Ένα από τα πολλά διαδικτυακά επιχειρήματα κατά των ηλεκτρικών αυτοκινήτων κινείται περίπου σε αυτό το μήκος κύματος: οι μπαταρίες που τροφοδοτούν τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα θα είναι άχρηστες μετά από μερικά χρόνια και θα καταλήξουν όλες σε χωματερές. Και, όπως τόσα πολλά πράγματα στο διαδίκτυο, πρόκειται για απόλυτη ανοησία. Στην πραγματικότητα είναι διπλή ανοησία, διότι α) οι μπαταρίες διαρκούν πολύ περισσότερο από όσο θα παραδεχτούν ποτέ οι "εγώ-ξέρω-προς-τους-πελάτες" και β) τόσο μεγάλες και ισχυρές μπαταρίες θα βρίσκουν πάντα κάποιο άλλο ρόλο για να είναι χρήσιμες.
Θεμελιώδης πλάνη: οι μπαταρίες είναι άχρηστες μετά από μερικά χρόνια
Η Geotab μέτρησε την υγεία της μπαταρίας (δηλαδή την ικανότητα να κρατάει τη φόρτιση) περίπου 6.300 ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Και διαπίστωσε ότι σε αυτά τα 6.300 αυτοκίνητα - 21 διαφορετικά μοντέλα, συμπεριλαμβανομένων των BMW i3, Nissan Leaf και Tesla Model S - η μέση χωρητικότητα της μπαταρίας μετά από πέντε χρόνια εξακολουθούσε να είναι 89,9% της χωρητικότητας του νέου αυτοκινήτου. Και αυτός είναι ο μέσος όρος, ο οποίος περιλαμβάνει τα πρώιμα EV που δεν είχαν το επίπεδο ψύξης της μπαταρίας που συναντάται στα νεότερα ηλεκτρικά αυτοκίνητα και των οποίων οι μπαταρίες υποβαθμίζονταν ταχύτερα ως αποτέλεσμα ελλειπούς ψύξης.
Μια απλούστερη ανταπάντηση (ή μεθοδολογία για την εμπλοκή του φαινομένου peak backfire, ανάλογα με το ακροατήριό σας) είναι η εγγύηση τις μπαταρίες. Βέβαια, αυτές διαφέρουν από χώρα σε χώρα και, κυρίως, από εταιρία σε εταιρία, αλλά η τάση μεταξύ των Tesla, Hyundai, Porsche, Nissan, Mercedes, Audi, Polestar είναι να προσφέρουν οκταετή εγγύηση για την μπαταρία. Αναμφίβολα θα υπάρχουν κάθε είδους επιφυλάξεις και νομικές διατυπώσεις σε αυτές τις εγγυήσεις. Αλλά για παίκτες μεγάλους όσο αυτοί, που έχουν ποντάρει τόσο πολύ στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, το να καλύψουν ένα εξάρτημα που αποτελεί περίπου το ένα τρίτο του κόστους ενός νέου αυτοκινήτου, δεν χρειάζεται να είναι ο ίδιος ο Ευκλείδης για να αντιληφθεί κανείς το εκθετικό κόστος. Ενδεικτικά, η Tesla εγγυάται τουλάχιστον 70% χωρητικότητα μετά από οκτώ χρόνια, ή θα αντικαταστήσει την μπαταρία με μια που μπορεί να κρατήσει περισσότερο.
Ωστόσο, για λόγους επιχειρηματολογίας -γιατί, τι είναι το διαδίκτυο χωρίς επιχειρηματολογία- ας πάρουμε μια εξαιρετικά απαισιόδοξη άποψη για τις μπαταρίες ιόντων λιθίου και ας υποθέσουμε ότι μετά από 10 χρόνια απομένει μόλις το 50% της αρχικής χωρητικότητας, χωρίς να υπάρχει δυνατότητα προσφυγής σε κανενός είδους εγγύηση.
Τώρα ας εφαρμόσουμε αυτόν τον τύπο στην μπαταρία 93 kWh του Audi e-tron GT. Αυτό σημαίνει ότι έχουν απομείνει περισσότερες από 46 kWh, ή περισσότερες από όσες έχει στο σημερινό βασικό μοντέλο Nissan Leaf (στην Ελλάδα κυκλοφορεί μόνο με 60 kWh). Πιθανότατα, το μεγάλο GT θα εξαντλήσει τον "χυμό" λίγο πιο γρήγορα από το Leaf, αλλά αυτό είναι ακόμα πολλά χιλιόμετρα που πρέπει να καλύψεις πριν αδειάσει -περίπου 240 χιλιόμετρα αυτονομίας ανά φόρτιση, ακόμα και μετά από μια δεκαετία. Και, όπως έχουμε βιώσει με το γεροντάκι παλιό μου κινητό τηλέφωνο, η μείωση της χωρητικότητας της μπαταρίας στο μισό, μειώνει επίσης στο μισό το χρόνο επαναφόρτισης.
Αλλά ας πούμε ότι τα 240 χιλόμετρα δεν είναι αρκετά και ο ιδιοκτήτης (είτε είναι ο αρχικός, είτε ο δεύτερος, είτε άλλος) θέλει να αντικαταστήσει την μπαταρία και να ανακτήσει την αυτονομία των 480 χιλομέτρων ενός νέου e-tron GT. Αυτή τη στιγμή, είναι απολύτως εφικτή η αντικατάσταση των τεράστιων μπαταριών που στηρίζουν τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα -το πας πίσω στον αντιπρόσωπο, ζητάς την αντικατάσταση της μπαταρίας, φρικάρεις καθώς βλέπεις τον 5ψήφιο λογαριασμό και συνεχίζεις από εκεί και πέρα. Στο μέλλον, οι τιμές των μεταχειρισμένων αυτοκινήτων θα αντικατοπτρίζουν την τιμή αυτής της αλλαγής, όπως μπορείς να πάρεις ένα παλιό Range Rover φτηνά, επειδή είναι απλώς ένα κτήνος με τετρακίνηση.
Αλλά σε μια δεκαετία από τώρα, οι μπαταρίες θα είναι φθηνότερες και σχεδόν σίγουρα με μεγαλύτερη χωρητικότητα. Έτσι, το 2032, θα μπορείς να πας ένα απολύτως αξιοπρεπές, φροντισμένο e-tron GT στην Audi -ή ίσως και σε έναν ανεξάρτητο μηχανικό- και να πάρεις μια μπαταρία που θα αποδίδει μεγαλύτερη αυτονομία με λιγότερα χρήματα από όσα θα πληρώνες σήμερα.
Τι θα συμβεί λοιπόν στην παλιά σου μπαταρία;
Μήπως απλά πηγαίνει κάπου στη χωματερή; Όχι ακριβώς. Οι παλιές μπαταρίες EV εμφανίζονται ήδη παντού. Η BMW εργάζεται για να τροφοδοτεί με ρεύμα φεστιβάλ, εργοτάξια και άλλα παρόμοια χωρίς την ανάγκη για γεννήτριες. Η Audi εγκαθιστά χρησιμοποιημένες μπαταρίες στα δίκτυα ηλεκτροδότησης του Βερολίνου, τις χρησιμοποιεί στα εργοστάσιά της και συνεργάζεται ακόμη και με μια μη κερδοσκοπική οργάνωση που προσπαθεί να "ηλεκτροδοτήσει" τα ρικσάου (ή τουκ τουκ) της Ινδίας.
Στη συνέχεια, υπάρχει το προφανές: η αποθήκευση ενέργειας στο σπίτι. Μια μπαταρία Tesla Powerwall χωράει 13,5 kWh- μια μπαταρία οκτώ ετών από το φθηνότερο Model 3 που μπορείτε να αγοράσετε σήμερα έχει εγγύηση ότι χωράει πάνω από τρεις φορές περισσότερο. Έτσι, όταν η μπαταρία του EV σου τελικά εξαντληθεί πλήρως για χρήση στο βασικό μοντέλο Tesla, μπορείς να τη χρησιμοποιήσεις στο σπίτι σου. Υποθέτοντας μια -σε γενικές γραμμές- γραμμική υποβάθμιση, το 70% μετά από οκτώ χρόνια, σημαίνει 35% μετά από 16 χρόνια. Αυτό εξακολουθεί να είναι ένα Powerwall 21 kWh, έτοιμο για εγκατάσταση το έτος 2038.