Βρήκαμε, επιτέλους, το αυτοκίνητο για την συνταξιοδότησή μας και μας το πρότεινε ο πολύς και με το ευρέως αναγνωρίσιμο ταλέντο που του χάρισε δύο τίτλους στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι, την εποχή που τα αυτοκίνητα τα οδηγούσαν άνθρωποι και όχι αλγόριθμοι. Ο Walter Rohrl. Ο Rohrl είναι επί σειρά δεκαετιών δοκιμαστής της Porsche και πλέον είναι πρεσβευτής της φίρμας, καθώς τα 75 χρόνια της ηλικίας του δεν του επιτρέπουν εξαντλητικά προγράμματα.
Κυρίως όμως είναι ένας άνθρωπος που ζούσε και ανέπνεε για αυτοκίνητα και αγώνες, βάζοντας σε δεύτερη μοίρα την ζωή του ολόκληρη, χωρίς όμως ποτέ να την ρισκάρει αλόγιστα. Το αστείρευτο ταλέντο του έχει χαρίσει στην ανθρωπότητα μια αγωνιστική μονομαχία με τον Ari Vatanen στο Ράλι Μόντε Κάρλο του 1985, την οποία μπορεί να ξεπεράσει μόνο αυτή του Thanos με τον Iron Man και εκείνος είχε και τους Avengers. Ενώ έχει βάλει το "χεράκι" του και σε αρκετές από τις εκδόσεις της 911, με τις οποίες σε μικρότερη ηλικία ασχολούταν πολύ περισσότερο.
Παρακάτω μπορείς να διαβάσεις μια συνέντευξη που δημοσίευσε η Porsche με αφορμή την άποψή του για την Porsche 911 Dakar. Πίστεψέ μας, είναι η καλύτερη συνέντευξη που θα έχεις διαβάσει εδώ και πολύ καιρό.
Πριν 8 χρόνια ξεκίνησε η εξέλιξη της 911 Dakar
Ερώτηση: Το 2023, θα είστε στην Porsche ακριβώς 30 χρόνια. Είναι μια υπερυψωμένη 911 με δυνατότητες εκτός δρόμου το πιο τρελό πράγμα που έχουν σκεφτεί ποτέ οι σχεδιαστές;
Walter Rohrl: Ναι, μαζί με την Cayenne (γελάει). Τότε σκέφτηκα ότι έχουν τρελαθεί! Αλλά τώρα μπορείτε να δείτε πόσο έξυπνη απόφαση ήταν αυτή. Το ίδιο θα συμβεί και με την 911 Dakar. Απλά εκπλήσσομαι που δεν βγήκε νωρίτερα.
Γιατί;
Επειδή οδήγησα το πρώτο πρωτότυπο στην πίστα εκτός δρόμου στο Weissach πριν από τουλάχιστον οκτώ χρόνια. Ήμουν ενθουσιασμένος ως οδηγός ράλι, επειδή ήταν ένα σπορ αυτοκίνητο της Porsche που οδηγεί επίσης πολύ καλά σε χαλαρή επιφάνεια.
Αυτό πρέπει να ήταν η 911 Vision Safari από το 2012, μια μελέτη.
Ακριβώς. Με τετρακίνηση και κινητήρα φυσικής αναπνοής, το αυτοκίνητο βασίστηκε στην 911 Carrera 4S.
Και η πρώτη σας συνάντηση με την 911 Ντακάρ;
Αυτό έγινε κατά τη διάρκεια των χειμερινών δοκιμών στη Σουηδία στις αρχές του 2022.
Δοκιμάσατε επίσης τη νέα λειτουργία οδήγησης "Rally"; Και μπορεί να σταθεί απέναντι σε έναν δύο φορές παγκόσμιο πρωταθλητή;
Κατ' αρχάς, ναι. Πρώτα απ' όλα, επειδή η τετρακίνηση είναι πιο βαριά στο πίσω μέρος στη λειτουργία 'Rally', η οποία αποτρέπει την υποστροφή και μου επιτρέπει να κρατάω το αυτοκίνητο σε ελαφρύ drift. Και δεύτερον, το άφημα του γκαζιού οδηγεί σε σχετικά ισχυρό φρενάρισμα του κινητήρα στον πίσω άξονα. Επομένως, το αυτοκίνητο μπορεί να στρίψει ελαφρώς στη στροφή, κάτι που μπορεί να είναι αρκετά χρήσιμο για έναν άπειρο οδηγό αν θέλει να κάνει ντριφτ. Αυτό το σύστημα το κάνει πολύ εύκολο και πολύ διασκεδαστικό. Ειδικά σε επιφάνειες με χαμηλή πρόσφυση.
"Δεν κάνω δοκιμές. Απλώς επιβεβαιώνω την εξαιρετική δουλειά στην κατασκευή"
Σας αρέσει να αστειεύεστε ότι προτιμάτε να οδηγείτε προς τα εμπρός παρά προς τα πλάγια. Παρόλα αυτά, το ντριφτάρισμα στις στροφές είναι μια συνήθης πρακτική για κάθε οδηγό ράλι. Γιατί;
Αν περιμένετε ότι τα ελαστικά θα αναπτύξουν πλευρική δύναμη σε χαλαρές επιφάνειες ώστε να μπορέσετε να περάσετε τη στροφή πιο γρήγορα, κάνετε λάθος. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο αρχίζω να παρασύρομαι ελαφρώς καθώς μπαίνω στη στροφή όταν συμμετέχω σε ράλι σε χαλίκι, χιόνι ή άμμο. Έτσι ώστε το μπροστινό μέρος να είναι στραμμένο προς την κατεύθυνση που θέλω να πάω. Στη συνέχεια, μπορώ να εκμεταλλευτώ την πλήρη ισχύ μετά το apex και να μετατρέψω τη φυγόκεντρο δύναμη, η οποία συνήθως θα έκανε το αυτοκίνητο να γλιστρήσει στο πλάι, σε κίνηση προς τα εμπρός.
Αυτό είναι σαν μάθημα φυσικής. Μαθαίνουν και οι μηχανικοί από εσάς;
Σταμάτησα τις τακτικές δοκιμές πριν από δύο χρόνια, οπότε δεν είμαι πλέον εκεί για κάθε αυτοκίνητο. Η Porsche έχει αρκετούς καλούς νέους που μπορούν να το κάνουν αυτό. Παράλληλα με το πρόγραμμα 911 Dakar, ασχολούμαι μόνο με τα αυτοκίνητα GT αυτή τη στιγμή και οδήγησα τη νέα GT3 RS πριν από τρεις ή τέσσερις μήνες. Αλλά για να είμαι ειλικρινής, τα αυτοκίνητα είναι σχεδόν σε άριστη κατάσταση, οπότε το μόνο που μπορώ να κάνω είναι να επιβεβαιώσω ότι έχουν κάνει καλή δουλειά. Και μέχρι να μπω στο αυτοκίνητο στη φάση της κατασκευής, όλα τα λάθη έχουν ήδη διορθωθεί.
Υπάρχουν βίντεο που σας δείχνουν να κάνετε δοκιμαστική οδήγηση στη Σουηδία. Παρά τις υψηλές ταχύτητες, το τιμόνι σας είναι ήρεμο, ακόμη και συγκρατημένο. Γιατί το κάνετε έτσι;
Δοκιμάστε να επιταχύνετε ένα αυτοκίνητο και στη συνέχεια να στρίψετε το τιμόνι μόλις δέκα εκατοστά προς μία κατεύθυνση. Το αυτοκίνητο θα σταματήσει αμέσως. Η αντίσταση στην οδήγηση αυξάνεται όταν οδηγείτε και εντείνει τη φθορά των ελαστικών και την κατανάλωση βενζίνης. Στην πραγματικότητα, θα πρέπει να ελαχιστοποιήσετε το τιμόνι για οικονομικούς λόγους. Και το υπερβολικό τιμόνι δεν σας κάνει να πηγαίνετε πιο γρήγορα, όπως γνωρίζει όποιος έχει κάνει ποτέ σκι. Ένα σκι που γλιστράει στο πλάι - ξεχάστε το. Το σκι πρέπει να πηγαίνει ευθεία, για να γλιστράει.
Και το ίδιο ισχύει και για τα αυτοκίνητα;
Πάντα έπρεπε να παλέψω ενάντια στην απώλεια ενέργειας στα πλάγια, καθώς το αυτοκίνητο πρέπει να κινείται ευθεία μπροστά. Αν υπήρχε μόνο ένα μυστικό στην οδήγηση, αυτό θα ήταν να στρίβεις όσο το δυνατόν λιγότερο. Το θέμα είναι οι γραμμές και πρέπει να καταλάβετε πότε πρέπει να αρχίσετε να στρίβετε - το νωρίς είναι καλύτερο από το αργά. Έχω μια αίσθηση για το πώς να τα καταφέρνω με λιγότερο τιμόνι, γεγονός που αποτέλεσε μεγάλο μέρος της επιτυχίας μου.
"Έπαιξα ρόλο στην τετρακίνηση στις Porsche"
Από πολλές απόψεις, η Porsche 911 είναι κλασική - η τεχνική της φιλοσοφία με τον πίσω κινητήρα και την κίνηση στους πίσω τροχούς είναι ένας σημαντικός παράγοντας. Αλλά σήμερα πωλούνται πολλές 911 με τετρακίνηση. Είστε εντάξει με αυτό;
Ναι. Επειδή οι κινητήρες turbo έχουν ενεργοποιήσει εντελώς διαφορετικές δυνάμεις. Και η τετρακίνηση αυξάνει την ασφάλεια για τους κανονικούς οδηγούς. Όταν υπήρχαν 911 με κίνηση μόνο στους πίσω τροχούς, έπρεπε να ληφθεί μέριμνα ώστε το τιμόνι να μην είναι πολύ εύκολο, αλλιώς η πρόσφυση στον μπροστινό άξονα θα προκαλούσε το γλίστρημα του πίσω άξονα εν ριπή οφθαλμού. Αν κάτι πάει στραβά ενώ οδηγείτε, η φυγόκεντρος δύναμη ακολουθεί. Δεν υπάρχει αμφιβολία γι' αυτό. Γι' αυτό και η 911 είχε σχεδιαστεί με υποστροφή. Αυτό δεν είναι απαραίτητο με την τετρακίνηση. Μπορείτε να φτάσετε στα όρια του φυσικού δυνατού, με μικρότερο κίνδυνο να γλιστρήσει το πίσω μέρος. Νομίζω ότι αυτό είναι καλό.
Είναι προφανές ότι ξέρεις τι λες.
Πιστεύω επίσης ότι έπαιξα ρόλο σε αυτό. Όταν αναπτύχθηκε η 993 Turbo, αρχικά υποτίθεται ότι θα είχε μόνο κίνηση στους πίσω τροχούς. Είπα, "Εσείς είστε τρελοί. Το αυτοκίνητο πρέπει να έχει κίνηση σε όλους τους τροχούς". Όταν σχεδιάζεις ένα αυτοκίνητο για φυσιολογικούς ανθρώπους, αυτό πρέπει να γίνεται με καλή πίστη. Και με όλη τη δύναμη μιας Porsche Turbo, η τετρακίνηση πρέπει να είναι απλή.
Μια GT3 έχει επίσης μεγάλη ισχύ.
Σωστά. Αλλά τα αυτοκίνητα GT είναι για οδηγούς που βγαίνουν και στην πίστα αγώνων. Ξέρουν τι θέλουν, οπότε η κίνηση στους πίσω τροχούς είναι μια χαρά. Αλλά ένα αυτοκίνητο με ισχυρό κινητήρα που οδηγείται καθημερινά θα πρέπει πάντα να έχει τετρακίνηση.
Δεν άντεχαν το στυλ του οι Porsche
Συμμετείχατε σε έναν μόνο αγώνα του παγκόσμιου πρωταθλήματος με την 911, τότε χωρίς τετρακίνηση.
Αυτό ήταν το Rally Sanremo το 1981 - με την τελευταία 911 που κατασκευάστηκε πραγματικά για αγώνες παγκόσμιου πρωταθλήματος. Ήλπιζα ακόμα να πείσω την Porsche να οδηγήσει ολόκληρο το Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι.
Παρόλο που η Audi είχε ήδη παρουσιάσει το πανίσχυρο Quattro?
Ναι. Το 1981 ήταν η πρώτη χρονιά κατά την οποία η Audi συμμετείχε με τετρακίνηση, αλλά και πάλι ο κινητήρας πίσω είχε το βασικό πλεονέκτημα της καλύτερης πρόσφυσης από όλα τα άλλα αυτοκίνητα που χρησιμοποιούνταν στα ράλι. Αυτό ίσχυε και στο Sanremo, το οποίο εναλλάσσονταν μεταξύ ασφάλτου και χαλικιού. Κέρδισα τα πάντα την πρώτη μέρα στην άσφαλτο. Στη συνέχεια, στο χαλίκι μείναμε πίσω από την Audi κατά δύο λεπτά. Αλλά θα μπορούσαμε να το αναπληρώσουμε εύκολα την τελευταία νύχτα στην άσφαλτο.
Θα το είχατε κάνει;
Ο άξονας έσπασε. Τέσσερις ή πέντε φορές στην καριέρα μου, χρειάστηκε να εγκαταλείψω λόγω σπασμένου άξονα μετάδοσης κίνησης στην Porsche. Σε κάποιο βαθμό, ήταν αποτέλεσμα του οδηγικού μου στυλ.
Τι εννοείς;
Η πρόσφυση είναι πολύ καλή, γεγονός που αυξάνει σημαντικά την καταπόνηση του άξονα μετάδοσης κίνησης. Ειδικά αν οδηγώ με τρόπο που διατηρεί την πρόσφυση όποτε και αποτρέπεται η ολίσθηση του πίσω μέρους. Ο άξονας μετάδοσης κίνησης πρέπει να απορροφήσει πολλή πλευρική και κινητήρια δύναμη, γεγονός που κάνει το αυτοκίνητο γρήγορο, αλλά αυξάνει επίσης τον κίνδυνο βλάβης. Τίποτα δεν συνέβη στους άλλους, οι οποίοι παρασύρονταν και γλιστρούσαν παντού.
"Δεν θα συμμετείχα στο Ντακάρ όσα λεφτά και αν μου έδιναν"
Υποθέτω λοιπόν ότι θα μπορούσες να χρησιμοποιήσεις τετρακίνηση στην Porsche ακόμα και τότε.
Ναι, αυτό είναι αλήθεια.
Αυτή η τεχνολογία εισήχθη στην 911 για πρώτη φορά το 1984. Το αυτοκίνητο κέρδισε αμέσως το ράλι Παρίσι-Ντακάρ, το οποίο αποτελεί έμπνευση για τη νέα 911 Dakar. Πώς είναι δυνατόν εσείς - ένας από τους μεγαλύτερους οδηγούς ράλι όλων των εποχών - να μην αγωνιστήκατε ποτέ σε αυτό το τεράστιο ράλι;
Επειδή το βλέπω περισσότερο ως μια περιπέτεια, με υψηλό στοιχείο αβεβαιότητας - αυτό δεν είναι για μένα.
Αλλά οι συμμετέχοντες ξέρουν τι κάνουν.
Ναι. Αλλά όταν φτάνουν στην κορυφή του αμμόλοφου, δεν ξέρουν αν πέφτει 30 εκατοστά ή οκτώ μέτρα στην άλλη πλευρά. Δεν έχω ξανακάνει κάτι τέτοιο στη ζωή μου. Στη δεκαετία του 1990, μου προσφέρθηκαν τόσα χρήματα όσα θα έπαιρνα για μια ολόκληρη σεζόν παγκόσμιου πρωταθλήματος για να συμμετάσχω στο ράλι Παρίσι-Ντακάρ. Τους είπα ότι θα μπορούσαν να μου προσφέρουν δέκα φορές περισσότερα και πάλι θα έλεγα όχι.
Εκείνη την εποχή, υπήρχε ένα άλλο ράλι που έμοιαζε πολύ με το ράλι Παρίσι-Ντακάρ.
Το σαφάρι της Ανατολικής Αφρικής στην Κένυα. Ο καθηγητής Bott, ο οποίος ήταν το μέλος του εκτελεστικού συμβουλίου της Porsche που ήταν υπεύθυνος για την ανάπτυξη εκείνη την εποχή, προσπαθούσε πάντα να με πείσει ότι θα μπορούσα να κάνω το Ράλι Σαφάρι με την 911. Ήμουν ήδη μεγάλος οπαδός της Porsche ήδη από τότε, αλλά δεν μπορούσα να εκπληρώσω την επιθυμία του.
Επειδή το ράλι ήταν τόσο μεγάλο, 5.000 χιλιόμετρα;
Και επειδή υπήρχαν απρόβλεπτα εμπόδια, όπως λασπότρυπες και διαβάσεις ποταμών, όπως ακριβώς και στο Ντακάρ. Αυτό δεν είναι του γούστου μου.
Οι ειδικές δοκιμασίες που μελετάτε με τον συνοδηγό σας και στη συνέχεια οδηγείτε σύμφωνα με το πρόγραμμα είναι περισσότερο το φόρτε σας.
Ακριβώς. Φυσικά, όσο το δυνατόν πιο γρήγορα, αλλά όχι με πλήρη ταχύτητα σε τεράστιες τρύπες. Δεν μπορώ να κάνω κάτι τέτοιο. Όταν βλέπω μια τρύπα, αφήνω το γκάζι, σηκώνω τον πισινό μου από το κάθισμα και λέω: "Κακόμοιρο αυτοκίνητο".
Να είστε ειλικρινείς: θα δούμε σύντομα τον θρύλο του ράλι Walter Rohrl στο δικό του 911 Dakar; Είναι ακριβώς στο δρόμο σας, έτσι δεν είναι;
Η γυναίκα μου μου είπε από την αρχή: πάρε ένα τέτοιο αυτοκίνητο, είναι πολύ πιο εύκολο να μπαίνεις και να βγαίνεις από αυτό. Η γυναίκα μου είναι 73 ετών και εγώ γίνομαι 76, οπότε το ύψος είναι σίγουρα ένας σημαντικός παράγοντας. Αλλά αν εξαρτάται από μένα, θα εξακολουθώ να βγαίνω από μια Porsche όταν θα είμαι 80 ετών. Το κυριότερο είναι ότι μπορώ να την οδηγήσω.