
Η νέα εποχή στον χώρο του αυτοκινήτου έτσι όπως αρχίζει να διαμορφώνεται με την επέκταση της ηλεκτροκίνησης, αναδεικνύει αρκετές νεοσύστατες κινεζικές εταιρείες σε ρυθμιστές της εικόνας της αγοράς και δημιουργεί εύλογο προβληματισμό στις τάξεις των παραδοσιακών Ευρωπαίων κατασκευαστών, που πλέον καλούνται να προσαρμοστούν στη νέα πραγματικότητα.
Χαρακτηριστικές όλων αυτών είναι οι δηλώσεις του CEO της Stellantis, Carlos Tavares, που έγιναν στο περιθώριο της έκθεσης CES 2023 στο Λας Βέγκας. Πιο συγκεκριμένα, ο Tavares ανέφερε πως θα χρειαστεί η ανάληψη πρωτοβουλιών σε πολιτικό επίπεδο, προκειμένου η Ευρώπη να βρει απάντηση στην ώθηση των κινεζικών αυτοκινητοβιομηχανιών, αλλιώς θα υπάρξει μια "τρομερή μάχη”, όπως χαρακτηριστικά είπε.
Σύμφωνα με τον Tavares, η ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία είναι αρκετά πιθανό να βρεθεί αντιμέτωπη με την ανάγκη να μειώσει μαζικά την παραγωγική της ικανότητα, μπροστά στον αυξανόμενο ανταγωνισμό από την Κίνα. Κι αυτό γιατί οι κινεζικές εταιρείες, επεκτείνονται στην Ευρώπη με οχήματα που αποδεικνύονται ανταγωνιστικά σε επίπεδο τεχνολογίας και συνοδεύονται από επιθετική τιμολογιακή πολιτική.
Σημαντικές διαφορές τιμών
"Οι διαφορές τιμών μεταξύ των ευρωπαϊκών και των κινεζικών οχημάτων είναι σημαντικές. Εάν δεν αλλάξει τίποτα στην παρούσα κατάσταση, οι Ευρωπαίοι αγοραστές που ανήκουν στη μεσαία τάξη, θα στρέφονται όλο και περισσότερο στα κινεζικά μοντέλα. Κι αυτό γιατί η αγοραστική δύναμη πολλών Ευρωπαίων έχει μειωθεί αισθητά". Οι δηλώσεις του Tavares έρχονται στον απόηχο εκείνων άλλων παραγόντων της αγοράς, που θεωρούν επιτακτική την ανάγκη εξέλιξης μικρών και προσιτών ηλεκτρικών μοντέλων από τις ευρωπαϊκές εταιρείες.
Ένα ακόμη αγκάθι σύμφωνα με τον Tavares, είναι και το καθεστώς που ισχύει για τις εκπομπές ρύπων στην Ευρώπη. "Η νομοθεσία που υπάρχει στην Ευρώπη, έχει ως αποτέλεσμα τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα που κατασκευάζονται επί ευρωπαϊκού εδάφους, να είναι περίπου 40% ακριβότερα από τα αντίστοιχα που κατασκευάζονται στην Κίνα", είπε. Προειδοποίησε μάλιστα πως αν η ΕΕ δεν αλλάξει την τρέχουσα κατάσταση, η αυτοκινητοβιομηχανία της Ευρώπης θα έχει την ίδια μοίρα με την ευρωπαϊκή βιομηχανία ηλιακών συλλεκτών.
Η MG της SAIC, η BYD, η Zeekr και η Nio της Geely είναι μεταξύ των κινεζικών αυτοκινητοβιομηχανιών που στοχεύουν στους Ευρωπαίους καταναλωτές με τα ηλεκτρικά τους μοντέλα.
Δύσκολες αποφάσεις
Υπάρχουν δύο δρόμοι που θα μπορούσαν να ακολουθήσουν οι Ευρωπαίοι, δήλωσε ο Tavares. "Αν η ευρωπαϊκή αγορά παραμείνει ανοιχτή (σ.σ. για την Κίνα), τότε δεν έχουμε άλλη επιλογή: πρέπει να "πολεμήσουμε” απευθείας τους Κινέζους. Και αυτό ισχύει για ολόκληρη την αλυσίδα αξίας της αυτοκινητοβιομηχανίας".
Κάτι τέτοιο φυσικά θα οδηγούσε αναπόφευκτα σε αντιδημοφιλείς αποφάσεις. Θα έπρεπε αρχικά να υπάρξουν περικοπές στην παραγωγή και τα εργοστάσια θα έπρεπε να μεταφερθούν σε πιο ευνοϊκές -οικονομικά- τοποθεσίες.
Μια άλλη επιλογή, είπε ο Tavares, είναι η "επαναβιομηχανοποίηση" της Ευρώπης, ώστε να επανέλθουν οι χαμένες βιομηχανίες και αλυσίδες παραγωγής. Βέβαια ο Tavares δεν παρέλειψε να αναφέρει πως η γερμανική βιομηχανία ειδικότερα, δεν θα ενθουσιαζόταν με μια εμπορική πολιτική που θα έθετε όρια στην Κίνα, διότι θα επηρέαζε ευθέως τις δραστηριότητές της στην Κίνα. Σε κάθε περίπτωση, ο ισχυρός άντρας της Stellantis υπογράμμισε πως αν η ΕΕ δεν αναλάβει δράση και παραμείνει το σημερινό πλαίσιο, έχουμε μπροστά μας μια τρομερή μάχη.