Mustang Mach E GT: Retrofuturism

Αν ο χαρακτηρισμός «retro-futurism», που απέδωσε το 2003 στην 5η γενιά της Mustang ο τότε Νο 2 του τμήματος σχεδιασμού της Ford, ήταν μία φορά εύστοχος, στην περίπτωση της Mach-E GT φαντάζει περίπου μονόδρομος.

Ford Mustang Mach E Print
Ford Mustang Mach E Print
Ford Mustang Mach E Print
Ford Mustang Mach E Print
Ford Mustang Mach E Print
Ford Mustang Mach E Print
Ford Mustang Mach E Print
Ford Mustang Mach E Print
Ford Mustang Mach E Print
Ford Mustang Mach E Print
Ford Mustang Mach E Print
Ford Mustang Mach E Print
Ford Mustang Mach E Print
Ford Mustang Mach E Print
Ford Mustang Mach E Print
Ford Mustang Mach E Print
Ford Mustang Mach E Print

Υπάρχουν αυτοκίνητα που αποτελούν μέρος της ιστορίας και αυτοκίνητα που τη διαμορφώνουν. Κάτι που βοηθά σημαντικά να αντιληφθείς σε ποια πλευρά ανήκει το κάθε μοντέλο είναι να ανατρέξεις στο ατομικό του timeline. Ναι, κάθε αυτοκίνητο έχει δικαίωμα σε ένα χρονολόγιο. Αυτό που τις περισσότερες φορές αναφέρει την πορεία των πωλήσεων και τα περάσματα από γενιά σε γενιά. Για κάποια μοντέλα, όμως, η μοίρα είχε διαφορετικά σχέδια. Είναι τα μοντέλα εκείνα που ξεκινούν να γράφουν ιστορία από την πρώτη στιγμή που οι τροχοί τους θα πατήσουν άσφαλτο. Το μεγαλείο τους δεν το συνθέτουν οι πρωτιές στα charts των πωλήσεων, αλλά η παρουσία τους ως guest stars σε στιγμές που θα μνημονεύονται για πάντα, είτε πρόκειται για διακρίσεις σε αγώνες είτε πρόκειται για σκηνές από ταινίες που κέρδισαν επάξια θέση στο πάνθεον της έβδομης τέχνης.

Ford Mustang Mach E Print

Τα κυβικά αντικαταστάθηκαν από ηλεκτροκινητήρα, όμως το περιτύλιγμα εξακολουθεί να εντυπωσιάζει.

Και κάπως έτσι η κουβέντα έρχεται στη Mustang. Αν είχε δικό της γήπεδο, στις κερκίδες του θα αναγραφόταν "Μore than a car", παραφράζοντας το "Μes que un club" του Camp Nou της Barcelona. Η ιστορία της ξεκίνησε στις αρχές των ’60s και ο μύθος της άρχισε να χτίζεται άμεσα, καθώς λίγους μήνες μετά την είσοδό της στις εκθέσεις της Ford έκανε ένα σύντομο πέρασμα στην ταινία του James Bond, Goldfinger. Όλοι γνωρίζουν ότι στις ταινίες του 007 τα αυτοκίνητα που περνούν από τα χέρια του είναι κάτι σαν τα Bond girls. Μία κατηγορία από μόνα τους.

Ford Mustang Mach E Print

Η αλήθεια είναι ότι μέσα στον μισό αιώνα και κάτι της ύπαρξής της η Mustang πέρασε από διάφορα στάδια. Σχεδιαστικά, κάθε επόμενη γενιά είχε τόση σχέση με την απερχόμενη όσο η εθνική ομάδα μπάσκετ των ΗΠΑ του 2004 με την "Dream Team" του 1992. Εκείνο που παρέμενε όμως, ήταν η ιδέα του muscle car που μεγαλούργησε στους αμερικανικούς δρόμους. Για οποιονδήποτε έζησε στην Αμερική η Mustang είναι το απόλυτο πόστερ που θα μπορούσε να έχει στο παιδικό του δωμάτιο. Για την ακρίβεια, ο χαρακτηρισμός muscle car έπεται χρονικά του pony car, μιας κατηγορίας που ουσιαστικά η ίδια η Mustang δημιούργησε. Αφορούσε μοντέλα με αμάξωμα κουπέ ή convertible, με συμπαγείς διαστάσεις για τα δεδομένα της εποχής και σπορ προσανατολισμό. Α, και προσιτά από πλευράς τιμής. Η τιμή των πρώτων Mustang το 1964 ήταν κάτι παραπάνω από $2.300. Και τα πιο δημοφιλή χρώματα το κόκκινο και το μπλε. Έχει τόση σημασία το χρώμα; Όταν πρόκειται για εμβληματικά μοντέλα, έχει. Για παράδειγμα, το πορτοκαλί χρώμα της Mustang Mach-E GT, που τυχαίνει να διατίθεται αποκλειστικά με τη συγκεκριμένη έκδοση, δεν είναι από τα πιο εμπορικά στην ιστορία του μοντέλου. Όχι της Mach-E, αλλά γενικότερα της Mustang. Οδηγώντας τη Mach-E GT στη διαδρομή από Αθήνα προς Σούνιο λίγο πριν από τη δύση του ήλιου, έχεις στα μάτια σου το ιδανικό σκηνικό και αρκετό χρόνο στη διάθεσή σου να σκεφτείς.

Ford Mustang Mach E Print

Ποιοι νόμοι της αγοράς επέβαλαν τη μετάλλαξη της Mustang από ένα coupe με κινητήρες V8 και μπόλικα κυβικά σε ένα αμιγώς ηλεκτρικό crossover; Και, πολύ περισσότερο, για πόσο χρονικό διάστημα θα μπορέσει να επιβιώσει ο μύθος που χτίστηκε με ιδρώτα και αίμα από τον Steve McQueen, τις πλαγιολισθήσεις και τα burn out στους δρόμους του Σαν Φρανσίσκο κατά τη μνημειώδη σκηνή καταδίωξης στην ταινία Bullitt κάτω από ένα αμάξωμα οικογενειακού αυτοκινήτου με βάρος που ξεπερνά κατά πολύ τους 2 τόνους; Οι νόμοι της αγοράς επιβάλλουν τον τύπο αμαξώματος και οι νόμοι της Ε.Ε. εκείνον του κινητήρα. Και πόσες από τις παραδοσιακές αξίες της Mustang περιλαμβάνονται στο πακέτο; Με εξαίρεση τις επιδόσεις, όχι πολλές. Την τελευταία φορά που είδαμε το logo Mach σε διαφορετικό τύπο αμαξώματος ήταν αρκετά πρόσφατα και συγκεκριμένα το 2021, στη Mustang Mach 1 coupe, με ατμοσφαιρικό κινητήρα V8 5.0 lt και 460 ίππους. Σίγουρα η απόσταση είναι μεγάλη από τη Shelby GT500 του υπερτροφοδοτούμενου V8 των 5.2 lt και των 760 ίππων που δεν πάτησε ποτέ ευρωπαϊκό έδαφος, όμως, και πάλι, στο σημερινό υπό διαμόρφωση τοπίο της αγοράς αυτοκινήτων ένα coupe με κινητήρα V8 έχει κάτι από τον ρομαντισμό που χαρακτηρίζει τον κλασικό κινηματογράφο. Αυτόν που δε στηριζόταν στην τεχνολογία και στα εφέ για να εντυπωσιάσει τον θεατή, αλλά στο ευρηματικό σενάριο και στις εξαιρετικές ερμηνείες των πρωταγωνιστών. Μιας και ο λόγος για τεχνολογία, η Mach-E GT σου την παρέχει απλόχερα.

Καμία υστέρηση, μόνο υστερία

Ford Mustang Mach E Print

Δεν το φωνάζει, καθώς τα πάντα βρίσκονται ενσωματωμένα στη μεγάλη κάθετα τοποθετημένη οθόνη πολυμέσων 15,5 ιντσών στο κέντρο του ταμπλό, η οποία κάνει και μια πρώτης τάξης αντίθεση με τον αρκετά μικρό ψηφιακό πίνακα οργάνων που βρίσκεται μπροστά στα μάτια του οδηγού. Σε κάθε περίπτωση, όμως, τα περισσότερα από αυτά που είναι σε θέση να σου προσφέρει σήμερα η αυτοκινητοβιομηχανία στους τομείς της άνεσης και της ασφάλειας περιλαμβάνονται στον βασικό εξοπλισμό της GT.

Ford Mustang Mach E Print

Η μίνιμαλ σχεδιαστική προσέγγιση που συναντάς και σε ένα Tesla είναι παρούσα σε όλο της το μεγαλείο, με μια πιο ποιοτική αίσθηση overall, που όμως δε φτάνει στα επίπεδα του γερμανικού ανταγωνισμού. Αν υπάρχει τέτοιος. Δε χωράει αμφιβολία ότι για τα δεδομένα της κατηγορίας crossover/SUV η Mach-E GT είναι ένα όμορφο αυτοκίνητο. Μάλιστα, με την απόσταση του αμαξώματος από το έδαφος να έχει μειωθεί κατά 10 mm σε σχέση με τις υπόλοιπες εκδόσεις της Mach-E, δείχνει ακόμα πιο δυναμική. Και, βέβαια, αυτό που ακολουθεί είναι η σημαντικά αυξημένη ισχύς που φτάνει τους 487 ίππους, 136 περισσότερους από την αμέσως ισχυρότερη έκδοση του μοντέλου. Το ακόμα πιο εντυπωσιακό, όμως, με τα ηλεκτρικά μοντέλα είναι η ροπή, που μάλιστα είναι και άμεσα διαθέσιμη σε κάθε πάτημα του γκαζιού. Πώς σου φαίνονται τα 860 Nm;

Τα 3,7 sec για τα 0-100 km/h ειναι τιμή που θα ζήλευε και supercar

Αν δυσκολεύεσαι να απαντήσεις, είναι λόγω άγνοιας ή αμηχανίας στο άκουσμα της τιμής. Στη δεύτερη περίπτωση θα χρειαστεί να το ξεπεράσεις μόνος σου, αλλά, αν αναγνωρίζεις τον εαυτό σου στην πρώτη, ενδεικτικά η ροπή της GT είναι μεγαλύτερη από εκείνη της 911 Turbo S. Ναι, της Porsche. Χωρίς υστέρηση. Μόνο υστερία. Αν αυτή η ακαριαία επιτάχυνση συνοδευόταν και από τον αντίστοιχο ήχο ενός θερμικού κινητήρα (πραγματικού, όχι του virtual του προγράμματος Untamed, για τον οποίο μια Shelby θα χαμήλωνε το βλέμμα της από ντροπή), ο τρόμος στα μάτια των επιβατών θα ήταν πολύ πιο έντονος. Αλλά, έστω και στο απολύτως αθόρυβο mode ενός ηλεκτρικού που έχει συμβιβαστεί με τη φύση του, η επιτάχυνση κόβει την ανάσα. Απλά, όπως συμβαίνει και με άλλα πανίσχυρα ηλεκτρικά μοντέλα, το γκάζι έχεις την αίσθηση ότι είναι εκεί περισσότερο για να τρομάξει παρά για να διασκεδάσει.

Ford Mustang Mach E Print

Σε τελική ανάλυση, πόσο σπορ μπορεί πραγματικά να είναι ένα οικογενειακό μοντέλο με βάρος 2,35 τόνους και μήκος 4,74 m; To τιμόνι της GT είναι ανάμεσα στα καλύτερα, αν το συγκρίνεις με τον πακτωλό των SUV/crossover που κυκλοφορούν εκεί έξω, και τα 3,7 sec που χρειάζεται για να φτάσει από στάση τα 100 km/h τιμή που θα ζήλευε και supercar. Όμως, μην μπερδεύεσαι. Αυτό που έχεις μπροστά σου είναι ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο και οι αγοραστές τέτοιων αυτοκινήτων συνήθως δεν αξιολογούν την αμεσότητα του τιμονιού ως στοιχείο που θα τους οδηγήσει στην επιλογή ενός μοντέλου. Αντίθετα, η αυτονομία και η ταχύτητα φόρτισης μπορούν να αποτελέσουν κριτήρια επιλογής. Σε μια συνέχεια του προηγούμενου συνειρμού, που κατά βάση γίνεται για τα πρακτικά, η αυτονομία είναι παράμετρος που προφανώς δεν παίζει κανένα ρόλο στην αξιολόγηση ενός σπορ μοντέλου.

Τα έχει 500. Τα χιλιόμετρα της αυτονομίας

Τόσα υποστηρίζει η GT ότι μπορεί να διανύσει με μία πλήρη φόρτιση. Σε περιβάλλον εργαστηρίου ίσως. Στον πραγματικό κόσμο υπολόγισε γύρω στα 400 km, που και πάλι είναι μια αξιοπρεπέστατη τιμή, αν σκεφτείς πως το "πάτα-άσε" σε αυτοκίνητα με τόση δύναμη αποδεικνύεται πολύ εθιστικό ως στάση οδήγησης. Με το one pedal ενεργοποιημένο, εξασφαλίζεις μια καλύτερη διαχείριση της ενέργειας, ενώ δε χρειάζεται να πατάς και φρένο τόσο συχνά. Όποτε όμως τα χρειαστείς, τα φρένα της GT με τους μεγαλύτερους δίσκους και τις δαγκάνες της Brembo είναι εκεί να κάνουν τη δουλειά. Το γεγονός ότι η Mach-E έχει στο αμάξωμά της το σήμα της Mustang είναι από μόνο του κάτι περίεργο. Τηρουμένων των αναλογιών, ακόμα πιο περίεργο και από την παρουσίαση της πρώτης Porsche Cayenne. Γιατί εδώ δεν έχεις να κάνεις απλώς με την προσθήκη ενός επιπλέον τύπου αμαξώματος στην γκάμα σου, αλλά με μια συνολικά διαφορετική προσέγγιση αυτού που ήσουν μέχρι τώρα. Η GT ως έκδοση είναι η κορυφαία της γκάμας από κάθε άποψη. Είναι η ομορφότερη, η πιο γρήγορη και έχει ξεκάθαρα καλύτερη οδική συμπεριφορά από τις υπόλοιπες εκδόσεις της Mach-E. Όμως, στην προσπάθεια για ένα μικρότερο περιβαλλοντικό αποτύπωμα, αποτάσσεται τις αξίες πάνω στις οποίες έχτισε τον μύθο της. Τα €79.980, που αποτελούν τιμή εκκίνησης για όποιον καλοβλέπει το ενδεχόμενο να έχει το κλειδί της στην τσέπη του, δεν είναι λίγα. Αλλά, πάλι, όσο καλά κι αν ψάξεις, δε θα βρεις αυτοκίνητα αντίστοιχων προδιαγραφών με λιγότερα χρήματα. Αν μάλιστα τυχαίνει να έχουν συμβατικό κινητήρα, τότε το πιθανότερο είναι ότι θα κοστίζουν πολύ περισσότερο. Και κάπου εδώ βρίσκεται η ουσία των πραγμάτων. Σε κάθε στάδιο της ιστορίας της η Mustang ήταν ένα μοντέλο που έδινε το κάτι παραπάνω σε διασκέδαση ζητώντας κάτι λιγότερο σε χρήμα. Έτσι συμβαίνει ακόμη και σήμερα. Αν την κρίνεις με όρους crossover, η Mach-E GT θα σου αποκαλύψει ένα από τα πιο διασκεδαστικά πρόσωπα της κατηγορίας. Αν την κρίνεις ως Mustang, θα σου ζητήσει να δείξεις κατανόηση. 

Ford Mustang Mach E Print

FORD MUSTANG Mach-e gt


Κινητήρας: 2 ηλεκτροκινητήρες, μπαταρία 98,7 kWh, 487 PS
Κιβώτιο: Αυτόματο,1 σχέση , ΑWD
Επιδόσεις: 0 - 100 km/h σε 3,7 sec,
Τελική ταχύτητα: 200 km/h
Κατανάλωση: 20,6 kWh/100 km
Βάρος: 2.350 kg

* Το κείμενο δημοσιεύτηκε στην έντυπη έκδοση του Top Gear Magazine που κυκλοφορεί στα περίπτερα

ΤΗΕ FUTURE OF DRIVING

Όταν η πολυτέλεια συναντά την τεχνολογική υπεροχή

Best of Network