Δοκιμή: Curpa Born to be κάπως άγριο

Πόσο Cupra μπορεί να είναι ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο; Κι αν το Born καταφέρνει να είναι Cupra, είναι και hot hatch;

Cupra Born 204hp
Cupra Born 204hp
Cupra Born 204hp
Cupra Born 204hp
Cupra Born 204hp
Cupra Born 204hp
Cupra Born 204hp
Cupra Born 204hp
Cupra Born 204hp
Cupra Born 204hp
Cupra Born 204hp
Cupra Born 204hp
Cupra Born 204hp
Cupra Born 204hp
Cupra Born 204hp
Cupra Born 204hp

"Το Born είναι καλοστημένο, με τέλεια κατανομή βάρους και άμεσο τιμόνι αλλά του λείπει η δύναμη για να είναι και hot hatch"

ΓΙΑΤΙ ΝΑΙ

Για την σχεδίαση, την ισορροπία μεταξύ σπορ και οικογενειακού και το value for money

ΓΙΑΤΙ ΟΧΙ

Γιατί είναι κάπως πολύπλοκο το interface της οθόνης αφής και δεν είναι hot hatch, αν και Cupra.

Ναι, Cupra. Αλλά τι Cupra; Αρχίζεις και κυκλώνεις το αυτοκίνητο –με τα πόδια– για να βρεις το όνομα του μοντέλου και, αν δεν είσαι παρατηρητικός, θα νομίζεις ότι δεν έχει. Ή μήπως είναι όπως κάποιοι καλλιτέχνες, π.χ. o Sting, που έχουν μόνο ένα όνομα; Τελικά έχει και φαίνεται μέσα στο πλαϊνό τμήμα των πίσω φωτιστικών σωμάτων. Λέγεται Born. Cupra Born. Επιτέλους, ξέρουμε το ονοματεπώνυμο αυτού του θελκτικού γκρι οχήματος, του γκρι που η Curpa αποκαλεί Vapor Grey και είναι στάνταρ, αλλά δεν είναι μεταλλικό. Μένει η απορία γι’ αυτή την αυξημένη διακριτικότητα στο όνομα του μοντέλου.

Cupra Born 204hp

Είναι Cupra και φαίνεται

Η σχεδίαση είναι εντυπωσιακή. Είναι ένα αυτοκίνητο Cupra και φαίνεται. Αποπνέει δυναμισμό που πάει πακέτο με το αυτόνομο σπορ παρακλάδι (αντιφατική διατύπωση το "αυτόνομο παρακλάδι", αλλά δεν πειράζει) της Seat. Όμως, οι εποχές αλλάζουν και αυτό το Cupra είναι διαφορετικό. Αθόρυβο, δεν μπορείς να σηκώνεις μια πλατεία στο πόδι, γιατί είναι ηλεκτρικό. Εκτός αν αποφασίσεις να βάλεις τεράστια ηχεία και αφοσιωθείς μόνο στα ντεσιμπέλ και ξεχάσεις την αυτονομία. Γιατί πολλά ντεσιμπέλ σε ένα ηλεκτρικό σημαίνει άδεια μπαταρία. 

Και πώς λύνεις το πρόβλημα για τη νέα αντιφατική διατύπωση "σπορ ηλεκτρικό"; Η Cupra έκανε ό,τι μπορούσε και κατάφερε να αφαιρέσει την αντιφατικότητα. Το Born έχει κάτι Cupra και ας μην έχει θερμικό κινητήρα, ούτε μπορείς να του προσάψεις ότι είναι απλά Volkswagen ID.3 με διαφορετικό αμάξωμα. Είναι ένα αισθητά διαφορετικό αυτοκίνητο, παρότι στηρίζεται στα ίδια δομικά στοιχεία. 
Στον αυτοκινητόδρομο έχεις ένα δυνατό, σταθερό και αρκετά ήσυχο αυτοκίνητο. Διακρίνεται κάποιος αεροδυναμικός θόρυβος, αλλά ηλεκτρικό είναι, όχι stealth, και ας έχει χρώμα που θυμίζει stealth αεροσκάφος.

Cupra Born 204hp

Απολαμβάνεις μια καμπίνα καλοσχεδιασμένη και λιτή –που δε θυμίζει ID.3–, με καλά υλικά και δύο οθόνες –που θυμίζουν ID.3– οι οποίες δίνουν όλες τις πληροφορίες. Το interface θέλει κάποια εξοικείωση και χρειάζεται χρόνος για να το συνηθίσεις, αλλά αυτό δεν είναι και τόσο θέμα αν μιλάμε για ιδιοκτήτη που έχει όλο τον χρόνο για να το μάθει. Αυτό που σε ενδιαφέρει είναι πώς θα βγάλεις το ESC ώστε να διαπιστώσεις αν το Cupra Born παραμένει Cupra και σε συμπεριφορά.

Cupra Born 204hp

Πλησιάζει δρόμος με απανωτές στροφές και ετοιμάζεσαι να λύσεις το πρόβλημα: Πώς πλαγιολισθαίνεις με ασφάλεια σε ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο –άρα χωρίς ταχύτητες– που ζυγίζει 1.811 κιλά; Όπως βλέπεις και στις φωτογραφίες, το πρόβλημα λύθηκε, γιατί τελικά δεν είναι και τόσο πρόβλημα. Το Born είναι καλοστημένο, με τέλεια κατανομή βάρους και άμεσο τιμόνι. Μη σου πω ότι η αυξημένη ορμή λόγω βάρους συντελεί στο να το "διώξεις" πιο εύκολα, ενώ η δύναμη των 204 ίππων στους πίσω τροχούς αναλαμβάνει τα υπόλοιπα. Σίγουρα βοηθά και η προοδευτικότητα που δίνει το μεταξόνιο των 2.766 mm. Όμως, αρκούν αυτά για να μπει το Born στην κατηγορία των hot hatch;

Cupra είναι. Hot hatch είναι;

Μήπως λείπει κάτι; Ναι, κάτι λείπει και αυτό είναι η δύναμη. Το Born δεν είναι πούπουλο και, για να μπει στην κατηγορία των hot hatch, χρειάζεται περισσότερη. Οι 204 ίπποι και τα 310 Nm ροπής δεν είναι λίγα. Γίνονται λίγα εξαιτίας του αυξημένου βάρους. Ούτε τα €2.000 
–τόσο παραπάνω κοστίζει η έκδοση e-Boost– που σου δίνουν 27 έξτρα ίππους φτάνουν για να κάνουν τη διαφορά. Ναι, το Born είναι Cupra, αλλά απέχει αρκετούς ίππους για να χαρακτηριστεί hot hatch και ενώ το ESC βγαίνει, αν υπερβάλλεις, θα είναι σαν μην το έχεις απενεργοποιήσει.

Cupra Born 204hp

Φυσικά, όταν επιδιώκεις να οδηγάς ορμητικά, χρειάζεσαι και την ανάλογη θέση. Τα καθίσματα του Born, ιδίως οδηγού και συνοδηγού, είναι άνετα και με καλή στήριξη, ενώ ο οδηγός θα βρει άμεσα την ιδανική θέση οδήγησης για να "πυροβολήσει" στον κατάλληλο δρόμο. Πολύ όμορφο και το ανάγλυφο μοτίβο στο υψηλής ποιότητας υλικό των καθισμάτων. 

Cupra Born 204hp

Οικογενειακά βάρη

Φτάνει, όμως, αυτό; Προφανώς, δε φτάνει, γιατί το Born λογικά θα είναι το μοναδικό αυτοκίνητο της οικογένειας και πρέπει να σηκώσει και τα οικογενειακά βάρη. Και τα σηκώνει μια χαρά, κυρίως στην καμπίνα που είναι κάτι παραπάνω από άνετη και δίνει τη δυνατότητα για μετακίνηση ακόμα και πέντε ατόμων. Ο χώρος αποσκευών είναι 385 λίτρα, μια απολύτως λογική χωρητικότητα για ένα μικρομεσαίο μοντέλο. Συνολικά, το Born καταφέρνει να είναι ένα ηλεκτρικό μικρομεσαίο που ισορροπεί με επιτυχία ανάμεσα στο σπορ και το οικογενειακό και με εξαιρετικό value for money στην ηλεκτρική εποχή. Όταν μπορείς να αποκτήσεις ένα αυτοκίνητο hi tech με τιμή που δεν υπερβαίνει (ή υπερβαίνει λίγο) τα €30.000 ευρώ χάρη και στην επιδότηση, τότε κάτι γίνεται σωστά και σίγουρα συμφέρει. 

Cupra Born 204hp

Κινητήρας: Ένας ηλεκτροκινητήρας
Μπαταρία: 58 kWh, ιόντων λιθίου
Κιβώτιο / σχέσεις: Αυτόματο / 1
Κίνηση: στους πίσω τροχούς
Ισχύς: 204 ίπποι
Ροπή: 310 Nm
0-100 km/h: 7,3 sec
Τελική ταχύτητα: 160 km/h (περιορίζεται ηλεκτρονικά)
Κατανάλωση:
μέση εργοστασιακή: 
15,5 kWh/100 km
μέση δοκιμής: 16,9 kWh/100 km
Αυτονομία εργοστασιακή: 425 km
Διαστάσεις:
ΜxΠxΥ: 4,324 mm x 1.809 mm x 1.540 mm
Μεταξόνιο: 2.765 mm
Βάρος: 1.811 kg
Χώρος αποσκευών: 385 lt
Εκπομπές CO2: 0 g/km
Τιμή: από € 41.900 (χωρίς επιδότηση)

* Το κείμενο δημοσιεύτηκε στην έντυπη έκδοση του Top Gear  που κυκλοφορεί στα περίπτερα

Best of Network