
Όταν το 2021 η Fiat-Chrysler συγχωνεύθηκε με τον γαλλικό όμιλο PSA, δημιουργήθηκε η Stellantis που αυτομάτως έγινε ένας αυτοκινητικός κολοσσός με 14 φίρμες και τεράστια αξία.
Τώρα αυτή η συγχώνευση μπορεί να μην είναι η κορυφαία σε επίπεδα σπουδαιότητας, καθώς οι συζητήσεις της Nissan με την Honda, υπάρχει πιθανότητα να οδηγήσουν σε μια συγχώνευση που θα δημιουργήσει την τρίτη κορυφαία αυτοκινητοβιομηχανία σε αξία.

Σύμφωνα με το Reuters οι δύο Ιάπωνες κατασκευαστές βρίσκονται σε διαπραγματεύσεις για την ενίσχυση της συνεργασίας τους. Τουλάχιστον έτσι θέλουν πηγές και από τις δύο πλευρές, ενώ στο τραπέζι βρίσκεται και το ενδεχόμενο συγχώνευσης.
Μια πιθανή συγχώνευση θα οδηγήσει στη δημιουργία μιας εταιρείας αξίας περίπου 50 δισ. ευρώ, με ετήσια παραγωγή 7,4 εκατομμυρίων οχημάτων, καθιστώντας την τον τρίτο μεγαλύτερο κατασκευαστή παγκοσμίως, μετά την Toyota και τη Volkswagen.
Στρατηγική συνεργασία και οι δυσκολίες της Nissan
Από τον Μάρτιο, οι δύο εταιρείες έχουν ήδη ξεκινήσει συνεργασία στον τομέα της ανάπτυξης ηλεκτρικών οχημάτων. Ωστόσο, η οικονομική κατάσταση της Nissan και τα στρατηγικά της προβλήματα έχουν προσδώσει επείγουσα ανάγκη για βαθύτερη συνεργασία με τη μεγαλύτερη Honda.
Η Nissan πρόσφατα ανακοίνωσε σχέδιο περικοπών ύψους 2,4 δισ. ευρώ, που περιλαμβάνει μείωση 9.000 θέσεων εργασίας και 20% της παγκόσμιας παραγωγικής της ικανότητας, καθώς οι πωλήσεις της μειώνονται σε Κίνα και ΗΠΑ. Το δεύτερο τρίμηνο, τα κέρδη της σημείωσαν πτώση κατά 85%.

Παράλληλα, η Honda, αν και σε καλύτερη οικονομική κατάσταση, αναμένεται να δει τη ρευστότητά της να μειώνεται το επόμενο έτος, ενώ οι πωλήσεις των ηλεκτρικών της οχημάτων δεν έχουν φέρει τα επιθυμητά αποτελέσματα.
Μετά τις πληροφορίες για πιθανή συγχώνευση, οι μετοχές της Nissan αυξήθηκαν κατά 24%, ενώ εκείνες της Mitsubishi, στην οποία η Nissan είναι βασικός μέτοχος, ενισχύθηκαν κατά 20%. Αντίθετα, οι μετοχές της Honda υποχώρησαν κατά 3%.
Η κινεζική και Tesla απειλή
Οι Ιάπωνες κατασκευαστές βρίσκονται αντιμέτωποι με την ταχύτατη άνοδο εταιρειών όπως η BYD στην Κίνα, αλλά και με τον "πόλεμο τιμών" που έχει κηρύξει η Tesla στα ηλεκτρικά οχήματα. Η πίεση να μειώσουν τα κόστη και να επιταχύνουν την ανάπτυξη νέων οχημάτων αναγκάζει εταιρείες όπως η Honda και η Nissan να επανεξετάσουν τις στρατηγικές τους.
Προοπτικές συγχώνευσης
Η συγχώνευση θα μπορούσε να οδηγήσει στη δημιουργία ενός δεύτερου ισχυρού "άξονα" στην ιαπωνική βιομηχανία αυτοκινήτων, λειτουργώντας ως αντίβαρο στην Toyota. Οι διαπραγματεύσεις περιλαμβάνουν και τη Mitsubishi, ενώ εξετάζεται το ενδεχόμενο δημιουργίας μιας κοινής εταιρείας holding.
Παρ’ όλα αυτά, μια τέτοια κίνηση αναμένεται να αντιμετωπίσει εμπόδια στις ΗΠΑ, όπου ο νεοεκλεγείς πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ έχει προειδοποιήσει για επιβολή δασμών 25% στις εισαγωγές αυτοκινήτων από τον Καναδά και το Μεξικό, δύο χώρες όπου δραστηριοποιούνται οι δύο εταιρείες.

Επιπλέον, οι πολιτισμικές διαφορές μεταξύ της τεχνολογικά προσανατολισμένης Honda και της δοκιμαζόμενης Nissan ενδέχεται να προκαλέσουν εσωτερικές αντιδράσεις.
Απόρριψη πρότασης της Foxconn
Σύμφωνα με πηγές, η Nissan απέρριψε πρόταση της Foxconn, της ταϊβανέζικης εταιρείας που κατασκευάζει τα iPhone, για εξαγορά του πλειοψηφικού πακέτου της. Η Foxconn επιδιώκει να επεκταθεί στον τομέα της κατασκευής ηλεκτρικών οχημάτων.
Οι τελικές αποφάσεις θα ανακοινωθούν πιθανώς σε κοινή συνέντευξη Τύπου στο Τόκιο τη Δευτέρα, σύμφωνα με τις πληροφορίες του Reuters.