Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα και οι πολλές αμφιβολίες

Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα σε λίγο καιρό στο λεξικό συνωνύμων θα έχουν μαζί τους την λέξη "αμφιβολία". Γιατί; Διότι η ενημέρωση για την νέα διάσταση της αυτοκίνησης είναι αποσπασματική και επιφανειακή.

Ηλεκτρικό αυτοκίνητο φορτίζει

Αν σας ενδιαφέρει η αυτοκίνηση -μέσα από ένα πρίσμα πιο αναλυτικό- το να κάνετε subscribe στο newsletter "Hyperdrive" είναι καλή ιδέα. Το τελευταίο hyperdrive φιλοξενεί την συνέντευξη της γυναίκας που είχε την βασική ευθύνη για το περιβάλλον στην Καλιφόρνια και είναι η ίδια που εισηγήθηκε στις ΗΠΑ το "ευρωπαϊκό κόλπο" να απαγορευτούν οι πωλήσεις αυτοκινήτων με θερμικό κινητήρα από το 2025. 

H Mary Nichols, πρώην πρόεδρος του Συμβουλίου Air Resources της Καλιφόρνια, έδωσε πολλές μάχες κατά τη διάρκεια των 15 και πλέον χρόνων της ως επικεφαλής του ισχυρού ρυθμιστικού οργάνου της πολιτείας και όπως και να το κάνεις η γνώμη της έχει ιδιαίτερη βαρύτητα. Φυσικά μας ενδιαφέρει πολύ τι λέει για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα.

Mary Nichols
Mary Nichols

Είναι μια συζήτηση που επί της ουσίας άνοιξε πρόσφατα και αυτό που παρατηρείς είτε γνωρίζεις τα δεδομένα, είτε όχι είναι ότι υπάρχει μια συστολή (για να το πούμε ευγενικά) απέναντι στα ηλεκτρικά -ακόμα και με επιχειρήματα που πλέον είναι αστεία. 

Τα "κακά" ηλεκτρικά

Όχι τα ηλεκτρικά δεν παίρνουν φωτιά για πλάκα και δεν έχουν αυτονομία 200 χιλιόμετρα, όπως ισχυρίζεται ο ΣΑΤΑ -εδώ στην χώρα μας- για να δικαιολογήσει τον λόγο που δεν τραβάει το μέτρο για τα πράσινα ταξί, -το κράτος δίνει επιδότηση για αγορά ηλεκτρικού ταξί που φθάνει τα 22.500 ευρώ.

Επίσης τα ηλεκτρικά δεν κάνουν από 40.000 ευρώ και πάνω και όσο για αυτά που ακούμε για το κόστος των μπαταριών είναι επίσης αστεία μιας και η εγγύηση που δίνουν οι φίρμες φθάνει τα 8-10 χρόνια. Μετά από τόσα χρόνια αν χρειαστεί να βάλουμε νέα μπαταρία θα είναι τόσο φθηνή και τόσο καλύτερη που δεν θα το πιστεύουμε. 

Επίσης είναι αδιάφορο αν υπάρχει περισσεύμα σε λίθιο και γενικά σπάνιες γαίες καθώς ήδη έχουμε μπαταρίες με διαφορετική χημεία που έχουν παρόμοια χαρακτηριστικά με μεγάλη διάρκεια ζωής και μικρότερο κόστος. Αυτή η νέα χημεία είναι ένας από τους λόγους που έχουν πέσει τόσο εντυπωσιακά οι τιμές των ηλεκτρικών το τελευταίο διάστημα. 

Διαβάστε Επίσης

Όσο για το δίκτυο φορτιστών που όλοι λένε ότι είναι μικρό, ας δούμε ένα νούμερο: μόνο η ΔΕΗ Blue έχει πάνω από 2.000 σταθμούς φόρτισης στην Ελλάδα. Τώρα σκεφτείτε πόσες ακόμα εταιρείες με δίκτυο φορτιστών υπάρχουν στην Ελλάδα και θα καταλάβετε ότι μόνο αν θέλετε να χαθείτε στην Πίνδο για καμιά εβδομάδα θα έχετε πρόβλημα με ηλεκτρικό. Φυσικά και χρειάζεται μεγαλύτερο δίκτυο αλλά και αυτό συμβαίνει σταδιακά.

Όλα τα παραπάνω είναι αυτονόητα για ένα άνθρωπο σαν την Nichols και έτσι πάμε ένα βήμα παραπέρα. 

Τα δύο πιο σημαντικά σημεία της συνέντευξης

Ενδιαφέρον έχει η απάντησή της στην ερώτηση: "Σας έχουν απογοητεύσει όλα τα αρνητικά δημοσιεύματα του Τύπου σχετικά με τις πωλήσεις των ηλεκτρικών οχημάτων που αντιμετωπίζουν προβλήματα;"

Η απάντηση της Nichols έχει ως εξής: "Κοιτάξτε, είμαι λίγο ενοχλημένη για την υπόθεση της Toyota, επειδή η Toyota ήταν η μεγάλη πολέμια των ηλεκτρικών οχημάτων και πάντα υπερασπιζόταν τα υβριδικά, και έτσι τώρα κυκλοφορούν και λένε διαρκώς ότι είχαν δίκιο από την αρχή.

Δεν έχω τίποτα πραγματικά εναντίον της Toyota, αλλά αισθάνομαι ότι πρόκειται για ένα από αυτά τα μικρά πισωγυρίσματα που συμβαίνουν όταν η παλίρροια κινείται προς μια κατεύθυνση. Πάντα υπάρχουν μερικοί άνθρωποι που βρίσκονται στο περιθώριο και λένε: 'Όχι, όχι, όχι. Πρέπει να πάμε προς την αντίθετη κατεύθυνση'".

Η Nichols δεν μασάει τα λόγια της, αλλά όπως και να το κάνουμε η ηλεκτροκίνηση είναι το "τυφλό σημείο" της Toyota που αρέσκεται να απλώνει ολόκληρες θεωρίες για την μη βιωσιμότητα της ηλεκτροκίνησης.

Τι κάνει τώρα η Toyota; Ό,τι μπορεί και μπορεί πολλά. Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι έχει ατελείωτες πατέντες για μπαταρίες solid state, ετοιμάζεται να εξαγοράσει την Panasonic (επειδή φτιάχνει μπαταρίες) και κάνει όλα τα απαραίτητα βήματα και αλλάγες στην βιομηχανική παραγωγή για να ανταγωνιστεί την Tesla, εξελίσσει χειροκίνητο κιβώτιο για ηλεκτρικά κ.α.

Δηλαδή προσπαθεί να καλύψει το χαμένο έδαφος. Και χαμένο έδαφος σημαίνει ότι για πρώτη φορά μετά από πολλά χρόνια δεν είναι πρώτο σε πωλήσεις παγκοσμίως ένα αυτοκίνητο Toyota -και ας εξακολουθεί να κρατάει τα σκήπτρα της αυτοκινητοβιομηχανίας με τις περισσότερες πωλήσεις.  

Θα κλείσουμε με μια ατάκα της Nichols για τις πωλήσεις που έχει μεγάλη σημασία. Η ερώτηση/ τοποθέτηση έχει ως εξής: "Η αυτοκινητοβιομηχανία των ΗΠΑ αντιμετωπίζει μεγάλη αβεβαιότητα σχετικά με τη ζήτηση EV. Είδαμε τα υβριδικά να τα πηγαίνουν πολύ καλά ενώ η GM και η Ford έπεσαν με τα μούτρα στα BEV και σκόνταψαν άσχημα".

Τι απάντησε η Nichols; "Δεν σκόνταψαν άσχημα! Δεν πούλησαν όσα ήθελαν και αντιμετώπισαν προβλήματα με ορισμένους επενδυτές τους, αλλά βρίσκονται σε ένα μονοπάτι που θα συνεχίσουν να ακολουθούν και ο κόσμος θα γίνει ηλεκτρικός -ίσως μερικά χρόνια αργότερα.

Στην Καλιφόρνια, οι πωλήσεις αυτοκινήτων τείνουν όλο και περισσότερο προς τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, και αυξάνονται και σε άλλα μέρη, όχι τόσο γρήγορα όσο είχε προβλεφθεί, αλλά πολύ γρήγορα για μια μεγάλη επαναστατική αλλαγή στην τεχνολογία".

"Δεν πούλησαν όσα ήθελαν". Κρατήστε αυτό γιατί έχει σημασία. ίσως θυμάστε πριν λίγο καιρό ότι μια μεγάλη εταιρεία ενοικιάσεων ανακοίνωσε ότι πουλάει μέρος του στόλου των ηλεκτρικών της. Τότε όλοι έσπευσαν να πουν "να, τα βλέπετε;". Όμως το "όσα ήθελαν" κάνει την διαφορά. Αποδείχθηκε ότι η συγκεκριμένη εταιρεία είχε μια τελείως λάθος πρόβλεψη για την υιοθέτηση ηλεκτρικών -φανταστείτε πόσο λάθος είναι για την ενοικίαση. Κοινώς το πρόβλημα δεν ήταν τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα αλλά οι λάθος υπολογισμοί κάποιων στελεχών. Τώρα πια ακόμα και για αυτό θα φταίνε τα ηλεκτρικά; 

Σε κάθε περίπτωση το 2023 ήταν η μεγάλη χρονιά για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Η χρονιά που το μερίδιο τους απλά έδειξε ότι λογικά σε πολύ λίγα χρόνια 1 στα 4 αυτοκίνητα που πωλούνται θα είναι ηλεκτρικά.

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε Επίσης

Best of Network