Στις 16 Δεκεμβρίου 2020, η Porsche ανακοίνωσε τη δέσμευσή της να αναπτύξει ένα πρωτότυπο LMDh για αγώνες από τον Ιανουάριο του 2023. Η νέα Porsche 963 LMDh έκανε το επίσημο αγωνιστικό της ντεμπούτο στις 24 Ώρες της Daytona στην πολιτεία της Φλόριντα των ΗΠΑ. Πριν από αυτό, το υβριδικό όχημα είχε διανύσει περισσότερα από 33.000 χιλιόμετρα σε δοκιμές. Ας δούμε όμως την κινητήρια δύναμη αυτού του hypercar.

Κινητήρας V8 turbo: Δάνειο από την Porsche RS Spyder
Ενώ οι κανονισμοί ορίζουν ότι τα υβριδικά εξαρτήματα και το κιβώτιο ταχυτήτων πρέπει να είναι οικονομικά αποδοτικά τυποποιημένα εξαρτήματα, αφήνουν μεγάλα περιθώρια στην επιλογή του κινητήρα εσωτερικής καύσης. Κατ' αρχήν, ισχύουν τα εξής: Η ισχύς περιορίζεται στους 700 ίππους με το ελάχιστο βάρος να ορίζεται στα 180 κιλά μαζί με τα περιφερειακά. Στα τέλη του 2020, ο Stefan Moser, ως επικεφαλής μηχανικός υπεύθυνος για το σύστημα κίνησης της Porsche 963, και η 18μελής ομάδα του επέλεξαν τον κινητήρα 4,6 λίτρων της Porsche 918 Spyder.

Αυτό το υβριδικό σούπερ σπορ αυτοκίνητο έκανε το ντεμπούτο του στις αρχές Σεπτεμβρίου του 2013. Λίγο πριν από την πρεμιέρα του, έγινε το πρώτο σπορ αυτοκίνητο παραγωγής που έκανε γύρο κάτω των επτά λεπτών στο Nurburgring. Ο πανίσχυρος V8 κινητήρας του προσφέρει εξαιρετική αντοχή, τεράστια ακαμψία και λίπανση ξηρού κάρτερ.

"Ο κινητήρας διαθέτει επίπεδο στροφαλοφόρο άξονα και έχει πολύ μικρή διαδρομή", εξηγεί ο Moser. "Αυτό μας επέτρεψε να τον τοποθετήσουμε πολύ χαμηλά, γεγονός που μας δίνει χαμηλό κέντρο βάρους και βέλτιστα σημεία σύνδεσης για την ανάρτηση και το κιβώτιο ταχυτήτων. Παρόλο που ο κινητήρας δεν αποτελούσε στοιχείο στήριξης στην 918, η βασική ακαμψία του ήταν σχετικά υψηλή -και αυτό μας βόλεψε πολύ".
Δύο "ευγενικά" turbo
Την Porsche 918 Spyder τροφοδοτεί ένας εξαιρετικά αποδοτικός ατμοσφαιρικός κινητήρας. Στο πρωτότυπο LMDh, η μονάδα ισχύος λειτουργεί σε συνδυασμό με δύο υπερσυμπιεστές του ολλανδικού κατασκευαστή Van der Lee, οι οποίοι αυξάνουν την πίεση περιβάλλοντος κατά μόλις 0,3 bar. Τα δύο turbo είναι τοποθετημένα στην "θερμή πλευρά", στο άνοιγμα 90 μοιρών της γεωμετρίας V.

"Το καλό είναι ότι ο κινητήρας διατηρεί τα βασικά χαρακτηριστικά του ως ατμοσφαιρικός και έχει γρήγορη απόκριση στο γκάζι. Η σχετικά χαμηλή πίεση υπερπλήρωσης αναπτύσσεται γρήγορα και επομένως δεν υπάρχει το λεγόμενο turbo lag", αποκαλύπτει ο προγραμματιστής από το Κέντρο Μηχανοκίνητου Αθλητισμού της Porsche στο Flacht.

Η μετατροπή του κινητήρα παραγωγής ώστε να διαθέτει τεχνολογία turbo ήταν εύκολη: περίπου το 80% όλων των εξαρτημάτων προέρχεται από την 918. Ορισμένα εξαρτήματα απαιτούσαν πρόσθετη ενίσχυση, ώστε ο κινητήρας της 963 να αποτελέσει στοιχείο στήριξης. Ένα άλλο πλεονέκτημα του κινητήρα 4,6 λίτρων: στην 918 Spyder, η Porsche είχε ήδη σχεδιάσει τον V8 για να λειτουργεί με ένα υβριδικό σύστημα.
Και λίγο ηλεκτρισμός
Τα τυποποιημένα εξαρτήματα του ηλεκτρικού συστήματος κίνησης παρέχονται από τους κατασκευαστές Bosch (μονάδα γεννήτριας κινητήρα, ηλεκτρονικά και λογισμικό) και Williams Advanced Engineering (μπαταρία υψηλής τάσης). Η λεγόμενη μονάδα γεννήτριας κινητήρα (MGU), η οποία είναι υπεύθυνη για την παραγωγή ισχύος και την ανάκτηση κατά την πέδηση στον πίσω άξονα, λειτουργεί σε άμεση αλληλεπίδραση με το στάνταρ κιβώτιο ταχυτήτων της μάρκας Xtrac. Η MGU βρίσκεται στο καμπανάκι μεταξύ του κινητήρα εσωτερικής καύσης και του κιβωτίου ταχυτήτων.

Ολόκληρο το ηλεκτρικό σύστημα του υβριδικού παράγει έως και 800 Volt. Η ενιαία μπαταρία έχει ενεργειακή χωρητικότητα 1,35 kWh, η οποία μπορεί να κινητοποιηθεί ανά πάσα στιγμή κατά την επιτάχυνση. Μια ισχύς 30 έως 50 kW (40 έως 68 PS) είναι διαθέσιμη σε σύντομες επιταχύνσεις, αλλά δεν μεταβάλλει τη συνολική ισχύ του συστήματος κίνησης. Όταν ενεργοποιείται η ώθηση της MGU, η ισχύς του κινητήρα εσωτερικής καύσης, η οποία μπορεί να φτάσει πάνω από 8.000 στροφές ανά λεπτό, μειώνεται αυτόματα. Οι κανονισμοί ορίζουν επακριβώς την απόδοση ισχύος.

Η καταγωγή του V8 twin-turbo 4,6 λίτρων που φέρει την εσωτερική ονομασία 9RD της Porsche με το RS Spyder κατέκτησε όλους τους τίτλους στην κατηγορία LMP2 του American Le Mans Series μεταξύ 2006 και 2008. Εκείνη την εποχή, ο κινητήρας στο χαρακτηριστικό κίτρινο και κόκκινο πρωτότυπο είχε κυβισμό 3,4 λίτρων.

Ο σχεδιασμός και η ιδέα, ωστόσο, εξακολουθούν να ικανοποιούν τις υψηλότερες απαιτήσεις του σύγχρονου μηχανοκίνητου αθλητισμού. "Ο κινητήρας V8 μπορεί επίσης να λειτουργήσει με καύσιμο βελτιστοποιημένο ως προς το CO₂ ή με το λεγόμενο καύσιμο βιολογικής προέλευσης", δηλώνει ικανοποιημένος ο Stefan Moser. Σε αυτόν τον τομέα, η Porsche έχει διαδραματίσει πρωτοποριακό ρόλο με την εισαγωγή καυσίμων φιλικών προς το περιβάλλον στο Porsche Mobil 1 Supercup από τη σεζόν 2021. Οι γνώσεις που αποκτήθηκαν εκεί με την 911 GT3 Cup βοηθούν στη βέλτιστη λειτουργία της νέας Porsche 963.
Τεχνικά χαρακτηριστικά Porsche 963 LMDh
Μήκος/Πλάτος/Υψος: 5.100/2.000/1.060 mm
Μεταξόνιο: 3.148 mm
Ελάχιστο βάρος: 1.030 kg
Μέγιστη ταχύτητα: >330 km/h
