Ηλεκτρικά αυτοκίνητα: Όνειρο ή εφιάλτης;

Όνειρο για τους νεωτεριστές, εφιάλτης για τους συντηρητικούς, απλά ρεαλισμός για όλους τους υπόλοιπους. Το μέλλον της αυτοκίνησης, περνάει μέσα από πρίζα

electromobility

Ας ξεκινήσουμε από τα βασικά. Ανεξαρτήτως της πλευράς που τοποθετείς τον εαυτό σου στον άτυπο διάλογο μεταξύ των υποστηρικτών και των πολέμιων της ηλεκτροκίνησης, καλό είναι να αρχίσεις να συμβιβάζεσαι -και ψυχολογικά- με την ιδέα πως το επόμενο αυτοκίνητό σου, θα είναι μάλλον ηλεκτρικό. Η ηλεκτροκίνηση μπορεί να μην είναι τόσο καινούργια όσο παρουσιάζεται στον χώρο της αυτοκίνησης, όμως πλέον δεν αποτελεί κάποιου είδους πειραματισμό. Είναι ξεκάθαρο πως αυτή τη φορά τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα ήρθαν για να μείνουν.

Και όπως συμβαίνει με κάθε τι που έρχεται για να αλλάξει το τοπίο σε μια αγορά, έτσι και η ηλεκτροκίνηση, έχει ορκισμένους εχθρούς αλλά και συμμάχους. Οι πρώτοι, είναι εκείνοι που προσπαθούν να εντοπίσουν τα αρνητικά σε κάθε τι νέο, και να τα κάνουν σημαία στη σταυροφορία εναντίον του. Οι δεύτεροι, είναι διαχρονικά εκείνοι που έχουν θετική προδιάθεση απέναντι στις νέες τεχνολογίες και φυσικά, την οικονομική δυνατότητα να την υποστηρίξουν στην πράξη, αγγλιστί, early adopters.

Αν θέλεις να δεις πώς παίζεται αυτό το έργο, γιατί η αλήθεια είναι πως έχει παιχτεί αρκετές φορές στην ιστορία, ρίξε μια ματιά στην περίπτωση της Apple. Όταν παρουσίασε το πρώτο iPhone το 2007, ήρθε αντιμέτωπη με την ειρωνεία της απέναντι πλευράς. Η οποία έγινε πολύ πιο έντονη με τα αποκαλυπτήρια του iPad το 2010. Χιλιάδες MB αναλώθηκαν για να επιχειρηματολογήσουν οι αντίπαλοι της Apple για το πόσο άχρηστη είναι μια τέτοια συσκευή και πώς η αμερικανική εταιρεία έχει δημιουργήσει στρατιές από fashion victims, έτοιμα να της τα σκάσουν χοντρά για κάθε νέο προϊόν που παρουσιάζει. Ας κρατήσουμε ενός λεπτού σιγή για το που βρίσκεται σήμερα η αγορά κινητών τηλεφώνων και για το αν και κατά πόσο ένα tablet είναι κάτι χρήσιμο ή όχι.

Το ταξίδι με ηλεκτρικό αυτοκίνητο και το άγχος της αυτονομίας

Πίσω στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, όπου η εικόνα δεν διαφέρει ιδιαίτερα. Ήταν μόλις τον περασμένο Δεκέμβριο, όταν η ανάρτηση ενός φερόμενου ως πονεμένου ιδιοκτήτη ηλεκτρικού οχήματος, έγινε viral στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Αυτό που έκανε, ήταν να δημοσιοποιήσει τα παθήματά του από ένα ταξίδι που επιχείρησε να κάνει με το καινούργιο του ηλεκτρικό αυτοκίνητο, ώστε να προστατέψει τους αναγνώστες του από το "λάθος" να αγοράσουν ένα τέτοιο. Όσοι ταυτίστηκαν μαζί του, ανεξαρτήτως του αν ήταν ή όχι κάτοχοι ηλεκτρικού αυτοκινήτου, θεώρησαν πως έχουν στα χέρια τους το μανιφέστο κατά της ηλεκτροκίνησης και άρχισαν να το σπαμάρουν σε όλες τις επαφές τους, σε στυλ "διάβασε να μαθαίνεις".

Η αλήθεια όπως συνήθως συμβαίνει σε αυτές τις περιπτώσεις, βρίσκεται κάπου στη μέση. Όπως δεν υπάρχει τίποτε στον κόσμο που να έχει μόνο θετικά ή μόνο αρνητικά, έτσι συμβαίνει και με τα ηλεκτρικά οχήματα. Ναι, είναι ακριβότερα από τα συμβατικά. Ναι, το range anxiety είναι μια υπαρκτή έννοια, που πιθανότατα θα κληθείς να αντιμετωπίσεις στην καθημερινότητά σου ως ιδιοκτήτης τέτοιου αυτοκινήτου. Όμως η πρακτικότητα της ηλεκτροκίνησης είναι άρρηκτα συνδεδεμένη και με τις υποδομές. Το αν σε ολόκληρη την επικράτεια υπάρχουν 20 σημεία φόρτισης με μονάδες 22 kWh, ή 2000 σημεία με φορτιστές 150 kWh, αλλάζει σημαντικά το τοπίο και τα δεδομένα της συζήτησης. Και είναι σαφές πως όσο περνάει ο καιρός, τα σημεία φόρτισης θα πολλαπλασιάζονται και οι χωρητικότητες των μπαταριών των αυτοκινήτων θα αυξάνονται.

Τα πλεονεκτήματα των ηλεκτρικών αυτοκινήτων

Τα πλεονεκτήματα των ηλεκτρικών μοντέλων δεν μπορούν σε καμία περίπτωση να θεωρηθούν αμελητέα. Δεν είναι μόνο τα χαρακτηριστικά απόδοσης, στα οποία εστιάζουν αποκλειστικά όσοι πασχίζουν να αποδείξουν πως ο εξηλεκτρισμός της αυτοκίνησης, σου ζητάει να θυσιάσεις τα πάντα στον βωμό της ακαριαίας και απρόσκοπτης επιτάχυνσης. Είναι ακόμη οι μηδενικοί ρύποι, η αθόρυβη λειτουργία και φυσικά, το χαμηλότερο κόστος χρήσης, ακόμη και με το ράλι που βρίσκεται σε εξέλιξη στην τιμή της ηλεκτρικής ενέργειας.

Τη δεδομένη χρονική στιγμή, δεν είναι ρεαλιστικό να πεις πως η υπόθεση ταξίδι είναι εύκολο task για το 90% των ηλεκτρικών μοντέλων. Από την άλλη πλευρά, η κίνηση εντός ορίων πόλεως είναι ένα σενάριο που περιλαμβάνει πολλά θετικά, χωρίς επί της ουσίας αρνητικά. Ναι, θα χρειαστεί να τοποθετήσεις ένα wallbox στο σπίτι σου, ώστε να μην περιμένεις να φορτίζεις από οικιακές πρίζες, αλλά μέχρι εκεί. Και είναι βέβαιο πως μέσα στα επόμενα χρόνια, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα θα γίνονται πιο προσιτά, η αυτονομία τους θα βελτιώνεται και η φόρτισή τους, θα πραγματοποιείται πολύ ταχύτερα και ευκολότερα.

Το βιωματικό κείμενο στο οποίο αναφέρθηκα πιο πάνω, είχε τίτλο "Μην ξανακούσω για ηλεκτρικό αυτοκίνητο". Παιδιά, πάρτε το απόφαση. Από δω και πέρα, μόνο γι' αυτά θ' ακούτε.

Best of Network