Το είδαμε και αυτό. Οργισμένο πλήθος στο Σαν Φρανσίσκο επιτέθηκε σε αυτόνομο ταξί Jaguar I-Pace της εταιρείας Waymo, έσπασαν τα τζάμια -κάποιος με skateboard τρέχα γύρευε-, το πυρπόλησαν κανονικά και έγινε κάρβουνο.
Κατά καιρούς έχουν υπάρξει αντιδράσεις για τα αυτόνομα αυτοκίνητα -robotaxi ο συνήθης στόχος- που εκτελούν κούρσες πειραματικά και κυρίως στην Καλιφόρνια αλλά αυτό που συνέβη πριν λίγες μέρες είναι πρωτοφανές.
More video of the Waymo incident pic.twitter.com/d2bU4BeoUb
— Whole Mars Catalog (@WholeMarsBlog) February 13, 2024
Γιατί να επιτεθείς και να κάψεις ένα αυτόνομο όχημα; Προσπαθώ να καταλάβω την λογική -αν υπάρχει- πίσω από την πράξη. Θέλουν π.χ. να φοβηθεί η εταιρεία και να σταματήσει τις πειραματικές κούρσες, που στην ουσία είναι δοκιμές αυτόνομης οδήγησης σε πραγματικές συνθήκες;
Η εταιρεία προφανώς δεν φοβάται. Ένα καμμένο αυτοκίνητο δεν είναι χασούρα για εταιρείες αυτού του διαμετρήματος. Σίγουρα κάποια καταστροφή είναι μέσα σε αυτά που θα συμβούν. Αλλά επίθεση από οργισμένο πλήθος χωρίς καν αφορμή;
Μέχρι τώρα δεν έχει μαθευτεί κάτι και στα video που κυκλοφόρησαν από το περιστατικό δεν φαίνεται το αυτόνομο όχημα να έχει "υποπέσει σε παράπτωμα" για να δικαιολογηθεί έστω και σε πρώτο επίπεδο η επίθεση.
Τα robotaxi έχουν δώσει αφορμές
Βέβαια τα robotaxi στο Σαν Φρανσίκο έχουν δώσει αφορμές να "τα πάρεις μαζί τους". Έχουν τρομάξει επιβάτες, μποτιλιάρονται μόνα τους και σε μία περίπτωση έχει παρασύρει πεζό. Το τελευταίο ήταν και η αιτία η εταιρεία robotaxi Cruise που ανήκει στην General Motors να χάσει την άδεια της. Αναμενόμενο.
Οι άνθρωποι πολύ πιο εύκολα δέχονται τα λάθη άλλων ανθρώπων παρά των μηχανών, οι οποίες όμως έχουν δημιουργηθεί, ρυθμιστεί και λειτουργούν κατόπιν ανθρώπινων εντολών. Άρα ποιος φταίει; Η εταιρεία ή το αντικείμενο; Αν έχεις την νοημοσύνη θηλαστικού και θες να αποδώσεις ευθύνες -σε κάτι που αναμφίβολα προκαλεί κάποια προβλήματα- σίγουρα δεν σπας το αυτοκίνητο. Είναι σαν να σπας το ταμείο του supermarket γιατί δεν σου αρέσουν οι τιμές.
Όμως προκαλεί περισσότερα προβλήματα το αυτόνομο αυτοκίνητο σε σχέση με ανθρώπους στη θέση του οδηγού; Η αλήθεια είναι ότι μόνο σε ένα χρόνο τα αυτόνομα αυτοκίνητα στην Καλιφόρνια διάνυσαν περίπου 5,3 εκατομμύρια χιλιόμετρα και τα ατυχήματα ή δυσλειτουργίες ήταν ελάχιστα. Στα ίδια χιλιόμετρα με ανθρώπους στο τιμόνι υπάρχουν ατυχήματα, δυστυχήματα και νεκροί.
Άρα γιατί να γίνονται επιθέσεις στις μηχανές αν τελικά προσφέρουν περισσότερη ασφάλεια; Ανθρώπινη φύση. Οι περισσότεροι άνθρωποι είμαστε ειδιστές (λέγεται και σπισισμός/ σπισιστές), που σημαίνει ότι προτεραιότητα μας είναι το είδος μας και όχι κάποιο άλλο είδος, πόσο δε μάλλον οι μηχανές.
Φυσικά άλλο προστατεύω το είδος μου και άλλο προσδίδω ανθρώπινα χαρακτηριστικά στις μηχανές και τις τιμωρώ με στιλ Ιεράς Εξέτασης. Αυτό δεν έχει να κάνει με τα αυτοκίνητα, έχει να κάνει με παρανόηση και φόβο για τις νέες τεχνολογίες και ίσως για την αύξηση αυτού του φόβου να ευθύνεται και η τέχνη μέσω του κινηματογράφου και της τηλεόρασης.
Ίσως θυμάσαι ότι σε πρόσφατη ταινία του Netflix υπάρχει μια σκηνή που πολλά Tesla αυτο-μποτιλιάρονται και τρακάρουν μεταξύ τους (τρόμαξε πολύ κόσμο αυτή η σκηνή), για να μην φθάσουμε μέχρι την ταινία Terminator που έχει καθορίσει σε μεγάλο βαθμό το συλλογικό υποσυνείδητο σε σχέση με την τεχνητή νοημοσύνη.
Πάντως πολλοί άνθρωποι οδηγούν αυτοκίνητα με συστήματα υποβοήθησης οδηγού (ADAS) και το σίγουρο είναι ότι προσφέρουν πολύ μεγάλη ασφάλεια, μειώνουν ατυχήματα και σε γλιτώνουν από την πιθανή αδυναμία να είσαι 100% συγκεντρώμενος, κάτι που απαιτείται όταν οδηγείς. Απλά το επόμενο βήμα των ADAS είναι η αυτόνομη οδήγηση επιπέδου 2 και πάνω -φτάνει μέχρι το 5. Και χάρη στις δοκιμές αυτόνομης οδήγησης βελτιώνονται και τα ADAS που σώζουν ζωές.