Τροχαία: Η ΕΛΣΤΑΤ έδωσε αναλυτικά στοιχεία για το 2023

Η ΕΛΣΤΑΤ δημοσίευσε τα στοιχεία για τα τροχαία ατυχήματα/δυστυχήματα του 2023 όπου παρά την αύξηση των περιστατικών υπάρχει μικρή μείωση των θανατηφόρων. Η εικόνα ωστόσο παραμένει απογοητευτική.

Τροχαίο δυστύχημα

Το 2023 καταγράφηκε μικρή αύξηση στα οδικά τροχαία ατυχήματα στην Ελλάδα, σύμφωνα με τα στοιχεία που ανακοίνωσε η Ελληνική Στατιστική Αρχή (ΕΛΣΤΑΤ). Συγκεκριμένα, σε όλη τη χώρα σημειώθηκαν 10.553 ατυχήματα που προκάλεσαν θάνατο ή τραυματισμό, καταγράφοντας αύξηση 0,6% σε σχέση με το 2022.

Ατύχημα τρακαρισμένο αυτοκίνητο στον δρόμο

Ο συνολικός αριθμός των ατόμων που επλήγησαν από τροχαία ατυχήματα ανήλθε σε 13.461, αυξημένος κατά 1,4% συγκριτικά με την προηγούμενη χρονιά. Από αυτούς, 646 άτομα έχασαν τη ζωή τους στοιχείο που δείχνει μικρή μείωση σε σχέση με το 2022 της τάξης του 1,2%, 659 τραυματίστηκαν σοβαρά, ενώ 12.156 υπέστησαν ελαφρά τραύματα.

Διαβάστε Επίσης

Οι πιο επικίνδυνες κατηγορίες και ηλικίες

Οι οδηγοί αντιπροσωπεύουν το μεγαλύτερο ποσοστό των θυμάτων, με 72,6% των νεκρών να ανήκουν σε αυτή την κατηγορία. Οι πεζοί ακολουθούν με 15,8%, ενώ το 11,6% των θανόντων ήταν επιβάτες οχημάτων. Σε επίπεδο φύλου, οι άνδρες κατέχουν τη συντριπτική πλειοψηφία των θυμάτων, καθώς 82% των θανόντων ήταν άνδρες και μόλις 18% γυναίκες.

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει η ανάλυση κατά ηλικιακή ομάδα. Οι περισσότεροι θάνατοι σημειώθηκαν στις ηλικίες 25-49 ετών (30%) και άνω των 65 ετών (28,8%), με τους μεγαλύτερους σε ηλικία να αποτελούν την πιο ευάλωτη ομάδα, ιδιαίτερα ως πεζοί.

Μέσα μεταφοράς και είδος περιοχής

Αναλύοντας τα μέσα μεταφοράς των θυμάτων, το 38,7% των νεκρών αφορούσε οδηγούς ή επιβάτες δικύκλων, ενώ το 37,9% ήταν επιβάτες αυτοκινήτων. Οι πεζοί αντιστοιχούσαν στο 15,8% των θυμάτων.

Όσον αφορά τις περιοχές όπου σημειώθηκαν τα περισσότερα δυστυχήματα, οι κατοικημένες ζώνες εξακολουθούν να είναι οι πιο επικίνδυνες. Στις πόλεις, σχεδόν οι μισοί θάνατοι (46%) προέρχονται από ατυχήματα με δίκυκλα, ενώ στους αυτοκινητόδρομους το ποσοστό των θυμάτων που επέβαιναν σε αυτοκίνητα ανέρχεται στο 69,7%.

Αλλαγή ώρας και τροχαία ατυχήματα οδήγηση σε βροχή και σκοτάδι

Πότε συμβαίνουν τα περισσότερα τροχαία

Ο μήνας με τα περισσότερα τροχαία δυστυχήματα ήταν ο Ιούλιος, με 1.099 περιστατικά και 78 νεκρούς, ενώ ο Φεβρουάριος κατέγραψε τους λιγότερους θανάτους (33).

Αξιοσημείωτο είναι ότι η Κυριακή, παρά το γεγονός ότι σημειώνονται τα λιγότερα ατυχήματα (12,9%), καταγράφει το μεγαλύτερο ποσοστό θανάτων (16,4%), πιθανώς λόγω αυξημένων ταχυτήτων ή χρήσης αλκοόλ.

Σε επίπεδο ωρών, η πιο επικίνδυνη περίοδος της ημέρας είναι μεταξύ 12:00 και 18:00, με το 44,8% των ατυχημάτων να συμβαίνουν σε αυτό το διάστημα. Η ώρα με τους περισσότερους θανάτους είναι η 18:00, με 46 νεκρούς το 2023.

Οι πιο επικίνδυνες περιοχές

Η Αττική κατέχει την πρωτιά σε αριθμό τροχαίων ατυχημάτων, με 5.598 περιστατικά και 193 νεκρούς. Ωστόσο, σε σχέση με τον πληθυσμό, την πιο αρνητική εικόνα παρουσιάζει η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου, όπου ο δείκτης θανάτων από τροχαία ανά εκατομμύριο κατοίκους έφτασε το 119,3.

Ατύχημα αυτοκινήτων

Αιτίες και τύποι ατυχημάτων

Η πιο συχνή αιτία τροχαίων δυστυχημάτων ήταν η σύγκρουση μεταξύ κινούμενων οχημάτων (62,3%), με την πλαγιομετωπική σύγκρουση να είναι η πιο θανατηφόρα μορφή (19,2% των νεκρών). Ακολουθούν οι παρασύρσεις πεζών (15,8%) και οι εκτροπές/ανατροπές οχημάτων (28,2% των νεκρών).

Η υπερβολική ταχύτητα παραμένει ένας από τους σημαντικότερους παράγοντες θανατηφόρων ατυχημάτων, καθώς σχετίζεται με το 19,8% των θανάτων. Η είσοδος στο αντίθετο ρεύμα ήταν η δεύτερη συχνότερη αιτία, προκαλώντας το 19,2% των θανάτων.

ΕΛΣΤΑΤ Τροχαία ατυχήματα 2023 infographic

Μείωση των θανατηφόρων ατυχημάτων σε βάθος δεκαετίας

Παρά τη μικρή αύξηση των τροχαίων ατυχημάτων το 2023, η συνολική εικόνα της τελευταίας δεκαετίας είναι ενθαρρυντική. Από το 2014 έως το 2023, οι θάνατοι από τροχαία μειώθηκαν κατά 18,7%, οι βαριά τραυματίες κατά 35,1% και οι ελαφρά τραυματίες κατά 10,3%.

Αντίστοιχα, σε σύγκριση με το 2000, η πρόοδος είναι ακόμα μεγαλύτερη, με τις απώλειες σε ανθρώπινες ζωές να έχουν μειωθεί κατά 68,3% και τα σοβαρά τροχαία να έχουν περιοριστεί πάνω από 50%.

Ωστόσο, παρά τις βελτιώσεις, τα στοιχεία δείχνουν ότι η Ελλάδα εξακολουθεί να έχει υψηλό αριθμό θανατηφόρων τροχαίων σε σχέση με άλλες ευρωπαϊκές χώρες, καθιστώντας αναγκαία την ενίσχυση των μέτρων οδικής ασφάλειας.

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε Επίσης

Best of Network