
Το 2023 καταγράφηκε μικρή αύξηση στα οδικά τροχαία ατυχήματα στην Ελλάδα, σύμφωνα με τα στοιχεία που ανακοίνωσε η Ελληνική Στατιστική Αρχή (ΕΛΣΤΑΤ). Συγκεκριμένα, σε όλη τη χώρα σημειώθηκαν 10.553 ατυχήματα που προκάλεσαν θάνατο ή τραυματισμό, καταγράφοντας αύξηση 0,6% σε σχέση με το 2022.

Ο συνολικός αριθμός των ατόμων που επλήγησαν από τροχαία ατυχήματα ανήλθε σε 13.461, αυξημένος κατά 1,4% συγκριτικά με την προηγούμενη χρονιά. Από αυτούς, 646 άτομα έχασαν τη ζωή τους στοιχείο που δείχνει μικρή μείωση σε σχέση με το 2022 της τάξης του 1,2%, 659 τραυματίστηκαν σοβαρά, ενώ 12.156 υπέστησαν ελαφρά τραύματα.
Οι πιο επικίνδυνες κατηγορίες και ηλικίες
Οι οδηγοί αντιπροσωπεύουν το μεγαλύτερο ποσοστό των θυμάτων, με 72,6% των νεκρών να ανήκουν σε αυτή την κατηγορία. Οι πεζοί ακολουθούν με 15,8%, ενώ το 11,6% των θανόντων ήταν επιβάτες οχημάτων. Σε επίπεδο φύλου, οι άνδρες κατέχουν τη συντριπτική πλειοψηφία των θυμάτων, καθώς 82% των θανόντων ήταν άνδρες και μόλις 18% γυναίκες.
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει η ανάλυση κατά ηλικιακή ομάδα. Οι περισσότεροι θάνατοι σημειώθηκαν στις ηλικίες 25-49 ετών (30%) και άνω των 65 ετών (28,8%), με τους μεγαλύτερους σε ηλικία να αποτελούν την πιο ευάλωτη ομάδα, ιδιαίτερα ως πεζοί.
Μέσα μεταφοράς και είδος περιοχής
Αναλύοντας τα μέσα μεταφοράς των θυμάτων, το 38,7% των νεκρών αφορούσε οδηγούς ή επιβάτες δικύκλων, ενώ το 37,9% ήταν επιβάτες αυτοκινήτων. Οι πεζοί αντιστοιχούσαν στο 15,8% των θυμάτων.
Όσον αφορά τις περιοχές όπου σημειώθηκαν τα περισσότερα δυστυχήματα, οι κατοικημένες ζώνες εξακολουθούν να είναι οι πιο επικίνδυνες. Στις πόλεις, σχεδόν οι μισοί θάνατοι (46%) προέρχονται από ατυχήματα με δίκυκλα, ενώ στους αυτοκινητόδρομους το ποσοστό των θυμάτων που επέβαιναν σε αυτοκίνητα ανέρχεται στο 69,7%.

Πότε συμβαίνουν τα περισσότερα τροχαία
Ο μήνας με τα περισσότερα τροχαία δυστυχήματα ήταν ο Ιούλιος, με 1.099 περιστατικά και 78 νεκρούς, ενώ ο Φεβρουάριος κατέγραψε τους λιγότερους θανάτους (33).
Αξιοσημείωτο είναι ότι η Κυριακή, παρά το γεγονός ότι σημειώνονται τα λιγότερα ατυχήματα (12,9%), καταγράφει το μεγαλύτερο ποσοστό θανάτων (16,4%), πιθανώς λόγω αυξημένων ταχυτήτων ή χρήσης αλκοόλ.
Σε επίπεδο ωρών, η πιο επικίνδυνη περίοδος της ημέρας είναι μεταξύ 12:00 και 18:00, με το 44,8% των ατυχημάτων να συμβαίνουν σε αυτό το διάστημα. Η ώρα με τους περισσότερους θανάτους είναι η 18:00, με 46 νεκρούς το 2023.
Οι πιο επικίνδυνες περιοχές
Η Αττική κατέχει την πρωτιά σε αριθμό τροχαίων ατυχημάτων, με 5.598 περιστατικά και 193 νεκρούς. Ωστόσο, σε σχέση με τον πληθυσμό, την πιο αρνητική εικόνα παρουσιάζει η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου, όπου ο δείκτης θανάτων από τροχαία ανά εκατομμύριο κατοίκους έφτασε το 119,3.

Αιτίες και τύποι ατυχημάτων
Η πιο συχνή αιτία τροχαίων δυστυχημάτων ήταν η σύγκρουση μεταξύ κινούμενων οχημάτων (62,3%), με την πλαγιομετωπική σύγκρουση να είναι η πιο θανατηφόρα μορφή (19,2% των νεκρών). Ακολουθούν οι παρασύρσεις πεζών (15,8%) και οι εκτροπές/ανατροπές οχημάτων (28,2% των νεκρών).
Η υπερβολική ταχύτητα παραμένει ένας από τους σημαντικότερους παράγοντες θανατηφόρων ατυχημάτων, καθώς σχετίζεται με το 19,8% των θανάτων. Η είσοδος στο αντίθετο ρεύμα ήταν η δεύτερη συχνότερη αιτία, προκαλώντας το 19,2% των θανάτων.

Μείωση των θανατηφόρων ατυχημάτων σε βάθος δεκαετίας
Παρά τη μικρή αύξηση των τροχαίων ατυχημάτων το 2023, η συνολική εικόνα της τελευταίας δεκαετίας είναι ενθαρρυντική. Από το 2014 έως το 2023, οι θάνατοι από τροχαία μειώθηκαν κατά 18,7%, οι βαριά τραυματίες κατά 35,1% και οι ελαφρά τραυματίες κατά 10,3%.
Αντίστοιχα, σε σύγκριση με το 2000, η πρόοδος είναι ακόμα μεγαλύτερη, με τις απώλειες σε ανθρώπινες ζωές να έχουν μειωθεί κατά 68,3% και τα σοβαρά τροχαία να έχουν περιοριστεί πάνω από 50%.
Ωστόσο, παρά τις βελτιώσεις, τα στοιχεία δείχνουν ότι η Ελλάδα εξακολουθεί να έχει υψηλό αριθμό θανατηφόρων τροχαίων σε σχέση με άλλες ευρωπαϊκές χώρες, καθιστώντας αναγκαία την ενίσχυση των μέτρων οδικής ασφάλειας.