
Ένα βίντεο του 2016 που χρησιμοποίησε η Tesla για να προωθήσει την τεχνολογία αυτόνομης οδήγησης ήταν σκηνοθετημένο για να δείξει δυνατότητες -όπως το σταμάτημα σε κόκκινο φανάρι και η επιτάχυνση σε πράσινο φανάρι- που δεν διέθετε το σύστημα, σύμφωνα με την κατάθεση ενός στελέχους εξέλιξης. Όπως φαίνεται αυτή η κατάθεση θα αποτελέσει το πρώτο μεγάλο σκάνδαλο της Tesla.
Το βίντεο, το οποίο παραμένει στον ιστότοπο της Tesla (μπορείς να το δεις παρακάτω), κυκλοφόρησε τον Οκτώβριο του 2016 και προωθήθηκε στο Twitter από τον διευθύνοντα σύμβουλο Elon Musk ως απόδειξη ότι τα Tesla είναι αυτόνομα.
Τελικά δεν ήταν και τόσο αυτόνομο το Model X
Όμως το Model X δεν οδηγούσε μόνο του με την τεχνολογία που είχε αναπτύξει η Tesla, δήλωσε ο Ashok Elluswamy, διευθυντής του λογισμικού Autopilot στην Tesla, στα πρακτικά μιας κατάθεσης του Ιουλίου που λήφθηκε ως αποδεικτικό στοιχείο σε μια αγωγή κατά της Tesla για ένα θανατηφόρο δυστύχημα του 2018 στο οποίο ενεπλάκη ένας πρώην μηχανικός της Apple.
Η κατάθεση του Elluswamy που δεν είχε δημοσιευτεί προηγουμένως αποτελεί την πρώτη φορά που ένας υπάλληλος της Tesla επιβεβαιώνει και περιγράφει λεπτομερώς τον τρόπο με τον οποίο παρήχθη το βίντεο. Όπως είδες στην αρχή του βίντεο υπάρχει η εξής αναφορά: "Το άτομο στη θέση του οδηγού βρίσκεται εκεί μόνο για νομικούς λόγους. Δεν κάνει τίποτα. Το αυτοκίνητο κινείται μόνο του".

Ο Elluswamy δήλωσε ότι η ομάδα Autopilot της Tesla ξεκίνησε να σχεδιάσει και να καταγράψει μια "επίδειξη των δυνατοτήτων του συστήματος" μετά από αίτημα του Musk. Προς το παρόν ο Elluswamy, ο Musk και η Tesla δεν απάντησαν σε αίτημα για σχολιασμό.
Πάντως να τονίσουμε ότι πλέον η εταιρεία έχει προειδοποιήσει τους οδηγούς ότι πρέπει να κρατούν τα χέρια τους στο τιμόνι και να διατηρούν τον έλεγχο των οχημάτων τους κατά τη χρήση του Autopilot. Η τεχνολογία της Tesla έχει σχεδιαστεί για να βοηθάει στο τιμόνι, στο φρενάρισμα, στην ταχύτητα και στην αλλαγή λωρίδας, αλλά τα χαρακτηριστικά της "δεν καθιστούν το όχημα αυτόνομο", αναφέρει η εταιρεία στην ιστοσελίδα της.
Τράκαρε σε φράχτη το "αυτόνομο" στα γυρίσματα
Για τη δημιουργία του βίντεο, η Tesla χρησιμοποίησε τρισδιάστατη χαρτογράφηση σε μια προκαθορισμένη διαδρομή από ένα σπίτι στο Menlo Park της Καλιφόρνιας μέχρι τα τότε κεντρικά γραφεία της Tesla στο Palo Alto.
Οι οδηγοί επενέβησαν για να πάρουν τον έλεγχο στις δοκιμαστικές διαδρομές, κατέθεσε το στέλεχος και πρόσθεσε ότι όταν προσπαθούσε να δείξει ότι το Model X μπορούσε να παρκάρει μόνο του χωρίς οδηγό, ένα δοκιμαστικό αυτοκίνητο προσέκρουσε σε έναν φράχτη στο πάρκινγκ της Tesla.

"Η πρόθεση του βίντεο δεν ήταν να απεικονίσει με ακρίβεια το τι ήταν διαθέσιμο για τους πελάτες το 2016. Ήταν να απεικονίσει τι ήταν δυνατό να ενσωματωθεί στο σύστημα", δήλωσε ο Elluswamy, σύμφωνα με ένα αντίγραφο της κατάθεσής του που είδε το Reuters.
Όταν η Tesla κυκλοφόρησε το βίντεο, ο Musk είχε γράψει στο Twitter: "Το Tesla οδηγεί μόνο του (χωρίς καθόλου ανθρώπινη συμβολή) μέσα από αστικούς δρόμους σε αυτοκινητόδρομο σε δρόμους, και μετά βρίσκει ένα σημείο στάθμευσης".
Η Tesla αντιμετωπίζει αγωγές σχετικά με τα συστήματα υποβοήθησης του οδηγού της.
Το Υπουργείο Δικαιοσύνης των ΗΠΑ ξεκίνησε ποινική έρευνα σχετικά με τους ισχυρισμούς της Tesla ότι τα EV της μπορούν να οδηγούν μόνα τους το 2021, μετά από μια σειρά ατυχημάτων, ορισμένα από αυτά θανατηφόρα, στα οποία εμπλέκεται το Autopilot, όπως ανέφερε το Reuters.
Οι New York Times ανέφεραν το 2021 ότι η Tesla είχε δημιουργήσει το βίντεο του 2016 για την προώθηση του Autopilot χωρίς να αποκαλύψουν ότι η διαδρομή είχε χαρτογραφηθεί εκ των προτέρων ή ότι ένα αυτοκίνητο είχε τρακάρει στην προσπάθειά του να ολοκληρώσει τα γυρίσματα, επικαλούμενοι ανώνυμες πηγές.
Όταν ρωτήθηκε αν το βίντεο του 2016 έδειχνε την απόδοση του συστήματος Tesla Autopilot που ήταν διαθέσιμο σε αυτοκίνητο παραγωγής εκείνη την εποχή, ο Elluswamy δήλωσε: "Δεν το κάνει".
Ο Elluswamy κατέθεσε σε μια αγωγή κατά της Tesla σχετικά με ένα δυστύχημα του 2018 στο Mountain View της Καλιφόρνιας, στο οποίο σκοτώθηκε ο μηχανικός της Apple Walter Huang. Ο Andrew McDevitt, ο δικηγόρος που εκπροσωπεί τη σύζυγο του Huang και ο οποίος ανέκρινε τον Elluswamy τον Ιούλιο, δήλωσε στο Reuters ότι ήταν "προφανώς παραπλανητικό να παρουσιάζεται αυτό το βίντεο χωρίς καμία αποποίηση ευθυνών ή αστερίσκο".
Το Εθνικό Συμβούλιο Ασφάλειας Μεταφορών κατέληξε το 2020 στο συμπέρασμα ότι το θανατηφόρο ατύχημα του Huang προκλήθηκε πιθανότατα από την απόσπαση της προσοχής του και τους περιορισμούς του Autopilot. Είπε ότι η "αναποτελεσματική παρακολούθηση της εμπλοκής του οδηγού από την Tesla" είχε συμβάλει στη συντριβή.
Ο Elluswamy δήλωσε ότι οι οδηγοί θα μπορούσαν να "ξεγελάσουν το σύστημα", κάνοντας ένα σύστημα της Tesla να πιστεύει ότι προσέχουν με βάση την ανατροφοδότηση από το τιμόνι, ενώ δεν το έκαναν. Αλλά είπε ότι δεν βλέπει κανένα πρόβλημα ασφάλειας με το Autopilot αν οι οδηγοί προσέχουν.
Με πληροφορίες από Reuters / Automotive News Europe