Toyota, Nissan και Honda έχουν μείνει πίσω στα EVs

Τα αποτελέσματα έρευνας έδειξαν πως οι τρεις ιαπωνικές εταιρείες, υστερούν έναντι του ανταγωνισμού στο ράλι της μετάβασης στην ηλεκτροκίνηση

Στη συνείδηση μεγάλης μερίδας του κόσμου, η Toyota είναι μια μάρκα που έχει συνδέσει το όνομά της με τα υβριδικά οχήματα ίσως περισσότερο από κάθε άλλη. Δικαίως, καθώς η πρώτη γενιά του Prius, κυκλοφόρησε στην αγορά το 1997, εποχή κατά την οποία η συντριπτική πλειοψηφία του αγοραστικού κοινού, επιχειρούσε να εξοικειωθεί με την ιδέα ενός νέου μέσου ονόματι internet. Ένα αυτοκίνητο που συνδύαζε θερμικό κινητήρα με μπαταρία, αποτελούσε μάλλον ψιλά γράμματα και μοιραία, πέρασε και στα ψιλά της αγοράς.

Άλλωστε ας μη γελιόμαστε. Την εποχή εκείνη, η τιμή της βενζίνης δεν απασχολούσε απολύτως κανέναν και όσο για το περιβαλλοντικό κόστος, αν έλεγες σε μια παρέα πως στο μέλλον, τα καλαμάκια του φραπέ που έχουν στο χέρι τους θα είναι χάρτινα, θα τσόνταραν όλοι για να σε στείλουν σε κέντρο αποτοξίνωσης.

Δεν είναι όμως μόνο η περίπτωση της Toyota, που υπηρέτησε και εξακολουθεί να υπηρετεί την ιδέα των υβριδικών μοντέλων. Αντίστοιχη περίπτωση αποτελεί και η Honda, με το πρώτο Insight να κάνει την εμφάνισή του το 1999. Ο τρίτος μεγάλος της ιαπωνικής παρέας, η Nissan, μπορεί να μην ενέδωσε ποτέ στις σειρήνες της υβριδικής τεχνολογίας, όμως το αμιγώς ηλεκτρικό Leaf, δεν είναι και τόσο νέο. Για την ακρίβεια, η πρώτη του γενιά παρουσιάστηκε το 2010.

Καλά όλα αυτά, αλλά προς τι η ιστορική αναδρομή στα φιλικά προς το περιβάλλον μοντέλα των τριών ιαπωνικών εταιρειών; Ο λόγος είναι τα αποτελέσματα έρευνας που δημοιεύτηκαν από τη δεξαμενή σκέψης, (η think tank αν προτιμάς) InfluenceMap για το κλίμα. Σε αντίθεση λοιπόν με ότι θα περίμενε κανείς, οι Toyota, Nissan και Honda, όχι απλώς δεν είναι αυτές που θα πρωτοστατήσουν στην μετάβαση στα οχήματα μηδενικών ρύπων, αλλά αντιθέτως, εμφανίζονται να είναι οι λιγότερο προετοιμασμένες γι' αυτήν.

Συγκεκριμένα, μέχρι το 2029, μόλις το 14% της παγκόσμιας παραγωγής της Toyota προβλέπεται πως θα είναι αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα, ενώ το ποσοστό αυτό, ανέρχεται στο 18% για τη Honda και στο 22% για τη Nissan, σύμφωνα με τη μελέτη, η οποία βασίζεται στην εξέταση των μελλοντικών δεδομένων παραγωγής από την IHS Markit. Για να έχεις μια καλύτερη εικόνα, το αντίστοιχο ποσοστό για την Hyundai υπολογίζεται σε 27% μέχρι το 2029, ενώ για τις Ford και VW γκρουπ, το ποσοστό διαμορφώνεται σε 36% και 43% αντίστοιχα.

Με απλά λόγια, οι ιαπωνικές αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν μείνει πίσω σε σχέση με τους ανταγωνιστές τους στην εξάπλωση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, την ώρα που το ποσοστό διείσδυσης των EV στην ιαπωνική αγορά είναι μόλις 1%. Αν αυτό είναι κάτι που πρόκειται να αλλάξει; Προφανώς. Η Honda σκοπεύει να επενδύσει περί τα 39 δις δολάρια μέσα στην επόμενη δεκαετία για την εξέλιξη ηλεκτρικών αυτοκινήτων, ενώ και η Toyota κάνει ντεμπούτο στα ηλεκτρικά το 2022 με το bZ4X.

Ο διευθυντής του προγράμματος InfluenceMap, Ben Youriev, ανέφερε πως "Στην περίπτωση της Toyota, συνεχίζει να προωθεί έντονα τα υβριδικά οχήματα που κινούνται με κινητήρα εσωτερικής καύσης -ακόμη και σε ιδιαίτερα ανεπτυγμένες αγορές όπως η Ιαπωνία και οι ΗΠΑ- παρά τις πρόσφατες προειδοποιήσεις των επιστημόνων της Διακυβερνητικής Επιτροπής για την Κλιματική Αλλαγή, ότι τα ηλεκτρικά οχήματα προσφέρουν την μεγαλύτερη εν δυνάμει απαλλαγή από τον άνθρακα για τις χερσαίες μεταφορές”.