
Το πρώτο σύστημα χρέωσης συμφόρησης στις Ηνωμένες Πολιτείες τέθηκε σε λειτουργία στη Νέα Υόρκη, με στόχο τη μείωση του κυκλοφοριακού και τη συγκέντρωση πόρων για τη βελτίωση του συστήματος μαζικής μεταφοράς.

Οι οδηγοί ΙΧ θα πληρώνουν έως 9 δολάρια (περίπου 8,20 ευρώ) την ημέρα για να εισέλθουν στη ζώνη χρέωσης, με διαφορετικά ποσά για φορτηγά και άλλα οχήματα. Το νέο σύστημα ενεργοποιήθηκε από τα μεσάνυχτα της Κυριακής, όπως δήλωσε ο CEO της Μητροπολιτικής Αρχής Μεταφορών (MTA), Τζάννο Λίμπερ.
"Περισσότερες από 400 λωρίδες κυκλοφορίας καλύπτονται πλέον από πάνω από 1.400 κάμερες, με 110 σημεία ανίχνευσης και περισσότερες από 800 πινακίδες ενημέρωσης", ανέφερε ο κ. Λίμπερ. Η ζώνη χρέωσης καλύπτει την περιοχή νότια του Central Park, περιλαμβάνοντας εμβληματικά σημεία όπως το Empire State Building, την Times Square και τη Wall Street.
Παρά τις αντιδράσεις που έχει προκαλέσει, το μέτρο στοχεύει στη μείωση της κυκλοφοριακής συμφόρησης και την αύξηση των εσόδων για τη χρηματοδότηση του δικτύου δημόσιων μεταφορών. Η κυβερνήτρια της Νέας Υόρκης, Κάθι Χόκουλ, προώθησε την ιδέα πριν από δύο χρόνια, αλλά οι έντονες διαμαρτυρίες από επιχειρήσεις και κατοίκους οδήγησαν σε καθυστερήσεις και αναθεωρήσεις.
Η νέα μορφή του σχεδίου προβλέπει ημερήσια χρέωση 9 δολαρίων για την είσοδο στην περιοχή κατά τις ώρες αιχμής, ενώ σε άλλες ώρες το κόστος μειώνεται στα 2,25 δολάρια. Μικρά φορτηγά και λεωφορεία μη-τακτικών δρομολογίων θα χρεώνονται 14,40 δολάρια, ενώ τα μεγαλύτερα φορτηγά και τουριστικά λεωφορεία θα πληρώνουν 21,60 δολάρια.

Ο αντίκτυπος του μέτρου ήταν ήδη εμφανής λίγες ώρες μετά την εφαρμογή του, καθώς η κυκλοφορία στην οδό 60th Street και 2nd Avenue κινείτο ομαλά, σύμφωνα με το Associated Press. Παρά τα ενημερωτικά σήματα και τις κάμερες που παρακολουθούν τη ροή των οχημάτων, πολλοί οδηγοί δεν είχαν ακόμη αντιληφθεί ότι οι νέες χρεώσεις θα εμφανιστούν σύντομα στους λογαριασμούς τους.
Οι αντιδράσεις δεν λείπουν, με τον πρώην Πρόεδρο Ντόναλντ Τραμπ, γεννημένο στη Νέα Υόρκη, να υπόσχεται την κατάργηση του μέτρου μόλις αναλάβει ξανά τα καθήκοντά του. Τοπικοί Ρεπουμπλικάνοι, όπως ο βουλευτής Μάικ Λόουλερ, ζήτησαν ήδη την παρέμβασή του για να τερματιστεί το "άδικο αυτό οικονομικό βάρος".
Η πρόσφατη έκθεση της INRIX κατέταξε τη Νέα Υόρκη ως την πιο κυκλοφοριακά επιβαρυμένη πόλη παγκοσμίως για δεύτερη συνεχή χρονιά, με ταχύτητες οχημάτων που έφταναν μόλις τα 17 χλμ/ώρα κατά τις ώρες αιχμής.
Στο αντίποδα, ο χειρουργός Φιλ Μπάουερ που ζει στο κέντρο της πόλης, δήλωσε θετικός στο νέο μέτρο, σημειώνοντας ότι "είναι μια καλή ιδέα για τη μείωση της κίνησης και την προώθηση της χρήσης των μέσων μαζικής μεταφοράς".