Η Skoda είναι μια αυτοκινητοβιομηχανία με ιστορία 100 ετών - 99 ετών παρακαλώ, για να είμαστε ακριβείς. Ωστόσο λίγοι ίσως να γνωρίζουν πως στις πρώτες δεκαετίες και πριν διανύσει την Soviet era, ήταν μια εταιρεία που κατασκεύαζε μεγάλα, πολυτελή και ακριβά οχήματα.
Τα τελευταία χρόνια η Skoda είναι η πιο γοργά αναπτυσσόμενη εταιρεία στον ισχυρό όμιλο της γερμανικής Volkswagen. Όλα όμως ξεκίνησαν λίγο μετά το 1991 όπου έγινε η εξαγορά της τσέχικης εταιρείας και ξεκίνησε η εξέλιξη του μοντέλου που τον Οκτώβριο του 1994 παρουσιάστηκε στις διεθνείς εκθέσεις ως Skoda Felicia. Έξι μήνες αργότερα, ακολούθησε και η πρακτική έκδοση Combi. Μια ονομασία που χρησιμοποιεί ακόμα η Skoda στις εκδόσεις wagon.
Ήταν το πρώτο αυτοκίνητο που αναπτύχθηκε σε συνεργασία με τον όμιλο Volkswagen και πήρε τη σκυτάλη από το Skoda Favorit. Το Felicia ανακηρύχθηκε "Αυτοκίνητο της Χρονιάς" στην Τσεχική Δημοκρατία το 1994.
Η παραγωγή του νέου μοντέλου είχε ήδη ξεκινήσει τον Σεπτέμβριο στο εργοστάσιο Vrchlabi, ενώ το εργοστάσιο Mlada Boleslav, ακολούθησε στις 17 Οκτωβρίου 1994.
H δυνατότητα χρήσης πολλών μηχανικών τμημάτων και εξοπλισμού από τις προθήκες του ομίλου κατέστησαν το νέο Skoda ως ένα σύγχρονο, άνετο και ασφαλές αυτοκίνητο, χαρακτηριστικά που συνέβαλαν και στην εμπορική του επιτυχία. Από το 1994 έως το 2001 που κυκλοφόρησε παρήχθησαν συνολικά περισσότερα από 1,4 εκατομμύρια αντίτυπα με το Felicia να σημειώνει επιτυχία και στον μηχανοκίνητο αθλητισμό.
Η αυγή μιας νέας εποχής
Το Felicia διέθετε νέα σχεδίαση, με το πεντάθυρο hatchback να είναι κατά 40 mm μακρύτερο και κατά 15 mm φαρδύτερο από το Favorit, γεγονός που αύξησε επίσης τη χωρητικότητα του πορτμπαγκάζ κατά 21 λίτρα - συνολικά 272 λίτρα.
Καθ' όλη τη διάρκεια της παραγωγής του ο εξοπλισμός περιελάμβανε σύγχρονα -για την εποχή- χαρακτηριστικά όπως 4 αερόσακους, σύστημα ABS, υδραυλική κρεμαγιέρα, κλιματισμό, υπολογιστή ταξιδιού, θερμαινόμενα καθίσματα και δερμάτινο σαλόνι.
Παράλληλα, υπήρξαν και διάφορες εκδόσεις εξοπλισμού. Το 1995 παρουσιάστηκε η κορυφαία έκδοση Laurin & Klement. Ένα χρόνο αργότερα, κυκλοφόρησε η ειδική έκδοση Atlanta προς τιμήν των θερινών Ολυμπιακών Αγώνων. Άλλες εκδόσεις ήταν οι Sport Line, Color Line, Excellent, Magic, Family και Mystery. Η τελευταία ήταν σε μοτίβο βασισμένο στο αστρονομικό ρολόι της Πράγας.
Σε επίπεδο τεχνολογίας το Felicia λανσαρίστηκε με τον τετρακύλινδρο βενζινοκινητήρα 1.289 cc σε δύο εκδόσεις απόδοσης: με 54 και 67 ίππους. Ένα χρόνο αργότερα προστέθηκε ένας ισχυρότερος κινητήρας βενζίνης 1,6 MPI με απόδοση 74 ίππων αλλά και ένας ατμοσφαιρικός diesel 1,9 λίτρων με ισχύ 63 ίππων.
Παραλλαγές αμαξωμάτων
Η έκδοση Combi που παρουσιάστηκε τον Ιούνιο του 1995 διέθετε αμάξωμα μήκους 4,205 μ. με χώρο αποσκευών 447 λίτρων. Λίγο αργότερα παρουσιάστηκαν και άλλες εκδόσεις όπως το Pickup και το Vanplus. Μάλιστα στο σκαρί του Pickup, δημιουργήθηκε η ειδική έκδοση αναψυχής Felicia Fun που κατασκευάστηκε σε περισσότερα από 4.000 αντίτυπα.
Αυτό το ιδιαίτερο όχημα, με το χαρακτηριστικό κίτρινο χρώμα του, διέθετε μια αντισυμβατική διάταξη καθισμάτων 2+2, με έναν αναδιπλούμενο πάγκο στην πλατφόρμα της καρότσας για τους πίσω επιβάτες.
Τον Φεβρουάριο του 1998 έγινε μια εκτενής ανανέωση της σειράς κατά τα πρότυπα του family look της Skoda εκείνη την εποχή έτσι όπως είχε καθιερωθεί από το μεγαλύτερο μοντέλο Octavia που κυκλοφορούσε από το 1996. Μέσω αυτής της ανανέωσης αυξήθηκαν συνάμα ελάχιστα οι εξωτερικές διαστάσεις και εισήχθησαν νέα χρώματα αμαξώματος μαζί με πρόσθετες επιλογές σε εξοπλισμό.
Στο Motorsport
Το Felicia επέδειξε ανθεκτικότητα και αξιοπιστία στον μηχανοκίνητο αθλητισμό, συμμετέχοντας στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλλυ μεταξύ 1995 και 1997, όπου ήταν συχνά πρώτο στη γενική κατάταξη.
Το Skoda Felicia Kit Car εφοδιαζόταν από τετρακύλινδρους κινητήρες 1,3 ή 1,5 και αργότερα 1,6 λίτρων, με τον τελευταίο να αποδίδει έως και 174 ίππους χάρη στην "περιποίηση” του αγωνιστικού τμήματος Skoda Motorsport.