Cupra Formentor VZ5: Καρέ του 7 και τζόκερ ο αριθμός 5

Η ιδιαίτερη σχέση του Formentor VZ5 με τον αριθμό 7 και όλα όσα συνεπάγεται η τοποθέτηση σε αυτό του 5κύλινδρου κινητήρα της Audi, στο κείμενο που ακολουθεί.

Cupra Formentor VZ5
Cupra Formentor VZ5
Cupra Formentor VZ5
Cupra Formentor VZ5
Cupra Formentor VZ5
Cupra Formentor VZ5
Cupra Formentor VZ5
Cupra Formentor VZ5
Cupra Formentor VZ5
Cupra Formentor VZ5
Cupra Formentor VZ5
Cupra Formentor VZ5
Cupra Formentor VZ5
Cupra Formentor VZ5
Cupra Formentor VZ5
Cupra Formentor VZ5

Σε αυτοκίνητα όπως το VZ5, όσο ακούς τον κινητήρα θέλεις να πατάς γκάζι και όσο πατάς γκάζι τόσο πιο συχνά πας στο ταμείο. Όχι του στοιχήματος, του πρατηρίου.

ΓΙΑΤΙ ΝΑΙ

Για τον κινητήρα, τις επιδόσεις, τον ήχο και την αίσθηση.

ΓΙΑΤΙ ΟΧΙ

Γιατί πιθανότατα είναι πλέον αργά.

Πέρυσι η Cupra είχε τα γενέθλια για τα τρία της χρόνια. Όχι ως όνομα, αλλά ως ανεξάρτητη μάρκα από τη Seat. Μπορεί η γκάμα της να διευρύνεται με το σταγονόμετρο και να περιλαμβάνει, τουλάχιστον ακόμη, ονόματα που δεν κάνουν εύκολη την εμπέδωση της μετάβασης στη νέα πραγματικότητα (π.χ. Leon), όμως το Formentor είναι από τα μοντέλα που έχουν αναλάβει να διεκπεραιώσουν μεγάλο μέρος αυτής της δουλειάς. Οι εταιρείες αυτοκινήτων δεν συνηθίζουν να κάνουν δώρα στα μοντέλα τους. Το δώρο είναι κάτι που από τη φύση του εμπεριέχει ισχυρή δόση συναισθήματος και οι επιλογές των εταιρειών, υποκινούνται από τη λογική.

Υπό αυτό το πρίσμα, η Cupra έλαβε ένα αναπάντεχο δώρο από την Audi. Ένα δώρο που η τελευταία, φαίνεται πως φύλαγε για κάποια πολύ ιδιαίτερη στιγμή. Αναφέρομαι στον 5κύλινδρο σε σειρά κινητήρα των 2.5lt, ένα διαμάντι της μηχανολογίας, που μέχρι πρότινος είχε τοποθετηθεί αποκλειστικά σε μοντέλα με τους τέσσερις κύκλους στο αμάξωμα. Και όπως μπορείς να υποθέσεις, όχι όποια κι όποια. RS3, RS Q3, TT RS. Ξέρεις, από αυτά που δεν βλέπεις συχνά στο δρόμο, αλλά όχι επειδή δεν έχουν βγει καλά.

Cupra Formentor VZ5

Και η αλήθεια είναι πως o συγκεκριμένος κινητήρας, ταιριάζει γάντι στην Cupra. Θα μου πεις πως θα ταίριαζε γάντι σε οποιαδήποτε εταιρεία, όμως στην περίπτωση αυτή, εξυπηρετεί ιδανικά το αφήγημα της Cupra, ως μίας μάρκας που ιεραρχεί ψηλά την ευχαρίστηση στην οδήγηση. Και με αυτό το σύνολο κάτω από το καπό του Formentor, η ευχαρίστηση είναι εξασφαλισμένη. Οι 390 ίπποι του VZ5 (τα γράμματα VZ προέρχονται από τη λέξη veloz, που σημαίνει ταχύτητα στα ισπανικά) είναι αρκετοί για να του δώσουν επιτάχυνση 0-100km/h σε 4,2sec και τελική 250km/h. Τα νούμερα των επιδόσεων τα αναφέρω γιατί πρέπει. Αν οι αριθμοί έλεγαν όλη την αλήθεια, τα ηλεκτρικά μοντέλα θα τοποθετούνταν στο πανθεον των fun to drive αυτοκινήτων ανεξαρτήτως κατηγορίας.

Cupra Formentor VZ5

Επιχειρώντας να προσεγγίσεις την παράμετρο οδηγική ευχαρίστηση από την αντίθετη κατεύθυνση εκείνης των απόλυτων επιδόσεων, οφείλεις να τοποθετήσεις ψηλά την αλληλεπίδραση μεταξύ αυτοκινήτου και οδηγού. Και το VZ5 αρχίζει να αλληλεπιδρά μαζί σου, από τη στιγμή που θα πατήσεις το κουμπί start στο τιμόνι. Ο ήχος του 5κύλινδρου κινητήρα, θα κάνει trigger στο μυαλό σου τους λόγους που εξακολουθείς να γοητεύεσαι από θερμικούς κινητήρες, ενώ το σύμπαν γύρω σου μοιάζει να συνομωτεί για να τους ξεχάσεις.

Βέβαια, δεν είναι απαραίτητο να βρεθείς στο μπάκετ του οδηγού του Formentor VZ5 για να αισθανθείς νοσταλγία για το προαναγγελθέν τέλος μιας ολόκληρης εποχής. Ήδη περπατώντας προς το Cupra με το κλειδί ανά χείρας, η εξωτερική του εμφάνιση καθιστά σαφές πως συγκαταλέγεται στα "κακά” παιδιά της πόλης. Το μαύρο κυριαρχεί στο αμάξωμα και τις ζάντες 20 ιντσών, με στοχευμένες μπρονζέ πινελιές να συνθέτουν μια άκρως επιθετική εικόνα.

Cupra Formentor VZ5

Μια πιο προσεκτική ματιά πίσω από τις ζάντες, θα σου αποκαλύψει τις 6πίστονες δαγκάνες που αγκαλιάζουν τους θηριώδεις διάτρητους δίσκους. Κι αν δεν έχεις ακουστά την ιαπωνική εταιρεία Akebono που έχει επιμεληθεί τα φρένα του Cupra, μάλλον έχεις ακουστά τη McLaren P1 και πιο πρόσφατα το Polestar 1, μοντέλων των οποίων τα φρένα επίσης φέρουν την υπογραφή της.

Το αμάξωμα του VZ5 βρίσκεται κατά 10mm πιο κοντά στην άσφαλτο από εκείνο της δίλιτρης έκδοσης των 310 ίππων, ενώ τα αμορτισέρ του διαθέτουν ούτε λίγο ούτε πολύ 15 διαφορετικές ρυθμίσεις. Τα φουσκωμένα φτερά δεν βρίσκονται εκεί μόνο για αισθητικούς λόγους. Τα μετατρόχια είναι επίσης αυξημένα σε σύγκριση με εκείνα των υπόλοιπων εκδόσεων, ενώ υπάρχουν και 5 προγράμματα οδήγησης. Comfort, Sport, Individual, Cupra και Off Road. Εντάξει, το πιθανότερο είναι πως το τελευταίο θα το χρησιμοποιήσεις μόνο σε περίπτωση που έχεις έξοδο σε κάποια στροφή. Κάτι εξ ορισμού δύσκολο, καθώς τα περιθώρια πρόσφυσης του Formentor VZ5 είναι πολύ υψηλά.

Cupra Formentor VZ5

Α, υπάρχει και drift mode. Σε περίπτωση που αναρωτιέσαι, είναι εκεί περισσότερο για να μπορείς εύκολα να παίξεις με το πίσω μέρος, παρά για να μετατρέψει τη συμπεριφορά του Cupra σε αντίστοιχη ενός καθαρόαιμου πισωκίνητου σπορ μοντέλου. Γιατί δεν πρέπει να ξεχνάς πως μιλάς για ένα τετρακίνητο μοντέλο, με στήσιμο που μπορεί να μην παραπέμπει σε αγωνιστικό, αλλά είναι σαφώς σπορ. Το VZ5 μαζεύει χιλιόμετρα ακαριαία και μπορεί να κινηθεί πολύ γρήγορα ακόμη και σε μια κλειστή διαδρομή. Άλλωστε μην σε μπερδεύει το γεγονός οτι πρόκειται για SUV. Είναι από τις σπάνιες περιπτώσεις που η κατηγορία αποτελεί ένα καλό καμουφλάζ.

Όπως αφήνεται να εννοηθεί και στον τίτλο, ο αριθμός 7 έχει μεγάλο ειδικό βάρος στην περίπτωση του Formentor VZ5. Το αυτόματο κιβώτιο DSG έχει 7 σχέσεις. Ο κινητήρας των 2.5lt στροφάρει μέχρι τις 7.000rpm και έχει πραγματικά απολαυστική χροιά εκεί ψηλά, ενώ η συνολική παραγωγή της συγκεκριμένης έκδοσης, ανέρχεται σε 7.000 μονάδες. Το καρέ του 7 συμπληρώνεται με την τιμή, που μπορεί αρχικά να ορίζεται σε -όχι πολύ- κάτω από €70.000, αλλά το πιθανότερο είναι να τις φτάσει ή και να τις ξεπεράσει αν παρέμβεις στον εξοπλισμό του.

Cupra Formentor VZ5

Αν η τιμή αποτελεί το μόνιμο κριτήριο στο δια ταύτα των υποψήφιων αγοραστών, τότε η πρώτη αντίδραση είναι πως πρόκειται για ένα ακριβό αυτοκίνητο. Αν όμως σκεφτείς πόσα χρήματα κοστίζει οτιδήποτε άλλο με αντίστοιχες δυνατότητες, τότε η τιμή του είναι μάλλον λογική. Αν και το πιθανότερο είναι πως το VZ5 θα είναι ήδη sold out, οπότε σε βγάζει κι απ' τον προβληματισμό.

Cupra Formentor VZ5

Κινητήρας: 5κύλινδρος turbo, 2.480cc
Κιβώτιο / σχέσεις: Αυτόματο / 7
Κίνηση: Τετρακίνηση
Ισχύς: 390 ίπποι
Ροπή: 480 Nm
0-100 km/h: 4,2 sec
Τελική ταχύτητα: 250 km/h
Κατανάλωση:
μέση εργοστασιακή: από 10,2 lt/100 km
μέση δοκιμής: 14,8 lt/100 km
Διαστάσεις:
ΜxΠxΥ: 4.468 mm x 1.852 mm x 1.505 mm
Βάρος: 1.683 kg
Χώρος αποσκευών: 410 lt
Εκπομπές CO2: 231 g/km
Τιμή: από €65.490

Best of Network