Με το κόστος της βενζίνης να πλησιάζει ξανά τα 2 ευρώ το λίτρο, το κόστος των μετακινήσεων με το αυτοκίνητο μετατρέπεται ξανά σε βραχνά για τους οδηγούς.
Και βέβαια σε περιόδους αυξημένων τιμών καθίσταται εκ νέου επίκαιρη η σύγκριση του κόστους των εναλλακτικών επιλογών που υπάρχουν ιδίως για εκείνους που προτίθενται να αγοράσουν σήμερα αυτοκίνητο και να κάνουν την επιλογή τους για το καύσιμο που θα χρησιμοποιούν.
Αυτή τη στιγμή οι διαθέσιμες διαδεδομένες επιλογές είναι η βενζίνη, το πετρέλαιο κίνησης (diesel), το υγραέριο και τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, μεταξύ των οποίων υπάρχουν σημαντικές διαφορές και οι οδηγοί μπορούν να αποκομίσουν σημαντικό όφελος ανάλογα με το καύσιμο.
Τι δείχνει λοιπόν η σύγκριση για το πιο οικονομικό αυτοκίνητο
Για να γίνει η ανάλυση του κόστους των καυσίμων λαμβάνουμε υπόψη ορισμένες σταθερές οι οποίες είναι:
- Κατανάλωση σε Βενζίνη: 8 λίτρα / 100 χιλιόμετρα
- Κατανάλωση σε diesel: 6 λίτρα / 100 χιλιόμετρα
- Κατανάλωση σε Υγραέριο: 10 λίτρα / 100 χιλιόμετρα
- Κατανάλωση σε Ρεύμα: 17 kWh / 100 χιλιόμετρα
Επίσης, οι τιμές των καυσίμων διαμορφώνονται ως εξής:
- Τιμή βενζίνης: 1,962 € / λίτρο (παρατηρητήριο τιμών ΥΠΑΝ 12 Απριλίου)
- Τιμή diesel: 1,715€ / λίτρο
- Τιμή υγραερίου: 0,888€ / λίτρο
- Τιμή ρεύματος: 0,20 € / kwh (τιμή Μαρτίου για την Αθήνα σύμφωνα με τη HEPI)
Με αυτά τα δεδομένα, προκύπτει ότι:
Ένα βενζινοκίνητο όχημα με κατανάλωση 8 λίτρα / 100 χιλιόμετρα, θα έχει κόστος 15,7 € για κάθε 100 χιλιόμετρα που διανύει. Η κατανάλωση 8 λίτρα / 100 χιλιόμετρα αφορά ένα μικρομεσαίο όχημα με μικτή χρήση εντός και εκτός πόλης.
Ένα μικρομεσαίο diesel με μικτή χρήση που έχει κατανάλωση 6 λίτρα / 100 χιλιόμετρα θα έχει κόστος μετακίνησης για τα 100 χιλιόμετρα στα 11,1€. Δηλαδή είναι 29% φθηνότερο από τη βενζίνη.
Ακόμη φθηνότερο είναι το αυτοκίνητο που χρησιμοποιεί υγραέριο κίνησης καθώς για τα 100 χιλιόμετρα θα χρειαστούν 8,9 €. Το υγραέριο είναι 43,3% φθηνότερο από τη βενζίνη και 19,8% φθηνότερο από το πετρέλαιο κίνησης.
Τέλος για το ηλεκτροκίνητο αυτοκίνητο το κόστος για 100 χιλιόμετρα (17 kWh) είναι μόλις 3,4 ευρώ. Το κόστος αφορά τη φόρτιση στο σπίτι, με οικιακό τιμολόγιο. Εάν η φόρτιση γίνει σε ΣΕΑ ή σε εξωτερικούς φορτιστές, το κόστος θα είναι μεγαλύτερο.
Σε κάθε περίπτωση είναι εντυπωσιακό το γεγονός ότι το κόστος φόρτισης για τα ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα είναι φθηνότερο σε ποσοστό σχεδόν 80% σε σχέση με τη βενζίνη, 70% σε σχέση με το diesel και 61% φθηνότερο από το υγραέριο.
Με τα ηλεκτρικά κερδίζεις 1.200 ευρώ τον χρόνο
Σαφώς και η τιμή αγοράς είναι αυξημένη σε σχέση με τα βενζινοκίνητα μοντέλα, ωστόσο με ετήσιο κέρδος στο καύσιμο που ξεπερνά τα 1.200 ευρώ, απαλλαγή από τέλη και φθηνότερη συντήρηση, η απόσβεση γίνεται σχετικά γρήγορα.
Με βάση τα παραπάνω είναι ευνόητο πως η βενζίνη αποτελεί το πλέον ακριβό καύσιμο ενώ ακολουθεί το πετρέλαιο και το υγραέριο, με τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα να είναι τα πλέον οικονομικά και αποδοτικά.
Του Χάρη Φλουδόπουλου / capital.gr