
Η Volvo θα είναι η πρώτη εταιρία που θα εκδώσει "διαβατήριο μπαταρίας" για ηλεκτρικό αυτοκίνητο και μάλιστα, πολύ πριν το απαιτήσουν οι σχετικοί κανόνες της ΕΕ.
Το "διαβατήριο" θα καταγράφει την προέλευση των πρώτων υλών, των εξαρτημάτων, των ανακυκλωμένων υλικών αλλά και του ανθρακικού αποτυπώματος, κατ' αρχάς για τη ναυαρχίδα της εταιρίας, το EX90, η παραγωγή του οποίου θα ξεκινήσει άμεσα, ανέφερε το πρακτορείο Reuters, μετά από σχετικές δηλώσεις υψηλόβαθμου στελέχους.
Το "διαβατήριο" αναπτύχθηκε από τη Volvo σε συνεργασία με τη βρετανική startup Circulor, η οποία χρησιμοποιεί την τεχνολογία blockchain για να χαρτογραφήσει τις αλυσίδες εφοδιασμού των εταιρειών και χρειάστηκαν περισσότερα από πέντε χρόνια για την ολοκλήρωσή του.

Τα "διαβατήρια μπαταριών" θα είναι υποχρεωτικά για τα αμιγώς ηλεκτρικά μοντέλα που θα διατίθενται στην Ευρωπαϊκή Ένωση από τον Φεβρουάριο του 2027. Θα είναι ψηφιακά και θα αναφέρουν -μεταξύ άλλων- τη σύνθεση των μπαταριών, συμπεριλαμβανομένης της προέλευσης των βασικών υλών τους.
Η επικεφαλής της Volvo για την παγκόσμια βιωσιμότητα Vanessa Butani, δήλωσε στο Reuters ότι η εφαρμογή του "διαβατηρίου” σχεδόν τρία χρόνια πριν αυτό καταστεί υποχρεωτικό, είχε ως στόχο τη διαφάνεια έναντι των καταναλωτών, με δεδομένο ότι η εταιρία στοχεύει στην παραγωγή αποκλειστικά αμιγώς ηλεκτρικών μοντέλων, μέχρι το 2030.
"Είναι πραγματικά σημαντικό να είμαστε πρωτοπόροι", συμπλήρωσε η Butani. Η παραγωγή του EX90 αναμένεται να ξεκινήσει σύντομα στο εργοστάσιο της Volvo στη Νότια Καρολίνα των ΗΠΑ, με τις πρώτες παραδόσεις να τοποθετούνται χρονικά στο δεύτερο εξάμηνο του έτους.
Οι πελάτες της εταιρίας θα μπορούν να έχουν πρόσβαση σε μια απλοποιημένη μορφή του "διαβατηρίου" μέσω ενός QR code στο εσωτερικό της πόρτας του οδηγού, ενώ η πλήρης έκδοση θα διαβιβάζεται στις ρυθμιστικές αρχές.
H Butani, που ανέλαβε τα καθήκοντά της την 1η Απριλίου, δήλωσε επίσης ότι το "διαβατήριο" θα επεκταθεί σταδιακά σε όλη τη γκάμα των EV της εταιρίας. Θα περιλαμβανει επίσης πληροφορίες σχετικά με την κατάσταση της μπαταρίας που θα επικαιροποιούνται για διάστημα 15 χρόνων και θα κοστίζει περίπου 10 δολάρια ανά αυτοκίνητο, δήλωσε με τη σειρά του στο Reuters ο διευθύνων σύμβουλος της Circulor, Douglas Johnson-Poensgen.
Το σύστημα της Circulor παρακολουθεί τα υλικά που χρησιμοποιούνται στις μπαταρίες του EX90, από την εξόρυξή τους μέχρι την κατασκευή της μπαταρίας και την τοποθέτησή της στο κάθε αυτοκίνητο, με τη βοήθεια των συστημάτων παραγωγής των προμηθευτών, ενώ ελέγχει έως και τα κόστη ενέργειάς τους -αλλά και το ποσοστό της χρησιμοποιούμενης ενέργειας που προέρχεται από ανανεώσιμες πηγές- προκειμένου να υπολογιστεί το συνολικό ανθρακικό αποτύπωμα.
Ακόμη και αν η Volvo επιλέξει έναν νέο προμηθευτή, η Circulor θα πρέπει να τον ελέγξει για να διατηρεί τις πληροφορίες επίκαιρες, ανέφερε ο Johnson-Poensgen, που τόνισε επίσης ότι παρατηρείται βιασύνη μεταξύ των αυτοκινητοβιομηχανιών να εφαρμόσουν το ταχύτερο δυνατό τα "διαβατήρια μπαταριών", αλλά και ότι ακόμη και αν ξεκινήσουν τώρα, πολλοί μπορεί να δυσκολευτούν να τηρήσουν την προθεσμία της ΕΕ για το 2027.
Είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι η Volvo έχει επενδύσει στην Circulor, όπως επίσης και η Jaguar Land Rover, αλλά και η BHP, η μεγαλύτερη εισηγμένη μεταλλευτική εταιρεία στον κόσμο.