50 χρόνια Citroen CX: Ένας πρωτοπόρος με βαριά κληρονομιά

Έχουν περάσει 50 χρόνια από την κυκλοφορία του πρωτοποριακού Citroen CX, με το ιδιαίτερα αεροδυναμικό αμάξωμα και τις πολλές τεχνολογικές καινοτομίες.

Citroen CX τρεις γενιές
Citroen CX πρώτη γενιά
Citroen CX δεύτερη γενιά
Citroen CX δεύτερη γενιά
Citroen CX πρώτη γενιά
Citroen CX τρεις γενιές
Citroen CX δεύτερη γενιά
Citroen CX Heritage
Citroen CX τρεις γενιές
Citroen CX Heritage
Citroen CX Heritage
Citroen CX δεύτερη γενιά
Citroen CX Heritage
Citroen CX Heritage
Citroen CX
Citroen CX
Citroen CX
Citroen CX
Citroen CX
Citroen CX

Εξελιγμένο για να αντικαταστήσει το εμβληματικό DS, το Citroen CX παραμένει έως σήμερα – 50 χρόνια μετά την πρώτη κυκλοφορία του – το πιο χαρακτηριστικό μοντέλο της γαλλικής εταιρείας των δεκαετιών 1970 και 1980.

Το ιδιαίτερα χαμηλό προφίλ του στυλ και η αεροδυναμική σχεδίαση του αμαξώματος αποτέλεσε την βασική σχεδιαστική φιλοσοφία και για τα μικρότερα μοντέλα της γκάμας, GS και GSA. Το CX αντικαταστάθηκε το καλοκαίρι του 1989 από το XM. Ωστόσο, ορισμένες εκδόσεις του συνέχισαν να παράγονται μέχρι το καλοκαίρι του 1991.

Citroen CX

Η σειρά κυκλοφόρησε επίσημα στις 26 Αυγούστου 1974, ακριβώς δύο μήνες μετά την ανακοίνωση της συγχώνευσης μεταξύ των Automobiles Citroen και Automobiles Peugeot. Ένα μήνα πριν, στη Σουηδία είχε γίνει η παρουσίαση στους δημοσιογράφους των 22 CX 2000s και CX 2200s που χρησιμοποιήθηκαν για εξαντλητικές δοκιμές.

Η άφιξή τους στο Παρίσι, σε κατάστημα της φίρμας στα Ηλύσια Πεδία, έγινε μετά από μια διαδρομή 3.400 χιλιομέτρων σε διάστημα 6 ημερών, στο πλαίσιο του Raid Arctique 1974. Στο τιμόνι βρίσκονταν είκοσι δύο νέοι που είχαν λάβει μέρος στο Raid Afrique 1973 με μοντέλα 2CV ένα χρόνο νωρίτερα.

Citroen CX
Η δεύτερη γενιά του Citroen CX διατήρησε την αρχική σφηνοειδή και ιδιαίτερα αεροδυναμική σιλουέτα της 1ης γενιάς

Το CX 2000 τράβηξε την προσοχή στην Έκθεση Αυτοκινήτου του Παρισιού τον επόμενο Οκτώβριο. Το αστέρι του περιπτέρου της Citroen, αναγνωρίστηκε αμέσως ως ένα καινοτόμο αυτοκίνητο. Από τους προκατόχους του, πήρε την κίνηση στους μπροστινούς τροχούς, την υδροπνευματική ανάρτηση και τα δισκόφρενα υψηλής πίεσης διπλού κυκλώματος που ανήκουν στα επιτεύγματα της φίρμας. Ωστόσο, το νέο μοντέλο διέθετε επιπλέον καινοτομίες.

Διαβάστε Επίσης

Ο τετρακύλινδρος κινητήρας τοποθετημένος στον εγκάρσιο άξονα, είχε τοποθετηθεί υπό κλίση λίγο πιο μπροστά από τον άξονα των κινητήριων τροχών για καλύτερο κράτημα και κατανομή βάρους.

Για εξαιρετική άνεση, το μονοκόκ αμάξωμα συνδέεται με το πλαίσιο μέσω 16 ελαστικών συνδέσμων που φίλτραραν τον θόρυβο και τους κραδασμούς από τους άξονες κίνησης, καθώς και από τον κινητήρα και το κιβώτιο.

Citroen CX
Ιδιαίτερος και άκρως φουτουριστικός ο πίνακας οργάνων στην πρώτη γενιά του μοντέλου

Σχεδιαστικά, εκτός από τις ιδιαίτερα αεροδυναμικές γραμμές του - όπως άλλωστε υπογραμμίζει και το όνομα CX - ολόκληρη η εσωτερική διαρρύθμιση έχει αποτελέσει αντικείμενο αναλυτικής μελέτης. Το πιο εμβληματικό χαρακτηριστικό είναι αναμφίβολα ο περίφημος πίνακας οργάνων, ο οποίος βρίσκεται στο ταμπλό σε ένα ειδικό πλαίσιο.

Η εργονομία και η παθητική ασφάλεια βρίσκονται, επίσης, σε πρώτο πλάνο. Πρώτα απ’ όλα, τα συνήθη χειριστήρια που είναι απαραίτητα για την οδήγηση, όπως οι προβολείς, τα φλας, ο υαλοκαθαριστήρας και η κόρνα, είναι προσβάσιμα με την άκρη των δακτύλων, χωρίς τα χέρια του οδηγούν να "φεύγουν” από το τιμόνι.

Όλα τα διακοσμητικά και εσωτερικά εξαρτήματα δεν έχουν προεξοχές και τα υλικά τους είναι σχεδιασμένα να είναι τόσο ανθεκτικά όσο και τα όργανα του ανθρώπινου σώματος. Μια άλλη καινοτομία, το 1974, ήταν οι αναδιπλούμενες μπροστινές ζώνες ασφαλείας.

Citroen CX

Οι πολλές καινοτομίες του μοντέλου προφανώς δεν πέρασαν απαρατήρητες και, στις 29 Ιανουαρίου 1975, του απονεμήθηκε το βραβείο Αυτοκινήτου της Χρονιάς 1975 από τον ευρωπαϊκό Tύπο, κερδίζοντας εκείνη την εποχή τα συνυποψήφια μοντέλα: Volkswagen Golf, Audi 50, Fiat 131 και Volvo 200.

Από τον Ιούλιο του 1975, το CX έλαβε επίσης το περίφημο σύστημα διεύθυνσης με υποβοήθηση Diravi από την SM. Αυτός ο νέος τύπος υδραυλικού τιμονιού, με υποβοήθηση που μεταβάλλεται από την ταχύτητα κίνησης του αυτοκινήτου, πρόσφερε μια μοναδική εμπειρία χρήσης εκείνη την επχοή. Αρχικά προσφέρθηκε στον προαιρετικό εξοπλισμό προαιρετικά ενώ αργότερα μπήκε στον βασικό εξοπλισμό όλων των εκδόσεων.

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε Επίσης

Best of Network