
Στην Villa Erba, την δημοπρασία που γίνεται στο πλαίσιο του Concorso d'Eleganca Villa d' Este που ήταν γεμάτη από ενδιαφέρουσες περιπτώσεις κλασικών αυτοκινήτων προς πώληση, όπως αυτές οι μαύρες Ferrari ή η πλούσια συλλογή Aurora ή ακόμη και αυτό το σπάνιο Facel Vega με την ιδιαίτερη ιστορία, τα κοντέρ σε επίπεδο τιμής έσπασε η Ferrari 312 PB του 1972. Πουλήθηκε αντί 12 εκατομμυρίων ευρώ, γιατί είναι μια από τις πιο επιτυχημένες αγωνιστικές Ferrari όλων των εποχών, γιατί διαθέτει έναν πολύ σπάνιο 12κύλινδρο flat κινητήρα και γιατί μαζί ο αγοραστής πήρε έναν ακόμη, το ίδιο σπάνιο, ως ανταλλακτικό.

Ναι, τα 12 εκατομμύρια δεν είναι λίγα, αλλά μιλάμε για το αγωνιστικό, το οποίο όπου συμμετείχε, τερμάτισε στο βάθρο, ενώ πήρε και δύο σπουδαίες νίκες σε αγώνες αντοχής, στο δρόμο για την κατάκτηση του πρωταθλήματος κατασκευαστών Sportscar το 1972, από την Ferrari.
Για να καταλάβεις πόσο σημαντικό είναι στην ιστορία της Scuderia, αρκεί να σημειώσουμε πως μέχρι να ολοκληρώσει την κυριαρχία της στην Formula 1, η Ferrari, επί εποχής Michael Schumacher, αυτό το μονοθέσιο αποτελούσε το "ιερό δισκοπότηρο" του Maranello.

Επιτυχίες μόνο
Το κύριο συστατικό στοιχείο της Ferrari 312 PB του 1972 είναι ασφαλώς ο 12κύλινδρος επίπεδος κινητήρας των 3 λίτρων. Είχε διαμορφωθεί από τον κινητήρα της Formula 1 και απέδιδε 460 ίππους. Ήταν η τέλεια ρύθμιση σύμφωνα με τους μηχανικούς της Scuderia για τους αγώνες αντοχής 1.000 χιλιομέτρων στους οποίους διεξαγόταν εκείνη την εποχή του πρωτάθλημα των Sportscars.

Αυτό αποδείχτηκε και στην πράξη. Ζυγίζοντας λιγότερο από 650 κιλά, η 312 PB διέθετε ένα πλαίσιο ημι-μονόκοκ, ψυγεία ψύξης και στις δύο πλευρές ακριβώς πίσω από το κόκπιτ και ντεπόζιτο καυσίμου 120 λίτρων που ήταν τοποθετημένο απέναντι από τη θέση του οδηγού για βέλτιστη ισορροπία βάρους.

Το σασί με τον αριθμό 0886, αυτό δηλαδή που πουλήθηκε στην Villa Erba, έκανε το ντεμπούτο του στο Μπουένος Άιρες και τον αγώνα 1.000 χλμ. τον Ιανουάριο του 1972. Μετά από την pole position οι Ronnie Peterson και Tim Schenken που οδηγούσαν το μονοθέσιο, έφτασαν στην πρώτη τους νίκη με σταθερή απόδοση και χωρίς ιδιαίτερα προβλήματα, όπως είχαν τα άλλα δύο αυτοκίνητα της ομάδας σε εκείνον τον αγώνα.

Τον Μάρτιο εκείνης της χρονιάς, στις 12 ώρες του Sebring, ένα πρόβλημα στην αντλία καυσίμου ανάγκασε τον Schenken να χάσει πολύτιμο έδαφος και την θέση στην κορυφή. Ο Peterson ανέκτησε την τρίτη θέση πριν συμπληρωθούν οι 12 ώρες, έτσι το αυτοκίνητο δεν έμεινε εκτός βάθρου για να γίνει το ίδιο και στην Monza τον Απρίλιο που οι Petterson και Schenken έμειναν τρίτοι.
Απόλυτη κυριαρχία
Το αποκορύφωμα της απόλυτης κυριαρχίας του μονοθεσίου όπου συμμετείχε ήταν τα 1.000 χλμ. στο Nurburgring τον Μαΐο του 1972. Ο Peterson ξεκινώντας από την pole position και πάλι, οδήγησε μανιωδώς, κάνοντας το ένα ρεκόρ γύρου μετά το άλλο, προτού παραχωρήσει τη θέση του στον Schenken στον 25ο γύρο.

Το προβάδισμα ήταν τόσο επιβλητικό που το σασί 0886 δεν αμφισβητήθηκε σε κανένα σημείο του αγώνα και έφτασε σε μια σπουδαία νίκη. Μια νίκη που είχε ως αποτέλεσμα να εξασφαλίσει στη Ferrari την κατάκτηση του πρωταθλήματος κατασκευαστών για το 1972.

Η "συνταξιοδότηση"
Τα χρόνια που ακολούθησαν δεν ήταν αυτό ακριβώς που ορίζει η συνταξιοδότηση ενός μεγάλου αγωνιστή. Το αυτοκίνητο πουλήθηκε στον Harley Cluxton, ο οποίος συμμετείχε στο στο Monterey επί σειρά ετών και αφού πέρασε από άλλους ιδιοκτήτες, κατέληξε στον Robson Walton, γόνο της οικογένειας των Walmart που το απόλαυσε σε διάφορους αγώνες vintage.

To 1998 ένας Γερμανός συλλέκτης που είχε τότε την Ferrari 312 PB στην κατοχή του συμμετείχε στο Spa Ferrari Days, δίνοντας την ευκαιρία στον Jacky Ickx να οδηγήσει ένα αυτοκίνητο που δεν είχε οδηγήσει στους αγώνες, παρά το ότι ήταν ίσως ο βασικότερος οδηγός της Ferrari όταν εκείνο μεσουρανούσε.

Με προίκα
Η Ferrari 312 PB του 1972 είναι μια από τις αυθεντικότερες κλασικές Ferrari που διασώζονται μέχρι και σήμερα και δη σε αυτή την κατάσταση. Διαθέτει τον ίδιο κινητήρα, ενώ ο αγοραστής θα παραλάβει και τον πρώτο κινητήρα που φορούσε το αυτοκίνητο ως ανταλλακτικό.

Διαθέτει επίσης το αυθεντικό κιβώτιο ταχυτήτων με το οποίο συμμετείχε στους αγώνες, ενώ όλα τα εγγραφά της διατηρούν την αυθεντικότητά της και αυξάνουν την τιμή τους όσο περνάει ο χρόνος.
Παρακάτω μπορείς να δεις ένα video του Petrolicious για την Ferrari 312PB.
Διαβάστε ακόμα:
- Δοκιμή του νέου Dacia Duster 1.3 TCe EDC: Πόσο καλύτερο είναι τώρα;
- Δρόμος που φορτίζει ηλεκτρικά αυτοκίνητα: Πού θα βρίσκεται και πώς λειτουργεί
- Οδηγώντας το ηλεκτρικό hypercar Rimac Nevera που μόλις έσπασε 23 ρεκόρ
- Τι παθαίνει το Tesla Model Y όταν συναντήσει άμαξα στο δρόμο (+video)
- Γιατί δεν μπορείς να μιλήσεις με το ChatGPT για καινούργια αυτοκίνητα