
Σε μια ακόμη κίνηση που γίνεται με την επίκληση της ενίσχυσης της εθνικής ασφάλειας, το Υπουργείο Εμπορίου των ΗΠΑ οριστικοποίησε φέτος έναν κανονισμό που απαγορεύει την πώληση και εισαγωγή συνδεδεμένων συστημάτων οχημάτων, τόσο σε επίπεδο λογισμικού όσο και υλικού, που προέρχονται από την Κίνα ή τη Ρωσία. Η απαγόρευση καλύπτει και ολόκληρα συνδεδεμένα οχήματα.
Η κυβέρνηση Biden είχε δηλώσει ότι λαμβάνει "ισχυρά και αποφασιστικά μέτρα για να προστατεύσει τις ΗΠΑ από κινδύνους εθνικής ασφάλειας”, οι οποίοι απορρέουν από την πιθανή εκμετάλλευση της εφοδιαστικής αλυσίδας συνδεδεμένων οχημάτων.

Στο επίκεντρο το Cyber Tyre της Pirelli
Πλέον, στο επίκεντρο της υπόθεσης φαίνεται να βρίσκεται η Pirelli, εξαιτίας της Cyber Tyre τεχνολογίας που παρουσίασε το 2021. Αν και τα ελαστικά παραδοσιακά δεν θεωρούνται κομμάτι υψηλής τεχνολογίας, τα "έξυπνα ελαστικά" της Pirelli αλλάζουν τα δεδομένα, καθώς διαθέτουν ενσωματωμένους αισθητήρες που συλλέγουν κρίσιμα δεδομένα για την οδήγηση.
Η εταιρεία είχε αναφέρει πως τα δεδομένα περιλαμβάνουν την εποχικότητα του ελαστικού (χειμερινό ή θερινό), την προτεινόμενη πίεση, τον δείκτη φόρτισης και την κατηγορία ταχύτητας, ενώ κατά τη χρήση προστίθενται πληροφορίες όπως η θερμοκρασία και η πίεση λειτουργίας.

Αυτά τα δεδομένα επεξεργάζονται από λογισμικό της Pirelli που είναι ενσωματωμένο στα ηλεκτρονικά του οχήματος και χρησιμοποιούνται τόσο για την ενημέρωση του οδηγού μέσω της οθόνης, όσο και για τη βελτιστοποίηση των συστημάτων υποβοήθησης της οδήγησης, ανάλογα με την κατάσταση των ελαστικών.
Η κινεζική εμπλοκή
Η τεχνολογία μπορεί να προσφέρει αυξημένη ασφάλεια και "έξυπνη" οδήγηση, όμως δημοσιεύματα των Bloomberg και Reuters, αναφέρουν ότι οι πωλήσεις της ενδέχεται να περιοριστούν, λόγω της κινεζικής συμμετοχής στο μετοχικό κεφάλαιο της Pirelli.
Συγκεκριμένα, η κινεζική Sinochem κατέχει το 37% της ιταλικής εταιρείας, κάτι που εγείρει ανησυχίες στις αμερικανικές αρχές για ενδεχόμενη διαρροή δεδομένων ή ζητήματα κυβερνοασφάλειας.

Πάντως, οι αυτοκινητοβιομηχανίες ενδέχεται να έχουν τη δυνατότητα να αιτηθούν εξαιρέσεις, ώστε να συνεχίσουν να χρησιμοποιούν τα Cyber Tyres στα μοντέλα τους.
Απαγορεύσεις με χρονικό ορίζοντα
Η κατάσταση βρίσκεται ακόμη σε διαμόρφωση, αλλά το χρονοδιάγραμμα έχει ήδη τεθεί. Οι περιορισμοί στο λογισμικό θα τεθούν σε ισχύ με τα μοντέλα του 2027, ενώ εκείνοι στο υλικό (hardware) θα ακολουθήσουν το 2030.
Σε κάθε περίπτωση, πρόκειται για ένα πολύπλοκο και πολιτικά ευαίσθητο θέμα, που συνδέει την τεχνολογία, την εθνική ασφάλεια και τη βιομηχανία αυτοκινήτου σε μια νέα σφαίρα προκλήσεων.