Στην Αμερική αρκετά συχνά, τα προσχήματα είναι κάτι περιττό και ίσως, χρονοβόρο. Για το λόγο αυτό δεν χρειάζεται και να τα κρατάς. Όπως στην περίπτωση της σχέσης που έχει αναπτυχθεί το τελευταίο διάστημα μεταξύ του ιδιοκτήτη της Tesla, Elon Musk και του νεοεκλεγέντος προέδρου, Donald Trump.
Η στήριξη του τελευταίου όχι μόνο με δηλώσεις, αλλά και με αρκετά εκατομμύρια χορηγιών, ήταν ξεκάθαρο πως θα είχε ανταποδοτικά οφέλη. Κατά την παρουσίαση του Tesla Cybercab, ο Musk έδειξε τον δρόμο που θέλει να ακολουθήσει η εταιρεία του στο μέλλον, και σε αυτόν περιλαμβάνεται η μαζική παραγωγή αυτόνομων οχημάτων.
Με έναν αστερίσκο. Το νομικό πλαίσιο που διέπει την παραγωγή και κυκλοφορία τους, δεν ευνοεί τις προθέσεις του Musk. Κάτι που σημαίνει πως πρέπει να αλλάξει. Η πολιτική θέση που επιφύλλαξε ο Trump στον ισχυρό άντρα της Tesla ήταν μόνο η αρχή. Αλλά και μια σαφής ένδειξη πως ο λόγος του Musk βρίσκει ανταπόκριση στη νέα κυβέρνηση.
Αν περιλαμβανόταν στο κουπόνι του στοιχήματος, η απόδοσή του θα ήταν αρκετά χαμηλή. Ο λόγος για την άμεση προσπάθεια του Musk να ασκήσει επιρροή στην κυβέρνηση Trump, για αλλαγή του νομικού πλαισίου, που θα ανοίξει διάπλατα το δρόμο στην μαζική παραγωγή του Cybercab. Και απ' ότι φαίνεται, αυτό είναι κάτι που ήδη έχει αρχίσει να μεθοδεύεται.
Σχέδια για νέο νομοθετικό πλαίσιο
Μέλη της μεταβατικής ομάδας του εκλεγμένου προέδρου, είπαν σε συμβούλους ότι σχεδιάζουν να θέσουν ένα ομοσπονδιακό πλαίσιο για πλήρως αυτόνομα οχήματα, ως μία από τις προτεραιότητες του υπουργείου Μεταφορών.
Εάν οι νέοι κανόνες επιτρέψουν τη χρήση αυτοκινήτων χωρίς ανθρώπινο έλεγχο, αυτό θα ωφελήσει άμεσα τον Elon Musk, ο οποίος όπως είπαμε, έχει γίνει ισχυρό στέλεχος στον στενό κύκλο του εκλεγμένου προέδρου. Ο ίδιος δήλωσε πρόσφατα, πως η Tesla θα δώσει προτεραιότητα στην τεχνολογία αυτόνομης οδήγησης και την τεχνητή νοημοσύνη.
Η ομάδα του Trump αναζητά στελέχη για το αρμόδιο υπουργείο, προκειμένου να αναπτύξει ένα πλαίσιο για τη ρύθμιση των αυτόνομων οχημάτων, σύμφωνα με ανθρώπους που γνωρίζουν το θέμα, οι οποίοι ζήτησαν να μην κατονομαστούν επειδή δεν είχαν εξουσιοδότηση να μιλήσουν δημοσίως.
Ενώ το υπουργείο Μεταφορών, μέσω της Εθνικής Υπηρεσίας Ασφάλειας Οδικής Κυκλοφορίας, μπορεί να εκδώσει κανόνες που θα διευκολύνουν τη λειτουργία των αυτόνομων οχημάτων, μια σχετική πράξη του Κογκρέσου θα ανοίξει το δρόμο για τη μαζική υιοθέτησή τους.
Σύμφωνα με πληροφορίες, ένας υποψήφιος που εξετάζεται για τη θέση του υπουργού Μεταφορών είναι ο Emil Michael, πρώην στέλεχος της Uber Technologies Inc. ο οποίος έχει μιλήσει με την ομάδα του Trump και με πιθανούς επιτελείς. Ωστόσο, οι εργασίες βρίσκονται ακόμη σε πρώιμο στάδιο και δεν έχουν ακόμη καθοριστεί οι λεπτομέρειες της πολιτικής.
Τι προβλέπεται αυτή τη στιγμή
Θυμίζουμε πως ο Trump όρισε τον Musk και τον επιχειρηματία Vivek Ramaswamy, επικεφαλής μιας νέας πρωτοβουλίας του Τμήματος Κυβερνητικής Αποδοτικότητας για την "διάλυση της κυβερνητικής γραφειοκρατίας" και την περικοπή δαπανών και κανονισμών που θεωρούνται υπερβολικά επαχθείς.
Οι προηγούμενες προσπάθειες για την κατάρτιση ομοσπονδιακής νομοθεσίας για τα αυτόνομα οχήματα είχαν παγώσει εδώ και χρόνια.
Ο NHTSA επιτρέπει επί του παρόντος στους κατασκευαστές να βγάζουν στην αγορά 2.500 αυτοκινούμενα οχήματα ετησίως βάσει χορηγηθείσας εξαίρεσης, αλλά οι νομοθετικές προσπάθειες για την αύξηση του αριθμού αυτού σε έως και 100.000 έχουν επανειλημμένα αποτύχει.
Ένα σχετικό νομοσχέδιο πέρασε από τη Βουλή των Αντιπροσώπων πριν από αρκετά χρόνια κατά την πρώτη θητεία του Trump, αλλά το μέτρο έχει βαλτώσει στη Γερουσία.
Μια προσπάθεια κατά το πρώτο έτος της διακυβέρνησης Biden να συγχωνευθεί το νομοσχέδιο με άλλο, απέτυχε, όταν ορισμένοι κατασκευαστές προσπάθησαν να συμπεριλάβουν όρους που θα εμπόδιζαν τους καταναλωτές να υποβάλουν μηνύσεις ή να σχηματίσουν ομαδικές αγωγές.