Γιατί η είσοδος κινεζικών ηλεκτρικών μοντέλων στις ΗΠΑ αποτελει εφιάλτη

Οι Αμερικανοί δηλώνουν ανοιχτοί στα φτηνά κινεζικά αυτοκίνητα σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα. Αν ισχύσει κάτι τέτοιο, οι ισορροπίες στην αγορά των ΗΠΑ θα αλλάξουν δραματικά.

BYD Seagull EV

H σχέση της Αμερικής με την Κίνα είναι, πως να το πούμε, κάπως ιδιαίτερη. Έχοντας περάσει μια ψυχροπολεμική περίοδο το διάστημα της προεδρίας του Donald Trump, έχουμε φτάσει στο σημείο να μιλάμε για επικείμενο κύμα φτηνών κινεζικών ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην αμερικανική αγορά. Το οποίο εφόσον φτάσει στις αμερικανικές ακτές, είναι ικανό να ανατρέψει τις εκεί ισορροπίες.

Διαβάστε Επίσης

Βέβαια, καθώς ο χρόνος έχει αρχίσει και πάλι να μετράει αντίστροφα για τις αμερικανικές προεδρικές εκλογές το Νοέμβριο του 2024, όπου ο Donald Trump θα είναι για μία ακόμη φορά υποψήφιος, ο ίδιος θέλησε πρόσφατα να πάρει θέση στο θέμα, προβλέποντας ένα "λουτρό αίματο" για την αμερικανική παραγωγή λόγω της εισροής κινεζικών οχημάτων. Επαναφέροντας την πολεμική ρητορική, είπε πως αν εκλεγεί, θα επιβάλει δασμούς 100% στα κινεζικά αυτοκίνητα.

Zeekr 001 FR Ηλεκτρικό πολυτελές σπορ από την Κίνα


Τι είναι όμως αυτό που προκαλεί την επιθετική στάση του Trump απέναντι στην Κίνα; Η ραγδαία άνοδος της Κίνας ως παγκόσμιου εξαγωγέα ποιοτικών ηλεκτρικών αυτοκινήτων σε προσιτές τιμές, αποτελεί πραγματική απειλή για τις καθιερωμένες δυτικές αυτοκινητοβιομηχανίες, πολλές από τις οποίες μόλις τώρα αρχίζουν να μπαίνουν στο παιχνίδι της ηλεκτροκίνησης.

Διαβάστε Επίσης

Τα κινεζικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα κατέχουν ένα status προσιτών και ταυτόχρονα υψηλής τεχνολογίας προϊόντων. Το ακόμη χειρότερο για τις ΗΠΑ, είναι πως απ' ότι φαίνεται, πολλοί Αμερικανοί είναι ανοιχτοί στο ενδεχόμενο αγοράς τους.

73% θα αγόραζαν κινεζικό EV αν ήταν φτηνότερο

Σε πρόσφατη έρευνα, η εταιρεία συμβούλων AlixPartners ρώτησε Αμερικανούς πολίτες αν θα αγόραζαν ένα EV κινεζικής μάρκας αν αυτό ήταν 20% φτηνότερο σε σύγκριση με ένα μη κινεζικό αυτοκίνητο. Από εκείνους που δήλωσαν ότι είναι πολύ ή περίπου πιθανό ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο να αποτελέσει την επόμενη αγορά τους, το 73% απάντησε ναι.

Και ναι, μια τόσο μεγάλη διαφορά τιμής είναι απολύτως πιθανό να υπάρχει στην πράξη. Ενώ τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα εξακολουθούν να είναι σχετικά ακριβά στις ΗΠΑ, τα χρόνια κυβερνητικών επιδοτήσεων και η κατασκευαστική εμπειρία επέτρεψαν στις κινεζικές εταιρείες να αρχίσουν να παράγουν ηλεκτρικά αυτοκίνητα με χαμηλό κόστος. Το hatchback BYD Seagull, για παράδειγμα, ξεκινά από το ισοδύναμο κάτω των 10.000 ευρώ.

Διαβάστε Επίσης

Το 58% του ίδιου δείγματος που ήταν πιθανό να μεταβούν σε ηλεκτρικό αυτοκίνητο, δήλωσε ότι είχε ακούσει για τουλάχιστον μία κινεζική μάρκα. Η BYD, κορυφαία εταιρεία ηλεκτρικών οχημάτων στην Κίνα, είχε ίσως αναμενόμενα τη μεγαλύτερη αναγνωρισιμότητα.

Η σταθερή αναγνωρισιμότητα των κινεζικών εμπορικών σημάτων μεταξύ των δυτικών αγοραστών, τα τεχνολογικά πλεονεκτήματα και το ανταγωνιστικό κόστος, συνθέτουν ένα διαφαινόμενο πρόβλημα για εταιρείες όπως η Ford και η Volkswagen, δήλωσε ο Arun Kumar, στέλεχος του Advanced Mobility Practice στην AlixPartners.

Υπεροχή στην τεχνολογία μπαταριών

Μια ακόμη σημαντική παράμετρος, είναι πως η Κίνα κυριαρχεί επίσης στην κατασκευή μπαταριών. "Αυτό απλά καθιστά τις κινεζικές εταιρείες πιο ανταγωνιστικές στο μέλλον, σε όλες τις αγορές", δήλωσε ο Kumar. Επιπλέον, οι νεότεροι αγοραστές έχουν επίσης ακόμη μεγαλύτερη ευαισθητοποίηση για τις κινεζικές μάρκες αυτοκινήτων, όπως έδειξε η μελέτη.

Οι γερμανικές, ιαπωνικές και στη συνέχεια κορεατικές αυτοκινητοβιομηχανίες, εισήλθαν στην αμερικανική αγορά πριν από δεκαετίες με φτηνά μοντέλα και βελτίωσαν την ποιότητά τους αργά με την πάροδο του χρόνου. Από την άλλη πλευρά, οι Κινέζοι κατασκευαστές EV είναι ήδη 5 έως 10 χρόνια μπροστά από τους Αμερικανούς και Ευρωπαίους αντιπάλους τους, υποστηρίζει ο Kumar. Αυτό οφείλεται σε μεγάλο μέρος στις επιθετικές επενδύσεις της κινεζικής κυβέρνησης στη βιομηχανία EV.

H περίπτωση της Xiaomi

Xiaomi SU7

Tο Xiaomi SU7, για παράδειγμα, θα πουλούσε καλά στην Ευρώπη ή την Αμερική. Το πρώτο αυτοκίνητο του τεχνολογικού γίγαντα ξεκινά από κάτω από τα 30.000 ευρώ στην Κίνα και διαφημίζει ένα λειτουργικό σύστημα που μοιάζει με εκείνο ενός smartphone. Η Nio, μια νεοσύστατη εταιρεία, παρουσίασε μια μπαταρία με χημική σύσταση επόμενης γενιάς, που μπορεί να εξασφαλίσει αυτονομία πάνω από 1.000 χιλιόμετρα, σημείωσε ο Kumar.

Αρκετές κινεζικές μάρκες έχουν αρχίσει να πωλούν αυτοκίνητα στην Ευρώπη. Αλλά δεν έχουν φτάσει ακόμη στις ΗΠΑ. Έχουμε κάποια κινεζικής κατασκευής οχήματα, όπως το Polestar 2 και το επερχόμενο Volvo EX30, αλλά αυτά δεν προέρχονται από κινεζικές μάρκες. Υπάρχει λόγος να πιστεύουμε ότι το προβάδισμα της Κίνας έναντι του υπόλοιπου κόσμου θα παραμείνει. Και αυτό οφείλεται στην ισχυρή ζήτηση για EV στην Κίνα, σύμφωνα με τον Kumar.

Το 35% των Αμερικανών που συμμετείχαν σε έρευνα της AlixPartners, δήλωσε ότι είναι πολύ ή αρκετά πιθανό να αγοράσει ένα EV ως το επόμενο όχημά του. Το 48% δήλωσε ότι είναι πιθανό να αγοράσει ένα μέχρι το 2035. Τα νούμερα αυτά υπολείπονται σημαντικά σε σύγκριση με το τι συμβαίνει στην Κίνα.

Τα EV θα επικρατήσουν στην Κίνα

BYD Cars

Εκεί, ένα εντυπωσιακό 97% των ερωτηθέντων δήλωσε ότι το επόμενο αυτοκίνητό τους θα είναι πιθανότατα ηλεκτρικό. Αυτή η διαφαινόμενη ζήτηση, οδηγεί σε μεγαλύτερους όγκους παραγωγής, οι οποίοι με τη σειρά τους δικαιολογούν επιθετικές επενδύσεις για τη βελτίωση της τεχνολογίας των EV. Μέχρι το 2035, οι κινεζικές εταιρείες θα μπορούσαν να είναι δύο ή τρεις γενιές μπροστά από τους ανταγωνιστές τους, όσον αφορά την τεχνολογία.

Υπάρχουν όμως και εμπόδια που βρίσκονται στο δρόμο των κινεζικών αυτοκινητοβιομηχανιών. Οι ανησυχίες σχετικά με την αξιοπιστία, την ποιότητα και την επικράτηση των κέντρων εξυπηρέτησης, θα μπορούσαν να αποθαρρύνουν τους Αμερικανούς αγοραστές, διαπίστωσε η AlixPartners. Οι γεωπολιτικές εντάσεις παίζουν επίσης ρόλο. Η Κίνα είναι ένα αντίπαλο έθνος, σε αντίθεση με τη Νότια Κορέα ή την Ιαπωνία.

Δύο μεγάλα ερωτήματα που παραμένουν είναι το πώς θα εισέλθουν οι κινεζικές μάρκες στις ΗΠΑ και πώς θα μεταβληθούν οι πολιτικές απόψεις γύρω από αυτές με την πάροδο του χρόνου. Αλλά στο τέλος της ημέρας, αν έχεις ένα αξιόλογο προϊόν που τυχαίνει να είναι και φτηνότερο, είναι δύσκολο από οικονομικής άποψης να το αποκλείσεις από μια αγορά.

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε Επίσης

Best of Network