ACEA: Πώς έγινε η Ελλάδα η πιο ευνοϊκή αγορά για ηλεκτρικά αυτοκίνητα

Σύμφωνα με στοιχεία του ACEA για την Ευρώπη η Ελλάδα είναι η χώρα με τα πιο σημαντικά κίνητρα για αγορά ηλεκτρικού αυτοκινήτου.

Φόρτιση ηλεκτρικού αυτοκινήτου

Βάσει των πιο πρόσφατων στοιχείων για τα φορολογικά κίνητρα και επιδοτήσεις στην αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην Ευρώπη για το 2025, διαμορφώνεται μια ιδιαίτερα ανομοιογενής εικόνα ανάμεσα στις χώρες-μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Ο Σύνδεσμος Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτου, ACEA, προχώρησε σε μια καταγραφή των δεδομένων που υπάρχουν σε κάθε χώρα από εκείνα που καθορίζουν σε μεγάλο βαθμό την αγορά ηλεκτρικών οχημάτων. Έτσι μελετήθηκαν παράγοντες όπως τα φορολογικά οφέλη κατά την αγορά και κατοχή, οι επιδοτήσεις, η ευνοϊκή φορολογία εταιρικών οχημάτων και άλλα, ενώ αξία έχει το γεγονός πως ο ACEA ασχολήθηκε και με τις υποδομές της ηλεκτροκίνησης

Από όλα αυτά τα στοιχεία προκύπτει πως η Ελλάδα είναι συνολικά η πιο ευνοϊκή αγορά για ηλεκτρικό αυτοκίνητο, τουλάχιστον όσο υπάρχουν τα χρήματα για να εξυπηρετούνται τα προγράμματα του "Κινούμαι Ηλεκτρικά".  

Τα κίνητρα στην Ελλάδα 

Η Ελλάδα προσφέρει επιστροφή έως και 9.000 ευρώ για ιδιώτες και 6.000 ευρώ για εταιρείες. Με την απόσυρση παλαιού οχήματος και αν ο αγοραστής είναι κάτω των 29 ετών, προστίθενται επιπλέον 3.000 ευρώ. Στους επαγγελματίες οδηγούς ταξί δίνονται έως 22.500 ευρώ. Παράλληλα στην χώρα μας υπάρχει και επιδότηση 500 ευρώ για την εγκατάσταση οικιακού φορτιστή. 

Από εκεί και πέρα υπάρχουν και άλλες χώρες με σημαντικά κίνητρα.

Volkswagen ηλεκτρικά αυτοκίνητα

Κύπρος

Η χώρα προσφέρει μέχρι 20.000 ευρώ επιδότηση για την αγορά νέου ηλεκτρικού αυτοκινήτου και 15.000 ευρώ για την απόσυρση και αντικατάσταση παλαιού με χαμηλών εκπομπών. Η συνολική στήριξη μπορεί να ξεπεράσει τις 35.000 ευρώ, κάτι που δεν προσφέρεται αλλού στην ΕΕ. Ωστόσο δεν παρέχεται καμία διευκόλυνση για φορτιστές 

Σλοβενία

Υψηλές άμεσες επιδοτήσεις ανάλογα με την τιμή του οχήματος, φτάνοντας έως και 7.200 ευρώ για αυτοκίνητα με τιμή εώς 35.000 ευρώ. Στην Σλοβενία πάντως δεν υπάρχουν φοροελαφρύνσεις, ενώ δεν υπάρχει επιδότηση για φορτιστή. 

Λουξεμβούργο

Το Λουξεμβούργο είναι ένας παράδεισος για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα ουσιαστικά. Παρέχεται μπόνους έως 6.000 ευρώ για ηλεκτρικά μπαταρίας και 1.500 ευρώ για μεταχειρισμένα BEVs άνω των 3 ετών, συν σημαντικές φοροαπαλλαγές.

Κροατία

Προσφέρει 9.000 ευρώ για BEVs και 5.000 ευρώ για PHEVs, ενώ υποστηρίζει και την εγκατάσταση σταθμών φόρτισης.

Βέλγιο 

Μέχρι 4.000 ευρώ για νέους ιδιώτες αγοραστές και 2.500 ευρώ για μεταχειρισμένα. Προσφέρει επίσης μειώσεις φόρων για υποδομές φόρτισης και χρήση εταιρικών οχημάτων.

Γερμανία

Μακροχρόνια απαλλαγή από φόρους κατοχής (έως το 2030) και προνομιακή φορολόγηση εταιρικών οχημάτων. Παρότι οι άμεσες επιδοτήσεις έχουν περιοριστεί, η συνολική φορολογική μεταχείριση παραμένει ευνοϊκή.

Ευρώπη εναντίον Κίνας δασμοί στα ηλκετρικά αυτοκίνητα

Χώρες χωρίς κίνητρα

Βουλγαρία

Μοναδική παροχή είναι η απαλλαγή από φόρους κατοχής και απόκτησης. Δεν υπάρχουν επιδοτήσεις αγοράς ή υποστήριξη υποδομών.

Εσθονία

Αρκετά χαμηλή επιδότηση αγοράς (μόλις 5.000 ευρώ) και περιορισμένες υποδομές.

Μάλτα

Αν και προβλέπεται επιδότηση έως 8.000 ευρώ, το όριο τιμής είναι χαμηλό και δεν υπάρχει ολοκληρωμένο πλαίσιο στήριξης για φόρτιση.

Ουγγαρία

Επιδότηση μόνο για επιχειρήσεις, όχι για ιδιώτες. Αν και είναι γενναιόδωρη (έως 10.500 ευρώ), αποκλείει το ευρύ κοινό.

Σλοβακία – Ρουμανία

Μερικές φοροαπαλλαγές αλλά όχι γενικές επιδοτήσεις, με περιορισμένες υποδομές και μικρή προσβασιμότητα σε φόρτιση.

Υποδομές φόρτισης

Σχετικά με τις υποδομές, χώρες όπως η Σουηδία, η Φινλανδία και η Ολλανδία προσφέρουν σημαντικές επιδοτήσεις για εγκατάσταση φορτιστών, κάτι που ενισχύει τη χρήση αμιγώς ηλεκτρικών αυτοκινήτων, ακόμα και χωρίς άμεσες επιδοτήσεις αγοράς.

Εταιρικά αυτοκίνητα

Ένα άλλο σημαντικό στοιχείο της ευρωπαϊκής αγοράς είναι τα ετιαρικά αυτοκίνητα. Σε χώρες όπως η Ιρλανδία, το Λουξεμβούργο και η Ισπανία, η χρήση ηλεκτρικών εταιρικών οχημάτων οδηγεί σε σημαντικές φοροαπαλλαγές ή μηδενικό τεκμαρτό εισόδημα.

Σε χώρες όπως η Γαλλία και το Βέλγιο, οι επιδοτήσεις εξαρτώνται από εισοδηματικά ή τεχνικά κριτήρια (βάρος, τιμή, κατανάλωση). Αυτό μπορεί να αποκλείει μερίδα του πληθυσμού.

Best of Network