε το μονοθέσιο GenBeta της Formula E που σπάει ρεκόρ (και)γιατί δεν υπόκειται σε αγωνιστικούς κανονισμούς, αλλά δείχνει το μέλλον του motorsport
Δοκιμάζουμε το μονοθέσιο GenBeta της Formula E που σπάει ρεκόρ (και)γιατί δεν υπόκειται σε αγωνιστικούς κανονισμούς, αλλά δείχνει το μέλλον του motorsport
To μονοθέσιο Formula E GenBeta είναι αυτό που πριν από λίγους μήνες γράφτηκε στο βιβλίο των ρεκόρ Guinness σημειώνοντας την μεγαλύτερη ταχύτητα που έχει καταγραφεί ποτέ σε κλειστό χώρο με 218,71 km/h.
Και ξέρεις γιατί μπορεί να το κάνει αυτό το ρεκόρ το συγκεκριμένο μονοθέσιο; Γιατί δεν έχει ρύπους οπότε και σε περίπτερο, που λέει ο λόγος να μπορούσε να κινηθεί δεν θα δημιουργούσε κανένα πρόβλημα.
Αγωνίζεται στο πρωτάθλημα Formula E, φυσικά. Πλήρως ηλεκτρικά μονοθέσια που αγωνίζονται κυρίως σε πίστες δρόμου στην πόλη. Υπάρχουν έντεκα ομάδες με δύο οδηγούς η καθεμία. Η Porsche, η Maserati, η McLaren και η Jaguar είναι μεταξύ των κατασκευαστών που υποστηρίζουν ομάδες.
Όχι, από το 2018, όταν εμφανίστηκαν τα αυτοκίνητα Gen2. Αυτά διέθεταν αρκετή αυτονομία μπαταρίας ώστε να καταφέρουν να ολοκληρώσουν έναν αγώνα χωρίς οι οδηγοί να χρειάζεται να σταματήσουν στα πιτ για ένα νέο, πλήρως φορτισμένο αυτοκίνητο, κάτι που ήταν ένα αρκετά άκομψο θέαμα κατά τα πρώτα χρόνια της Formula E. Η ισχύς επίσης αυξήθηκε σε περίπου 335 ίππους.
Το σημερινό αγωνιστικό μονοθέσιο της Formula E είναι το Gen3. Αυτό αποδίδει έως και 470 ίππους, μοιάζει με διασταύρωση ενός X-Wing, ενός μαχητικού αεροπλάνου και ενός χριστουγεννιάτικου δέντρου και έχει τελική ταχύτητα 360 km/h. Αν και είναι αρκετά δύσκολο να πιάσεις τέτοιες ταχύτητες μέσα σε μια πόλη, όπου συνήθως γίνονται οι αγώνες της Formula E, εκτός αν είσαι πρωταγωνιστής σε ταινία του Vin Diesel.
Δεν υπάρχει τίποτα καλύτερο από ένα αγωνιστικό αυτοκίνητο που επιτρέπεται να σπάσει τους κανόνες με τους οποίους φτιάχνεται. Είναι μια πιθανή δοκιμαστική βάση για το πού θα πάει η Formula E στη συνέχεια. Πρώτα από όλα τέσσερις τροχοί.
Ο μπροστινός κινητήρας-γεννήτρια που συνήθως έχει μόνο καθήκοντα ανάκτησης ενέργειας επιτρέπεται να συνεισφέρει λίγη ισχύ στην προκειμένη περίπτωση, έτσι χάρη σε μια αναβαθμισμένη μπαταρία αυτό το μοναδικό μοντέλο των 1,5 εκατομμυρίων ευρώ παράγει πάνω από 530 ίππους και επιταχύνει ταχύτατα χάρη σε ένα σετ μαλακά ελαστικά.
Όχι, λειτουργεί. Και είναι κάτοχος παγκόσμιου ρεκόρ, όπως είπαμε. Ο οδηγός της Formula E, Jake Hughes, οδήγησε πρόσφατα αυτό ακριβώς το μηχάνημα στα 218,71 km/h σε μια πίστα 346 μέτρων εντός των τειχών ενός εκθεσιακού κέντρου στα Docklands του Λονδίνου, καταρρίπτοντας το ρεκόρ ταχύτητας σε κλειστό χώρο.
Θα φτάσουμε και σε αυτό. Το πρώτο εμπόδιο είναι να κάτσεις μέσα. Είναι σαν να ανεβαίνεις σε μια μπανιέρα και να πρέπει να περάσεις μέσα από ένα μικρό χούλα χουπ για να γλιστρήσεις με τα πόδια εμπρός, μέσα σε ένα στενό ρύγχος. Δεν είναι άνετο.
Οι γοφοί μου σφηνώνουν στο κάθισμα από ανθρακονήματα πριν η πλάτη μου αγγίξει τον πάτο, και τα γόνατά μου ακουμπούν σκληρά στην κάτω πλευρά της μύτης, ενώ το τιμόνι χτυπάει στους μηρούς μου πέρα από ένα τέταρτο της στροφής του κλειδώματος.
Είναι ανακουφιστικό να συνειδητοποιώ ότι ο λόγος που δεν είμαι επιτυχημένος οδηγός αγώνων δεν οφείλεται σχεδόν καθόλου στην έλλειψη ταλέντου μου και μπορεί να αποδοθεί εξ ολοκλήρου στο σχήμα του σκελετού μου.
Αυτό το κάνουν οι μηχανικοί, οι οποίοι περνούν γύρω από τις κατώτερες περιοχές μου, ενεργοποιώντας διακόπτες και συμβουλεύοντας φορητούς υπολογιστές. Το αυτοκίνητο σφυρίζει και βουίζει απειλητικά. Το τιμόνι είναι ζωντανό με ακαταλαβίστικη άλγεβρα. Τα μόνα κομμάτια για τα οποία πρέπει να ανησυχώ είναι η θερμοκρασία της μπαταρίας και ο επιλογέας ταχυτήτων.
Δεν χρειάζεται να ανησυχείτε, τα paddles λειτουργούν όπως ο επιλογέας ταχυτήτων σε ένα αυτόματο αυτοκίνητο. Πατήστε και τα δύο κουμπιά για ουδέτερο, μετά τραβήξτε αριστερά για όπισθεν ή δεξιά για μια κανονική σχέση. Χωρίς DRS, χωρίς λειτουργίες φόρτισης. Απλά σταμάτα, ξεκίνα και οδήγα. Θεωρητικά.
Όπως όλα τα αγωνιστικά αυτοκίνητα, το GenBeta δεν θέλει να πηγαίνει αργά. Καθώς στήνουμε τις κάμερες, το καημένο το "σκυλάκι" κρυώνει. Ο Γάλλος χειριστής του δείχνει μια ένδειξη στο τιμόνι: 37,5 βαθμοί και πέφτει. Θερμοκρασία μπαταρίας. Λίγο περισσότερο κρύο και το αυτοκίνητο θα χάσει την απόδοσή του και θα κλείσει. Είναι επιτακτική ανάγκη να δημιουργήσω λίγη θερμότητα. Ο καλύτερος τρόπος για να γίνει αυτό; Μερικοί γρήγοροι γύροι.
Το γεγονός ότι έκανα μισό τετ-α-κε στον πρώτο μου γύρο δεν σοκάρει κανέναν. Το γεγονός ότι κατάφερα να στρίψω έξι στροφές πριν το "χάσω" είναι έκπληξη για μένα. Τι μάθαμε; Το τιμόνι χωρίς υποβοήθηση είναι βαρύ και απλά δεν μπορώ να το πιέσω πολύ πριν οι κεραυνοί μου κοστίσουν μια κορυφή. Τα φρένα είναι εκπληκτικά παρόλο που υπάρχουν μικροί δίσκοι και η διαδρομή του γκαζιού είναι πράγματι πολύ μεγάλη.
Αυτή ήταν η ήττα μου. Ξέχασα εκείνο το κομμάτι στην ενημέρωση όπου με προειδοποίησαν για το πώς είναι βαθμονομημένο. Όσο πιο πολύ πατάς το δεξί πεντάλ, τόσο περισσότερο το πίσω μοτέρ αναλαμβάνει από το μπροστινό, καθώς το αυτοκίνητο υποθέτει ότι έχεις αρκετή θερμοκρασία ελαστικών και εμπιστοσύνη. Εγώ δεν είχα τίποτα από τα δύο, οπότε έκανε κύκλους και έριξε μια από τις ειδικά κατασκευασμένες 3D-τυπωμένες πλάκες στο χαλίκι.
Στην πραγματικότητα, τα μονοθέσια Formula E δεν δουλεύουν τον αέρα τόσο σκληρά όσο ένα μονοθέσιο F1. Αυτό επιτρέπει οι αγώνες να είναι πιο σφιχτοί και πιο ανταγωνιστικοί και σημαίνει ότι οι ομάδες επικεντρώνονται περισσότερο στα συστήματα κίνησης και τη στρατηγική από το να κλωνοποιήσουν τον Adrian Newey και να τον κλειδώσουν σε ένα υπόγειο με έναν φορητό υπολογιστή. Επιπλέον, το GenBeta είναι σχεδιασμένο ώστε να είναι όσο το δυνατόν πιο ολισθηρό. Επειδή δεν χρειάζεσαι downforce για να σπάσεις ένα ρεκόρ ταχύτητας σε κλειστό χώρο.
Αρκετά με τις δικαιολογίες για εκείνους που δεν είναι οδηγοί αγώνων. Πώς είναι το μονοθέσιο;
Είναι ένα εν μέρει Scalextric αυτοκίνητο, εν μέρει μετα-αποκαλυπτικό Caterham. Είναι τόσο γρήγορο που μόνο με βρισιές μπορείς να το συνοδέψεις. Γρυλίζει και σφυρίζει και βουίζει από ενέργεια. Το πεντάλ του φρένου είναι σχεδόν σταθερό αλλά εκπληκτικά ισχυρό. Είναι απίστευτα βαθμονομημένο, όταν βλέπεις ότι το αυτοκίνητο έχει μικροσκοπικούς δίσκους φρένων μπροστά και καθόλου πίσω, επειδή χρησιμοποιεί 600kW ανάκτησης ενέργειας για να επιβραδύνει όταν είσαι σε μια μάχη και πρέπει να φρενάρεις τελευταίος των τελευταίων στην πρώτη στροφή.
Σίγουρα ακούγεται αρκετά θυμωμένο για να είναι ένα κανονικό αγωνιστικό αυτοκίνητο όταν είσαι δεμένος σφιχτά στον κέντρο του, κοιτάζοντας γύρω από το halo, το οποίο ο εγκέφαλός σου μαθαίνει γρήγορα να βλέπει από "μέσα" του. Περνάω περίπου μισή ώρα εκεί κάτω, νιώθοντας το αυτοκίνητο, προσπαθώντας να απορροφήσω και να επεξεργαστώ τα μηνύματα που μου στέλνει συνεχώς.
Δεν υπάρχουν άλλα τετ-α-κε, ευτυχώς. Αλλά η Formula E δεν με έχει ξαναπάρει τηλέφωνο, οπότε δεν μπορώ να φανταστώ ότι τα δεδομένα που πήραν από τους γύρους μου ήταν καταπληκτικά. Ας μου φτιάξουν απλώς ένα φαρδύτερο μονοθέσιο Gen4, ωστε να με χωράει.